Udstyrs-orgie ved Honda Africa Twin Adventure Sports
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny hightech Africa Twin Adventure Sports

Mulighed for fuld elektronisk affjedring på langtursmaskinen Honda Africa Twin Adventure Sports
27/09-2019 kl. 05:27
Anslået læsetid: 5 Minutter

Til 2020 har Honda noget utraditionelt valgt at offentliggøre sine radikale opdateringer til Africa Twin modelrækken tidligere end ved efterårets/vinterens store motorcykelmesser. Måske for at sikre sig tilpas meget omtale – hvilket vi med denne artikel må sige er lykkes vel.

I Africa Twin modelrækken er Adventure Sports en dyrere model med væsentlig mere udstyr, som især sikrer komfort og teknologi som gør de rigtig lange stræk mere behagelige. Og det fortsætter i modelåret 2020, hvor også CRF1100L Africa Twin Adventure Sports har fået en række opdateringer. Som det ses på modelnavnet, er én af opdateringerne en forøgelse af motorens volume.

Den nye CFR 1100L Africa Twin Adventure Sports deler ramme, motor og siddeposition med den nu mere offroad-fokuserede Africa Twin. Alligevel er der vigtige forskelle, i og med at Adventure Sports er bygget til de rigtige lange ture. Både med hensyn til komfort og praktikalitet. I denne artikel fokuserer vi primært på nyhederne til Adventure Sports-modellen. Nyhederne som deles med Africa Twin standard-modellen kan findes i denne artikel om Africa Twin (standardmodellen).

Den ekstra store kåbe og den fempunkts justerbare vindskærm giver chaufføren en mere vindstille oplevelse på langturen. Siddehøjden er faldet fra forgængerens 900-920 mm til 850-870 mm, som den i øvrigt deler med standard-Africa Twin. Højere eller lavere sæder kan tilkøbes.

Til rejser mod nord er der varmehåndtag samt ekstra opladningsmuligheder til gadgets. Og tanken har en kapacitet på hele 24,8 L, hvilket øger den teoretiske aktionsradius til over 500 km. Forbruget er opgivet til 20,4 km/l og til at beskytte den påholdende motor er beskyttelsesplader også med i prisen. Ligesom en aluminiumbøjle bagtil er.

Ud over køreprogrammerne Tour, Urban, Gravel og Off-Road som deles med Africa Twin, er der to brugerdefinerede af slagsen. Der kan justeres på Power-level 1-4, motorbremsning 1-3, ABS (on-road/off-road) samt dæmpning og fjederforspænding, hvis der er valgt elektronisk justerbar affjedring (se nedenfor).

Hvis økonomien er til det, er der også mulighed for elektronisk justerbar affjedring. Fjederforspændingen kan justeres i fire niveauer: solokørsel, solokørsel med bagage, to passagerer og endelig to passagerer med bagage. Dæmpningen fortil kan justeres af brugeren, mens der til fjederforspændingen bagtil er ikke mindre end 24 “hak” at vælge imellem. 

Ellers er der mulighed for at vælge standard-affjedringen, som sidder på Africa Twin.

DCT-gear er et tilvalg som 48% af de europæiske kunder har valgt på modeller, hvor det var en mulighed. Så det tilbydes naturligvis også på Adventure Sports. Med DCT kan der vælges mellem MT, hvor chaufføren manuelt skifter gear på kontakterne dertil, eller D som passer godt til by- og landevejdskørsel og giver et økonomisk forbrug. Endelig er der S, som giver en mere sportslig kørsel med højere omdrejningstal for mere effekt, men også hurtigere nedgearing for kraftigere motorbremse. Kommer man ud på løst underlag, trykker man på G-knappen, som tilpasser gearskiftet dertil. Endelig vil IMU'ens måling af nedlægning også medvirke til at gearskiftet passer til den aktuelle kørsel.

Vådvægten er reduceret med fem kilo til 238 kg, eller 248 kg med DCT gear. Yderligere to kilo ryger på, hvis man vælger den elektronisk justerbare affjedring.

Specifikationer

ENGINE

Type

SOHC liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and Uni-cam

Displacement

1084cc

Bore & Stroke

92mm x 81.5mm

Compression Ratio

10.1:1

Max. Power Output

75kW at 7500rpm

Max. Torque

105Nm at 6250rpm

Noise Level

73dB

Oil Capacity

4.8/4.3 (5.2/4.7 DCT)

FUEL SYSTEM

Carburation

PGM-FI

Fuel Tank Capacity

24.8L

CO2 Emissions

112g/km MT

110g/km DCT

Fuel Consumption

4.9L/100km (20.4km/L) MT

4.8L/100km (20.8km/L) DCT

ELECTRICAL SYSTEM

Starter

Electric

Battery Capacity

12V-6Ah Li-ion battery (20hr)

ACG Output

 0.49kW/5000rpm

DRIVETRAIN

Clutch Type

Wet, multiplate with coil springs, aluminium cam assist and slipper clutch

DCT – 2 wet multiplate clutches with coil springs

Transmission Type

6 speed manual (6 speed DCT)

FRAME

Type

Semi double cradle

CHASSIS

Dimensions (L´W´H)

2330mm x 960mm x 1560mm (1620mm with screen in uppermost position)

Wheelbase

1575mm

Caster Angle

27.5°

Trail

113mm

Seat Height

850/870mm (low seat option 825mm, high seat option 895mm)

Ground Clearance

250mm

Kerb Weight

238kg (DCT 248kg)

With Showa EERATM 240kg MT (DCT 250kg)

SUSPENSION

Type Front

Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with dial-style preload adjuster and damping adjustment, 230mm stroke

 

EERATM – Showa Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 45mm, and Showa EERATM with compression and rebound dumping adjustments, 230mm stroke

Type Rear

Monoblock aluminium swing arm with Pro-Link with Showa gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustments, 220 mm rear wheel travel.

 

EERATM – Monoblock aluminium swing arm with Pro-Link with Showa gas-charged damper, hydraulic remote control preload adjuster and electric control unit with compression and rebound damping adjustments, 220 mm rear wheel travel

WHEELS

Type Front

21M/C x MT2.15 wire spoke with aluminium rim

Type Rear

18M/C x MT4.00 wire spoke with aluminium rim

Rim Size Front

21″

Rim Size Rear

18″

Tyres Front

90/90-21M/C 54H (tubeless type)

Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T
Metzler Karoo Street

Tyres Rear

150/70R18M/C 70H (tubeless type)

Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T
Metzler Karoo Street

BRAKES

ABS System Type

2 channel with IMU
Selectable ABS MODE with on-road and off-road setting

Type Front

310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers and sintered metal pads

Type Rear

256mm wave hydraulic disc with single piston caliper and sintered metal pads. 2-Channel with rear ABS off mode.

INSTRUMENTS & ELECTRICS

Instruments

LCD Meter, TFT 6.5inch touch panel multi information display

Security System

Immobiliser, security alarm (optional)

Headlight

LED

Taillight

LED

Electrics

Daytime running lights, Bluetooth audio and Apple® CarPlay, USB socket, auto turn signal cancel, cruise control, emergency stop signal, IMU, HSTC, cornering lights, wheelie control

 De danske priser er ikke offentliggjort endnu.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start