Ny retroinspireret teenager fra Yamaha
Sport Heritage serien fra Yamaha er udviklet til motorcyklister som sætter pris på klassisk og tidløst design, men stadig ikke ønsker at gå på kompromis med moderne teknologi.
I serien finder vi XSR-modellerne, som ifølge Yamaha er designet med tanken om ikke blot at levere en god køreoplevelse, men også at give ejeren mulighed for at understrege individualitet og udtrykke personlighed.
Producenten arbejder blandt andet ud fra en filosofi som har fået navnet Faster Sons, og her er der tale om, at være inspireret af fortiden, men stadig at se mod fremtiden, og det er en tilgang som gennem de seneste ti år har vist sig, at være rigtig populær i den danske motorcykelkultur.
Sport Heritage serien er anført af det trecylindrede flagskib XSR900. Lige bag den finder vi XSR700 med to cylindre, og nu er det tilsyneladende tid til at føje et nyt medlem til familien, som vil gøre Faster Sons filosofien tilgængelig for enhver generation.
Det nye familiemedlem
Yamaha XSR125 er bygget ud fra samme filosofi, og selvom der er tale om en mindre og billigere model, er der angiveligt ikke gået på kompromis med samlekvalitet og det overordnede udtryk.
Motoren i Yamaha XSR125 er en 125 kubiks enstamper med fire ventiler, som er snuppet fra den populære Yamaha MT-125, og faktisk også den samme som ligger i den kåbeklædte R125.
Det lille kraftværk leverer den maksimalt tilladte effekt i A1-kategorien, nemlig 11kW, og er udstyret med Yamahas VVA-system (Variable Valve Actuation), der gør det muligt for motoren at levere et fornuftigt moment ved lave omdrejninger, samt større ydeevne ved højere hastigheder.
Mere specifikt leverer modellen 14,75 heste ved 10.000 vendinger i minuttet, og har et maksimalt drejningsmoment på 11,5 Nm ved 8.000 o/min.
Der er som tidligere nævnt ikke gået på kompromis med kvaliteten, og dermed heller ikke komponenterne.
XSR-teenageren er nemlig udstyret med en 37mm USD-forgaffel, som skal bidrage til godt vejgreb, responsiv håndtering og komfort.
Stellet er af Deltabox-typen, der med to skrårør, som løber i en lige linje fra styret ned til bagsvingerens fæstepunkt, skaber en stærk ramme som stadig har fokus på lav vægt, og giver en kort akselafstand på kun 1.330 millimeter og en sædehøjde på 810.
Elektronikken er naturligvis som den bør være i 2021, så på den lille ny fra Yamaha finder vi også fuld LED lygteføring og LCD instrumentering; begge pakket ind i cirkulære huse som er tro mod stilen.
Den danske pris er 51.990 kroner, man da informationer udover det du kan læse i denne artikel i skrivende stund er utilgængelige, ved hverken vi eller adspurgte forhandlere præcist hvornår modellen lander i butikkerne.
Noget tyder dog på, at hvis alt går som forventet, så kan XSR125 opleves allerede fra næste måned.
Så er der lige det med præsentationen
Som du kan se i videoen herunder, er der igen tale om en video, som lægger mere vægt på design, mode, stil og hvad man ellers kan finde på af fine termer, end selve motorcyklen. Og selvom modellen her er produceret ud fra en filosofi omkring livsglæde/-stil og individualisme, kunne det alligevel være lidt fedt at se noget mere motorcykel, men her får du den: