Ny Triumph Tiger 850 Sport
Den sætter en ny standard for alsidighed under færden på asfalteret vej, i byen, på de åbne veje og i livets store eventyr.
“Den perfekte all-rounder, med perfekt balance mellem tilgængelighed og kapabilitet under hverdagens kørsel.“
Det er store ord der tages i brug, når engelske Triumph i dag lancerer den nye Triumph Tiger 850 Sport.
Det kan du blandt andet se både på Triumph Motorcycles’ hjemmeside, i opslag på sociale medier samt i den officielle præsentationsvideo.
ALL ROUND AMAZING. Introducing the new Triumph Tiger 850 Sport, the perfect all-rounder, with the perfect balance of accessible and intuitive every-day riding capability. Discover more: https://fal.cn/3bCGX
Slået op af Triumph Motorcycles i Tirsdag den 17. november 2020
Som det fremgår af opslaget på sociale medier, blev den nye Triumph Tiger 850 Sport officielt præsenteret i dag, og producenten har naturligvis også helt i tidens ånd stillet en præsentationsvideo til rådighed.
I første omgang en ikke specielt lang video med uddybende detaljer, men i skrivende stund er nyheden såmænd også så dugfrisk, at der endnu ikke er tikket en pressemeddelelse ind via e-mail.
Men baseret på de første officielle informationer – du i øvrigt også selv kan finde på producentens hjemmeside – kan vi fortælle, at den trecylindrede 888cc motor med T-plane krumtap vi kender fra Triumph Tiger 900 familien i denne udgave yder 85 hk v. 8.500 omdr. / 82Nm v. 6.500 omdr., at modellen vejer 192 kg tør, og at benzintanken rummer 20 liter. Så der skulle være brændstof nok til timevis af uafbrudt underholdning på Triumph’s nye såkaldt perfekte all-rounder.
Derudover fremgår det, at både sæde, styr og kåbeglas er justérbare for optimal personlig tilpasning, at der er 5″ TFT skærm i instrumenteringen, to køremodes Rain / Road, Traction Control som kan deaktiveres, ABS, slipperkobling, 12V strømudtag samt fuld LED lygteføring inklusive DRL.
Alt det og meget andet kan du se og høre mere om i videoen nedenunder, hvor du får en mere uddybende gennemgang af den nye Triumph Tiger 850 Sport.
Pris: Dkr 149.999,-
Triumph skulle angiveligt begynde udskibning af modellen til europæiske forhandlere i Januar måned 2021, så vi skal formentlig ikke vente forfærdeligt længe på at se modellen hos danske forhandlere.
Det er ikke ualmindeligt, at vi skal vente lidt på den danske pris, men den snarrådige opdager hurtigt, at modellen allerede er prissat til Dkr. 149.999,- hos i hvert fald én dansk Triumph forhandler.
Den velorienterede regner hurtigt ud, at der altså er en ganske betragtelig besparelse at hente i forhold til modellerne i Triumph Tiger 900 serien.
Det kunne man forvente skyldtes en voldsom nedgradering af mange essentielle komponenter og features, men gennemlæs endelig specifikationerne nederst på siden.
Her ser du blandt andet den 45 mm USD forgaffel fra Marzocchi, bagdæmperen med justerbar fjederforspænding ligeledes fra Marzocchi, og de 4-stemplede radialt monterede Monobloc Brembo Stylema bremsekalibre der nævnes i den uddybende video længere oppe.
Bonus info
På rygtebørsen cirkulerer der en fortælling om, at den mest spartanske udgave i Tiger 900 serien udgår med introduktionen af Triumph Tiger 850 Sport. Derfor er det måske en god ide, at stille sig forrest i køen nu, hvis det er netop den model der står øverst på ønskesedlen.
Flere billeder?
Du elsker garanteret lige som os at svælge i lækre professionelt skudte billeder af nye modeller, men dem må vi desværre vente lidt på.
For Triumph har desværre endnu ikke stillet materialet til rådighed, så vi skriver os bag øret, at artiklen skal opdateres med udførligt billedmateriale straks det er tilgængeligt.
Vi synes prisen på den nye Triumph Tiger 850 Sport er rigtig skarp, og det bliver ret spændende, at se prisniveauet på Triumph’s fremtidige 660cc modeller i Adventure segmentet.
Vi glæder os faktisk også rigtig meget til den allerførste prøvekørsel af den nye Triumph Tiger 850 Sport. Nu må det godt snart blive forår.
Tekniske specifikationer
ENGINE & TRANSMISSION
Feature | Details |
---|---|
Type | Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, inline 3-cylinder |
Capacity | 888 cc |
Bore | 78.0 mm |
Stroke | 61.9 mm |
Compression | 11.27:1 |
Max Power EC | 85 PS / 84 bhp (62.5 kW) @ 8,500 rpm |
Max Torque EC | 82 Nm @ 6,500 rpm |
System | Multipoint sequential electronic fuel injection |
Exhaust | Stainless steel 3 into 1 header system, side mounted stainless steel silencer |
Final Drive | O-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate, slip |
Gearbox | 6 speed |
CHASSIS
Feature | Details |
---|---|
Frame | Tubular steel frame, bolt on sub frame |
Swingarm | Twin-sided, cast aluminium |
Front Wheel | Cast alloy, 19 x 2.5 in |
Rear Wheel | Cast alloy, 17 x 4.25 in |
Front Tyre | 100/90-19 |
Rear Tyre | 150/70R17 |
Front Suspension | Marzocchi 45mm upside down forks |
Rear Suspension | Marzocchi rear suspension unit, manual preload adjustment |
Front Brakes | Twin 320mm floating discs, Brembo Stylema 4 piston Monobloc calipers. Radial front master cylinder, ABS |
Rear Brakes | Single 255mm disc. Brembo single piston sliding caliper, ABS |
Instrument Display and Functions | 5″ TFT screen |
DIMENSIONS & WEIGHTS
Feature | Details |
---|---|
Width Handlebars | 830 mm |
Height Without Mirror | 1410-1460 mm |
Seat Height | 810-830 mm |
Wheelbase | 1556 mm |
Rake | 24.6 º |
Trail | 133.3 mm |
Dry Weight | 192 kg |
Tank Capacity | 20 L |