Ny Scrambler på tirsdag?
Der er godt gang i den hos Royal Enfield, som for få dage siden skød 120 Limited Edition Interceptor 650 og Continental 650 afsted til Europa. Modeller som vakte opsigt på de danske landeveje, da MagaCin tilbage i 2019 havde fornøjelsen af, at teste dem side om side.
Som du kunne læse i testen dengang, så hyggede testpiloterne sig med de 1970-80’er agtige køreegenskaber, som sendte dem en tur ned af mindernes boulevard. Og det allerfedeste var vel egentlig, at de dengang nye 650’ere er udviklet med respekt for de dybe rødder i klassiske engelske motorcykler, og dermed rammer et kæmpe “voksent” publikum lige i hjertekulen.
Den klassiske stil blev videreført til den lille Meteor 350, der som udgangspunkt klarer sig rigtig fint, men ville være meget mere tillokkende med en lidt større overarm.
Det var i hvert fald én af de tanker som flød gennem hovedet på undertegnede, da jeg testede den lille Meteor sidst på sæsonen 2021. Og om Royal Enfield på nøjagtig samme tid hyrede en spåkone ind vides ikke, men i slutningen af December måned sidste år snublede vi over et billede, hvor noget der mindede om en voksen Meteor gemte sig i skyggerne, og få måneder senere fandt denne video, af hvad der angiveligt er en Super Meteor 650, vej til YouTube.
I samme måned gik rygtebørsen amok, og der blev spekuleret i flere nye modeller fra Royal Enfield, som eksempelvis en 650cc-version af den højbenede Himalayan.
Det kan du læse mere om her.
Vi kan egentlig godt forstå at producenten vil smide flere 650’ere på gaden, og en voksen Himalayan ville blive taget imod med kyshånd. For selvom den lille 411cc motor med knap 25 heste både kan gennemføre en iron butt og en tur til Sydpolen, så bliver underbuksen ikke ligefrem misfarvet af at vride eventyreren i øret.
Ny model tirsdag d. 15/3
Men selvom at der tilsyneladende er en stribe 650cc modeller på vej, så har producenten altså ikke givet op på motoren som findes i Himalayan. For den har jo som sagt bevist sit værd.
Nej, i stedet viderefører man efter alt at dømme motoren i en opdateret version af den højbenede eventyrer, men denne gang i nye klæder.
Tilbage i Maj måned sidste år søgte Royal Enfield tilladelse til at bruge modelnavnet Scram, og man skal vist ikke have en professor med på sidelinjen for at gætte, at der er tale om en Scrambler. Men det er stort set også alt vi ved ind til videre.
For selvom der godt nok har floreret et par billeder af hvordan en Royal Enfield Himalayan Scram kunne se ud, så ved vi faktisk ikke ret meget om den kommende model.
Det bliver altså spændende at se om rygterne taler sandt, og om modellen har skilt sig af med styrtbøjler og sit 21″ forhjul til fordel for et mere gadeorienteret udseende, lavere affjedring og et single-sæde.