Ny Triumph Speed 400 og Scrambler 400 X
Triumph Motorcycles der sidste år passerede en imponerende milepæl med produktionen af motorcykel nummer 1.000.000, i år viste os mærkets aller første motorcykel, der pudsigt nok er fremstillet i 1901, og senest gjorde sig bemærket ved sin medvirken til en imponerende ny Guinness World Record, er nu igen arkitekten bag endnu en opsigtsvækkende nyhed.
Nemlig den officielle præsentation af de nye Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X.
To modeller man måske egentlig allerede kunne begynde at ane i horisonten, da Triumph og indiske Bajaj i 2017 indgik en samarbejdsaftale, og som nok kom meget nærmere en realitet, da parterne i 2020 annoncerede, at samarbejdet fremover ville blive intensiveret.
I den officielle pressemeddelelse blev der nemlig dengang, som du kan læse i artiklen der er linket til nedenfor nævnt motorstørrelser i spændet 200cc til 750cc.
I pressemeddelelsen for de to nye modeller fortæller den historiske engelske motorcykelproducent, at Triumph Speed 400 slutter op bag mærkets mest succesrige moderne klassikere Triumph Speed Twin 900 og 1200, imens Triumph Scrambler 400 X henter inspiration fra Triumph Scrambler 900 og 1200.
Nyudviklet motor
Derudover løfter englænderne også sløret for, at de nye 2024 modeller er designet fra bunden med en nyudviklet vandkølet 4-ventilet DOHC 398cc enstamper, som leverer 40 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 17,5 Nm.
Begge modeller er i følge pressemeddelelsen designet til at levere en underholdende, agil og tillidsvækkende køreoplevelse for motorcyklister i alle aldre med forskelligt erfaringsgrundlag, og her ville vi gerne have bragt en eller flere dygtigt producerede officielle præsentationsvideoer, som Triumph selv havde delt offentligt.
Det er imidlertid ikke sket i skrivende stund, og det er måske en god grund til.
Vi må vente lidt længere end inderne
For begge modeller der frigives på det indiske marked i næste måned, bliver desværre ikke tilgængelige på andre markeder før en gang i begyndelsen af 2024.
Man kan formode, at vi andre til den tid tilgodeses med lækre præsentationsvideoer.
Men indtil da skal vores læsere ikke snydes for fornøjelsen af, at se de to nye små Triumph’er med hver deres specielle karakter på video.
Så vores læsere får i stedet for de traditionelle polerede præsentationsvideoer fornøjelsen af at se de tre lidt groft tilhuggede videoer, som Triumph Motorcycles indtil videre har stillet til rådighed for pressen.
Først videoen med begge modeller, hvor vi desværre må tænke os til lyden.
Enhver form for relevant teknisk information glimrer desværre ved sit fravær i videoen herover, men vi får da i det mindste et kig på både Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X i aktion.
Manglen på information kan der dog heldigvis rådes bod på, for Triumph’s website er heldigvis allerede opdateret til lejligheden med denne sektion for Triumph Speed 400 og en tilsvarende for Triumph Scrambler 400 X.
Der kan interesserede findes yderligere information de to nye modeller, og danne sig et indtryk af ligheder og forskelle på de to.
Den nyudviklede motor tæller blandt lighederne, og Triumph fremhæver i pressemeddelelsen følgende.
- Class-leading 40 PS peak power and 37.5 Nm peak torque
- Liquid-cooled, single-cylinder, exceeds Euro 5 emissions
- Concealed liquid-cooling and machined cooling fins
- Trademark black powder-coated engine casings
- Characterful, compelling and responsive power delivery
- Evocative, rich and distinctive exhaust note
- Six-speed gearbox
- A high level of rider-focused technology to enhance performance and safety
- Ride-by-wire throttle for enhance rideability, safety and control
- Switchable Traction Control on both Speed 400 and Scrambler 400 X
- Dual-channel ABS (switchable on Scrambler 400 X for off-road use)
- Torque-assist clutch
- Stylish new dual format instruments
- All-LED lighting
- Immobiliser
Men udover ovenstående ligheder lægges der i pressemeddelelsen også vægt på en række forskelle mellem Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X.
Som eksempelvis en sædehøjde på hhv. 790mm og 835mm samt en vægt på 170 kg for førstnævnte og 179kg for sidstnævnte.
Endvidere er den asfaltorienterede Speed 400 udstyret med 17″ hjul i begge ender og Metzeler Sportec M9RR dæk, hvor modstykket Scrambler 400 X har 19″ forhjul med Metzeler Karoo Street dæk, og Scrambleren også i tråd med modellens tiltænkte anvendelse er udstyret med mere langslaget affjedring end Speed 400.
