Ny Triumph Speed Triple 1200 præsenteret i dag
I dag præsenterede Triumph Motorcycles den nye Triumph Speed Triple 1200 RS, og indledte den varslede revolution som tidligere annonceret.
Og i dag kunne vi således konstatere, at revolutionen indvarsler “En revolution i Speed Triple power, performance, agilitet, håndtering og teknologi”.
Var du forhindret i at deltage i begivenheden der blev afviklet online, kan du følge præsentationen af den nye revolutionære streetfighter i videoen længere nede. Og så kan vi faktisk også fortælle dig prisen på danske nummerplader.
Triumph Speed Triple
I 1994 blev den første Triumph Speed Triple T309, der af mange anses som streetfighterens forfader, lanceret med en trecylindret 885cc motor.
Modellens kåbeklædte søstermodel Triumph Daytona T595 fik i 1997 en opgraderet 955cc motor med benzinindsprøjtning, der i modificeret udgave blev introduceret på Triumph Speed Triple T509 i 1999.
Triumph Speed Triple gik gennem en længere årrække med diverse knap så radikale modifikationer sin sejrsgang verden over, indtil 4. generation af modellen med en større overhaling ved 2005 sæsonens start kunne bryste sig af en trecylindret motor på 1050cc.
I 2021 har den ikoniske streetfighter udover navneskiftet til Triumph Speed Triple 1200RS fået en seriøs kosmetisk overhaling med fuld LED lygteføring, tilføjet en hulens masse elektronik, og motoren er blevet større og meget stærkere.
Se videoen fra præsentationen lige nedenunder.
Undertekster kan ændres i videoen indstillinger.
Som du kan se i videoen, er Triumph Speed Triple i den seneste inkarnation udstyret med en nyudviklet væsentligt lettere trecylindret overkvadratisk rækkemotor med en slagvolumen på 1160cc, der – som vi afslørede for en uges tid siden – leverer 180 hk v. 10.750 omdr. og et maksimalt moment på 125 Nm v. 9000 omdr.
Svenske Öhlins har leveret affjedringen som er fuldt justérbar, og forrest finder vi toppen-af-poppen radialt monterede bremsecalipere fra Brembo med betegnelsen Stylema.
Se endnu en grundig gennemgang af modellen i videoen nedenunder, hvor Chief Operating Officer Jamie Looker er alene om præsentationen.
Elektronikken er blandt andet udstyret med seneste generation justérbar optimeret Cornering Traction Control, Wheelie Control, Quick Shifter op og ned, de 5 forskellige køremodes Rain, Road, Sport, Track samt en konfigurérbar… og der er naturligvis nøglefri betjening.
Det standard monterede My Triumph Connectivity System tillader blandt andet Smart-phone integration for turn-by-turn navigation, GoPro Control samt forbindelse til mobilen, så du kan høre din yndlingsmusik og være i kontakt med familien under kørslen.
Modellens køreklare vægt er opgivet til 198 kg, så vægt kraftforholdet må siges at være godkendt til rigtig anstændig acceleration på de standard monterede Metzeler Racetec RR dæk. (Se videoen med banekørsel længere nede).
Nu ved du det meste
Accelerationen får vi heldigvis også nogle eksempler på et stykke henne i den officielle præsentationsvideo, hvor modellen fyres af på bane, og med lethed vippes på baghjul.
I videoen leverer skiftende værter som tidligere nævnt en grundig gennemgang af modellen, hvor de går i dybden med en lang række forskellige emner.
Så du skulle være særdeles godt rustet til en sludder med din forhandler inden udstillingslokalerne besøges, når vi igen må færdes lidt mere frit.
Dansk Pris
Og hvis du alligevel kører forbi din bank på undervejs til Triumph forhandleren, så kunne du jo for en sikkerheds få din bankmand til at putte Dkr. 249.999 i tegnedrengen.
Det er nemlig prisen i Danmark på den nye superfede Triumph Speed Triple 1200RS, som fra en gang i Marts måned kan leveres i farverne Silver Ice og Sapphire Black.
Lidt video at fordrive tiden med
Det officielle presse-materiale er endnu ikke tikket ind i mailboksen, så indtil videre må du nøjes med de billeder og tekniske specifikationer vi har kunnet skrabe sammen på egen hånd.
Nyd den lille video med ren banekørsel nedenunder indtil vi får opstøvet flere billeder.
En cool lille banevideo med Triumph Speed Triple 1200RS, der beskrives som Road Focused – Track Ready, men der er mere i godteposen.
For tilbehørskataloget er allerede ved at blive fyldt, og i den forbindelse har Triumph såmænd også delt en video.
Tekniske specifikationer
ENGINE & TRANSMISSION
Feature Details
Type Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, inline 3-cylinder
Capacity 1160 cc
Bore 90.0 mm
Stroke 60.8 mm
Compression 13.2:1
Max Power EC 180 PS / 177.5 bhp (132.4 kW) @ 10,750 rpm
Max Torque EC 125 Nm @ 9,000 rpm
System Multipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control
Exhaust Stainless steel 3 into 1 header system with underslung primary silencer and side mounted secondary silencer
Final Drive X-ring chain
Clutch Wet, multi-plate, slip
Gearbox 6 speed
CHASSIS
Feature Details
Frame Aluminium twin spar frame, bolt-on aluminium rear subframe
Swingarm Aluminium, single-sided
Front Wheel Cast aluminium, 17 x 3.50 in
Rear Wheel Cast aluminium, 17 x 6.00 in
Front Tyre Metzeler Racetec RR K3 120/70 ZR17
Rear Tyre Metzeler Racetec RR K3 190/55 ZR17
Front Suspension Ohlins 43 mm NIX30 upside down forks with adjustable preload, rebound and compression damping, 120 mm travel.
Rear Suspension Öhlins TTX36 twin tube monoshock with preload, rebound and compression damping, 120 mm rear wheel travel.
Front Brakes Twin 320mm floating discs. Brembo Stylema monobloc calipers, OC-ABS, radial master cylinder with separate reservoir, span
Rear Brakes Single 220mm disc. Brembo twin piston caliper, OC-ABS. Rear master cylinder with separate reservoir.
Instrument Display and Functions Full-colour 5″ TFT instruments
DIMENSIONS & WEIGHTS
Feature Details
Width Handlebars 792 mm
Height Without Mirror 1089 mm
Seat Height 830 mm
Wheelbase 1445 mm
Rake 23.9 º
Trail 104.7 mm
Dry Weight 198 (wet) kg
Tank Capacity 15.5 litres L
Vi synes eddersprøjteme den nye Triumph Speed Triple 1200 RS ser hamrende fed ud.
Hvad synes du??