Ny streetfighter fra Energica
Elektriske motorcykler virker tit til at få designmæssigt baghjul af deres benzinsluprende konkurrenter. Og rent designmæssigt er det også nemmere at arbejde med en forbrændingsmotor, der i sig selv er et kig værd, modsat et stort, firkantet batteri. For det er en hovedbestanddel på en elmotorcykel, hvor et godt design så går ud på, at gøre batteriet så usynligt som muligt.
Nogle af elmotorcykelproducenterne, der har et vist talent i den retning, er ifølge undertegnede Italienske Energica, som vi tidligere har skrevet om. Og på EICMA præsenterede de en ny model: Eva EsseEsse9. Og nej, det ER stavet korrekt.
Cyklen er et forsøg udi gade-street-naked bike segmentet, komplet med en rund LED-forlygte, som har været det helt store hit blandt motorcykelproducenterne til EICMA 2017. Sædet er mere komfortabelt end på Energicas andre modeller og siddestillingen mere oprejst.
Som de andre af Energica's modeller – og de fleste elbiler – kan der genindvindes energi ved motorbremsning. Motorbremsningens styrke, og dermed graden af energiindvinding, kan reguleres i Low, Medium, High og Off. Smart.
Hvis det skal være rigtig smart, kan EsseEsse9 fås i en Metal Black specialudgave, med et trendy gult mærke på siden. Det vil ganske givet, give respekt ved ladestanderne.
Energica har i øvrigt nogle interessante patenter:
– eABS, der måler friktion og akut kan begrænse re-generering af energi, som ellers produceres når der nedbremses.
– Vehicle Control Unit (VCU) overvåger konstant motor, batteri(temperatur), inverter, ovennævnte eABS og oplader (når den er påsat). Ved kørsel styrer VCU motorens ydelser, ud fra målinger 100 gange i sekundet.
– Batteriindkapslingen er designet på en særlig måde, der skulle forhindre batterierne i, at blive så varme under brug, at ydelsen falder.
Priserne starter ved 165.375kr uden nogen form for afgift. Der er så vidt vides ikke nogen dansk importør.
Specifikationer:
COLOUR | Lunar White – Shocking Blue – Metal Black |
MOTOR | Permanent Magnet AC, Oil Cooled |
POWER kW/Hp | 80/109 |
MAX SPEED | Limited at 200 km/h – 125 mph |
TORQUE | 180 Nm |
RIDING MODES | 4 Riding Modes: Urban, Eco, Rain, Sport / 4 Regenerative Maps: Low, Medium, High, Off |
PARK ASSISTANT | Back and Forth (2.8 km/h – 1.74 mph Max Speed) |
BATTERY | Capacity 11.7 kWh – lithium polymer – Life 1200 Cycles @ 80% Capacity (100% DOD) |
RECHARGE | 30 min (0-85% SOC) Fast Charge DC Mode 4 / 3,5 h (0-100% SOC) Charge Mode 2 or 3 |
BATTERY CHARGER | Onboard, [110-220]V [50-60]Hz, 3 kW. Conforms to Standards SAE J1772 and IEC 62196-2 with pilot signal for charging station interface |
LPR FUNCTION | Long Period Rest: allows the maintenance and automatic balancing of the batteries during long period of non-use |
DASHBOARD | 4.3” WQYGA 480×272 TFT Color Display with internal memory for datalogging, integrated GPS receiver and Bluetooth communication 16.7 million colors; 9 Warning Lights; 6 + 6 Current Consumption Lights; Ambient Light Sensor; Real Time Clock; GPS 10Hz. Possibility to view the closest charging stations when connected to MYEnergica App. |
CONNECTIVITY | Bluetooth Low Energy |
VEHICLE CONTROL UNIT | A Vehicle Control Unit implementing a multi-map adaptive energy and power management algorithm manages the vehicle. It constantly monitors batteries, even in key off position |
FRONT & REAR WHEEL | Cast Alluminium: front 3.5” x 17” / rear 5.5” x 17” |
TYRE | Pirelli Phantom – front 120/70 ZR17 / rear 180/55 ZR17 |
FRAME | Steel Tubular Trellis |
SWINGARM | Cast alluminium |
FRONT SUSPENSION | Marzocchi Ø43 mm, Adjustable Rebound and Compression Damping, Spring Preload |
REAR MONO | Bitubo Rear Mono Shock Adjustable Rebound, Spring Preload |
CHAIN | (16/44) 525 O-Ring Chain |
FRONT BRAKE | Brembo, Double Floating Discs, Ø330 mm, 4 Pistons Radial Caliper |
REAR BRAKE | Brembo, Single Disc, Ø240 mm, 2 Pistons Caliper |
ABS | Bosch Switchable |
MATERIALS | Carbon Fiber/ABS |
DIMENSIONS | SEAT HEIGHT 795 mm/31,3”, WHEELBASE 1465mm/58,9”, LENGTH 2140 mm/84,2”, HEIGHT 1220 mm/48”, WIDTH 870 mm/34,3” |
WARRANTY | 3 years on vehicle / 50.000 km – 31.000 miles on battery |