Derudover er den asfaltorienterede Speed 400 udstyret med 300mm bremseskiver forrest, hvor Scrambler 400 X er tilgodeset med 320mm bremseskiver.
Se oversigten over forskelle og ligheder nederst i artiklen.
For Triumph Speed 400’s vedkommende fremhæver Triumph i pressemeddelelsen lakeringen, som reflekterer en såkaldt dynamisk roadster stil, og oplyser derudover om, at modellen er tilgængelig i farverne Carnival Red, Caspian Blue og Phantom Black.
Se Triumph Speed 400 i videoen herunder, hvor man også får et glimt af lidt af det originale ekstraudstyr, hvor 25 stk. forskelligt tilbehør allerede er lagervare.
Hvad angår Triumph Scrambler 400X understøttes modellens såkaldte all-road attitude efter Triumph’s beskrivelse af nyttige og praktiske features som beskyttelse af forlygte, køler og motorens bund, såvel som håndbeskyttere, styrets polstrede stiver og den længere forskærm.
Modellen har fået sin egen særlige lakering, og kan leveres i farverne Matt Khaki Green – Fusion White, Carnival Red – Phantom Black, plus Phantom Black – Silver Ice.
Og for den knap så asfaltorienterede model med de smallere og mere grovmønstrede dæk end Speed 400 har Triumph såmænd også stillet en video til rådighed.
Hermed introduktion til og de første officielle videoer af Triumph Speed 400 og Triumph Scrambler 400 X, som inderne altså meget snart får glæde af, men som vi andre må væbne os med tålmodighed for at stifte bekendtskab med i virkelighedens verden.
Vi følger naturligvis også op på denne nyhed, når den bliver lidt mere relevant for vi europæere.
Og så håber vi på i samme ombæring, at kunne kaste lys over hvad de to nye små fra Triumph kommer til at koste på med dansk nummerplade monteret.
Følg links længere oppe i artiklen for yderligere information om begge modeller på Triumph’s website, og lad os runde af med en oversigt over ligheder og forskelle på de to nye spændende baby-Triumph’er.
SPECIFICATIONS
Speed 400 | Scrambler 400 X | |
ENGINE AND TRANSMISSION | ||
Type | Liquid-cooled, 4 valve, DOHC, single-cylinder | |
Capacity | 398.15 cc | |
Bore | 89.0 mm | |
Stroke | 64.0 mm | |
Compression | 12:1 | |
Maximum Power | 40 PS / 39.5 bhp (29.4 kW) @ 8,000 rpm | |
Maximum Torque | 37.5 Nm @ 6,500 rpm | |
Fuel System | Bosch electronic fuel injection with electronic throttle control | |
Exhaust | Stainless twin-skin header system with stainless steel silencer | |
Final Drive | X-ring chain | |
Clutch | Wet, multi-plate, slip & assist | |
Gearbox | 6-speed |
CHASSIS | ||
Frame | Hybrid spine/perimeter, tubular steel, bolt-on rear subframe | |
Swingarm | Twin-sided, cast aluminium alloy | |
Front Wheel | Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 3 in | Cast aluminium alloy 10 spoke, 19 x 2.5 in |
Rear Wheel | Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 4 in | Cast aluminium alloy 10 spoke, 17 x 3.5 in |
Tyres | Metzeler Sportec M9RR | Metzeler Karoo Street |
Front Tyre Size | 110/70 R17 | 100/90 R19 |
Rear Tyre Size | 150/60 R17 | 140/80 R17 |
Front Suspension | 43mm upside down Big Piston forks. 140mm wheel travel | 43mm upside down Big Piston forks. 150mm wheel travel |
Rear Suspension | Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment. 130mm wheel travel | Gas monoshock RSU with external reservoir and pre-load adjustment. 150mm wheel travel |
Front Brakes | 300mm fixed disc, four-piston radial caliper, ABS | 320mm fixed disc, four-piston radial caliper, ABS |
Rear Brakes | 230mm fixed disc, floating caliper, ABS | 230mm fixed disc, floating caliper, ABS |
Instruments | Analogue speedometer with integrated multi-function LCD screen |
DIMENSIONS & WEIGHTS | ||
Length | 2056 mm | 2117 mm |
Width (Handlebars) | 795 mm | 825 mm |
Height (Without Mirrors) | 1075 mm | 1190 mm |
Seat Height | 790 mm | 835 mm |
Wheelbase | 1377 mm | 1418 mm |
Rake | 24.6° | 23.2° |
Trail | 102 mm | 108 mm |
Wet Weight* | 170kg | 179kg |
Fuel Tank Capacity | 13 litres |