Ny Triumph Daytona 660 præsenteret
Få dage før juleaften annoncerede engelske Triumph Motorcyles at The rules are about to change.
Den varslede omskrivning af regelbogen kunne du læse om her på MagaCin i Triumph ændrer reglerne, hvor der også findes link til den dengang kommende kåbeklædte Triumph, som blev spottet, filmet og fotograferet tilbage i August måned 2023.
Det har ellers forlydt fra officielt hold i øverste regi, at modelnavnet Daytona var udgået hos Triumph Motorcycles, men reglerne er nu beviseligt omskrevet på det punkt.
I sidstnævnte artikel der er linket til i afsnittet herover, bragte vi et link til en dedikeret side på Triumph Motorcycles website, hvor interesserede kunne registrere sig for at være på forkant med alt der er værd at vide om den kommende nyhed og dermed få plads på første parket, når nyheden skulle præsenteres officielt 9. Januar
Det er lige præcis i dag, og de mest entusiastiske har måske allerede overværet præsentationen af den nye Triumph Daytona 660, som blev afsløret på slaget tolv.
Men det er formentlig ikke alle, som har haft tid og lejlighed til at overvære præsentationen af den seneste tilføjelse i Triumph’s 660’er søskendeflok, hvor englænderne som bekendt i 2020 genoplivede det legendariske modelnavn Triumph Trident med den officielle præsentation af Triumph Trident 660, og MagaCin efterfølgende deltog ved udpakningen af et af de første danske eksemplarer, og hvor Triumph i 2021 udvidede modelserien med Triumph Tiger Sport 660.
Men lad os springe hurtigt videre i teksten, og se den nye Triumph Daytona 660, som i dag blev præsenteret officielt med ikke mindre end tre forskellige videoer, hvor to af introduktionsvideoerne kan ses umiddelbart under dette afsnit.
Udover der to videoer herover, er det måske slet ikke så tosset endda også at se videoen NEW Triumph Daytona 660 | Features and Benefits, der giver en fin lidt mere teknisk orienteret introduktion til modellen.
Dagens nyhed fra det traditionsrige engelske mærke er altså som forventet grundlæggende skåret over samme læst som Triumph Trident 660 og Triumph Tiger Sport 660, og er ligeledes udstyret med den trecylindrede motor med en slagvolumen på 660cc, der i førsteudgaven ydede 81 hestekræfter v. 10.250 omdrejninger og leverede et maksimalt drejningsmoment på 64 Nm v. 6.250 snoninger, hvor 90% af det maksimale moment var til rådighed i området 3.600 til 9.750 omdr.
Den tilhørende pressemeddelelse for den nye Daytona 660 følger videoen Features and Benefits meget godt til dørs med den indledende punktopstilling, som ses umiddelbart nedenfor.
- A legendary name reborn for a new generation – the all-new middleweight sports leader
- Thrilling triple-powered sports performance -95PS peak power and 69Nm peak torque
- Intuitive, agile sports handling – with all-day riding comfort
At modelnavnet Daytona er genfødt kommer næppe som den store overraskelse, imens motorens 95 hk ved 11,250 omdr./min (omdrejningsbegrænseren sætter ind ved 12.650) og et maksimalt drejningsmoment på 69 Nm, hvor 80% er til rådighed allerede ved 3.125 omdr., er noget mere opsigtsvækkende… og måske endnu en omskrivning af nogle interne regler?
I denne noget mere sportslige konfiguration med clip-on styr får brugerne altså 17% mere power og 9% mere moment end på søstermodellen Trident 660.
Motorens kræfter overføres til baghjulet via en angiveligt smidigt skiftende 6-trins gearkasse og Triumph’s Torque Assist kobling, det optimerede koblingsgreb er efter beskrivelsen særligt let betjent, og koblingen skulle ligeledes forbedre kontrollen over baghjulet ved aggressiv deceleration, så svingene kan gennemkøres på tillidsvækkende vis.
Quickshifter – eller som Triumph kalder der Shift Assist – er tilgængelig som option.
Triumph fremhæver i pressemeddelelsen endvidere det angiveligt perfekt balancerede stel og den sportslige intuitive håndtering kombineret med fornem kørekomfort i dagligdagen takket være højt specificeret udstyr som eksempelvis 41mm USD Big Piston forgaflen fra Showa og den tilhørende bagdæmper med fjernbetjent fjederforspænding.
De armerede bremseslanger som leder ned til et sæt forreste radialt monterede 4-stemplede bremsekalibre, der napper om et par 310 mm bremseskiver, får også et ord med på vejen.
Derudover nævnes sædehøjden på 810 mm, de tre køremodes Sport, Road og Rain, Ride-by-wire, og informationsmaterialet fortæller også om det nye Emergency Deceleration Warning system, som aktiverer havariblinket under hård nedbremsning.
Ydermere findes der en længere beskrivelse af instrumenteringens farve-TFT skærm, som er integreret i LCD displayet med hvide informationer på sort baggrund, og mobiltelefonen kan naturligvis også kobles op til instrumenteringen med My Triumph Connectivity System, således at brugeren som en ekstra option kan få mulighed for at foretage og besvare opkald, samt høre musik og finde vej via turn-by-turn navigationen og så videre.
En alenlang liste med ekstraudstyr såsom varmehåndtag, tanktaske, sidetasker, passagerhåndtag, komfortsæde, USB strømudtag under sædet, dæktryksovervågning og så fremdeles er allerede på plads, men de mest sportsligt anlagte vil måske betænke sig på, at kompromittere den sportsligt anlagte models opgivne køreklare vægt på 201 kg med den slags.
Den mest sportslige model i søskendeflokken af 660’ere har allerede fået sig egen dedikerede sektion på danske Triumph Motorcycles website under kategorien Sport som den eneste ene.
Her kan interesserede læse meget mere om nyheden, og se at modellen kan leveres i de tre farvevarianter Carnival Red / Sapphire Black, Satin Granite / Satin Jet Black og Snowdonia White / Sapphire Black.
Og som en lidt lækker detalje fremgår det endvidere af ovenstående website, at priserne som starter ved Dkr. 126.995,- for den hvide udgave og lander på en rund tusse mere for de to andre farver allerede er fastlagt.
En rigtig spændende sportslig nyhed fra det hæderkronede engelske mærke, som denne skribent (og måske andre Triumph Daytona ejere?) ser frem til at teste ved førstkommende lejlighed.
Endnu en rigtig interessant nyhed fra Triumph, og det er fedt at se det engelske mærke på banen med en kåbeklædt dedikeret sportslig model i mellemklassen.
Men vi kan altså ikke nære os for af spekulere lidt i, om der eventuelt kunne være endnu en 660’er undervejs.
Den velorienterede MagaCin læser husker måske de tre modeller, som Triumph Motorcycles havde på tegnebrættet helt tilbage i 2020.
Nogle vil måske hævde, at Triumph Trident 660, Triumph Tiger Sport 660 og den seneste tilføjelse Triumph Daytona 660 ikke helt harmonerer med de tre modeller vi så i 2020.
Om dagens lancering af Triumph Daytona 660 hører under ændringen af reglerne, eller om regelændringen også medfører en senere lancering af en økonomisk overkommelig dedikeret eventyrer med 660’er motoren og med stort forhjul samt grovmønstrede dæk, er der nok ikke ret mange som ved noget om.
Men det ville formentlig være et tiltag, som mange ville byde velkommen.