Ny Triumph Tiger Sport 800 præsenteret
Triumph Motorcycles lancerede i September måned både 2025 Triumph Speed Twin 1200 samt en skarpere RS-udgave, i begyndelsen af Oktober så vi en endnu sjovere 2025 Triumph Trident 660 præsenteret, for kun en uge siden debuterede 2025 Triumph Speed Twin 900, og vi har tidligere gjort opmærksom på, at briterne i god tid på forhånd har annonceret ankomsten af en ny Triumph den 22. Oktober.
En helt ny Triumph Tiger Sport 660 så dagens lys for tre år siden, og var efter Triumph’s beskrivelse Designet til den perfekte daglige kørsel, til pendling, bykørsel eller til at nyde weekendturen.
Den nye større Triumph Tiger Sport 800 som blev præsenteret i dag, er derimod efter Triumph’s beskrivelse designet til den perfekte balance mellem underholdende sports performance og langturs touring, og derudover forlyder det, at den helt nye Tiger Sport 800 er bygget til motorcyklister, som konstant søger friheden på de åbne veje samt ren køreglæde.
Øjeblikkelig eskapisme lyder sloganet for nyheden i videoen herover, men lad os lige holde fødderne solidt plantet i mulden et øjeblik. For det ville næsten være synd og skam at miste jordforbindelsen, før man har sat sig ind i, hvad dagens spændende nyhed byder på.
Den nye Triumph Tiger Sport 800 er nemlig udstyret med en pænt stærk nyudviklet motor, som det fremgår af punktopstillingen nedenfor.
- All new high performance 800cc triple engine, delivering 115 PS peak power and 83Nm of torque
- Dynamic and confidence-inspiring, lightweight chassis with adjustable Showa suspension and comfortable ergonomics
- Rider-focused technology including Optimised Cornering ABS and Traction Control, Triumph Shift Assist, Bluetooth Connectivity, three Rider Modes and Cruise Control, to enhance every journey
- Available in dealerships from March 2025
Som en lille bonus-info kan vi oplyse om, at motoren i nyheden med sikkerhed er nyudviklet, og altså ikke er en droslet enhed fra Triumph Tiger 850, som debuterede i November 2020.
Det blev skåret ud i pap da MagaCin, som beskrevet i denne artikel, d. 1. Oktober deltog i en online pressekonference arrangeret af Triumph Motorcycles, og et specifikt spørgsmål desangående blev kategorisk afvist.
Motorspecifikationerne for de to modeller er da også et tydeligt vidnesbyrd om en kontinuerlig udvikling, hvor den trecylindrede motor med en slagvolumen på 888cc i Tiger Sport 850 leverede 85 hk samt et maksimalt drejningsmoment på 82 Nm.
Motoren i Triumph Tiger Sport 800 er ligeledes trecylindret, men motorens slagvolumen er krympet til 798 cc. Nedskaleringen medfører imidlertid ikke, at der er gået på kompromis med kræfterne, for den nyudviklede motor yder hele 115 hestekræfter ved 10.750 omdr. og et maksimalt drejningsmoment på 84 Nm ved 8.500 omdrejninger.
Nu er der altså 30 hypper mere i stalden plus et marginalt forbedret drejningsmoment, og det er værd at bemærke, at 90% af momentet ifølge Triumph er til rådighed i det vigtige mellemområde.
Triumph Motorcycles Chief Product Officer Steve Sargen er i forbindelse med lancering af nyheden frit oversat citeret for følgende:
“Hjertet i den nye Tiger Sport 800 er en ny trecylindret motor, som leverer den power og fornøjelse kørerne ønsker både til daglig pendling gennem byens gader, og når de nyder en weekend på snoede landlige veje.
Vi ved, at kunderne er kræsne, og efterspørger en motorcykel som er underholdende at køre på, men som også tilgodeser praktiske kriterier. Derfor har vi udviklet en overbevisende samlet pakke, som inkluderer smooth power samt en perfekt balance mellem agilitet og stabilitet, såvel som en let tilgængelig sædehøjde (835 mm), og en komfortabel opret førerstilling samt integrerede sidetasker som option, hvilket er essentielt for kunderne i denne kategori.
Det er vores ønske, at kørerne oplever fuld kontrol og præcision i ethvert sving. Så derfor leverer teknologier som ride-by-wire, optimeret Cornering ABS og Traction Control sammen med tre køreprogrammer optimalt. Det understøttes af Triumph Shift Assist og Cruise Control, som sikrer, at Tiger Sport 800 har hvad der skal til for tilfredsstillende og komfortabel kørsel.”
Dagens pressemeddelelse fra Triumph handler udover den nyudviklede stærkere motor blandt andet om nyhedens 41 mm Showa USD forgaffel med såkaldt separate function cartridge forks, som har justerbar kompressions- og returdæmpning, og Showa monoshock bagdæmperen med 150 mm vandring, der er forsynet med fjernbetjent fjederforspænding, og hvor returdæmpningen kan justeres.
Derudover står der lidt om de forreste radialt monterede firestemplede bremsekalibre, som napper om to stk. 310 bremseskiver, og de støbte letvægtsfælge som er forsålet med Michelins Road 5 gummi, får ligeledes et par ord med på vejen.
Pressemeddelelsen klør på med en masse andre oplysninger, som eksempelvis fuld LED lygteføring, justerbart kåbeglas, instrumenteringens skærm med integreret LCD og TFT skærm (der som standard har fuld Bluetooth connectivity med turn-by-turn navigation og alle tidens efterhånden gængse features) og alt er udpenslet i detaljer.
Ovenstående og meget mere delagtiggøres omverden heldigvis i ved et gennemsyn af videoen ALL-NEW Triumph Tiger Sport 800 | Features and Benefits.
Endnu en fin gennemgang af en nyhed fra Triumph, hvor der formentlig ikke er ret mange, som sidder tilbage med ubesvarede spørgsmål. Men der er måske et enkelt element, som potentielle danske købere kunne have interesse i, og det er prisen på grisen.
Den fik vi heldigvis oplyst allerede i begyndelsen af måneden, hvor den nye Triumph Tiger Sport 800 – som begynder at lande hos forhandlerne i Marts 2025, og bliver tilgængelig i farverne Sapphire Black, Graphite, Cosmic Yellow og Caspian Blue – var prissat til 160.900,- med dansk nummerplade monteret.
Altså en skilling billigere end forgængeren Triumph Tiger Sport 850, hvilket vi som en lille bonus kan oplyse om snart udgår af modelprogrammet.
Det danske Triumph website er allerede nu opdateret med den nye Triumph Tiger Sport 800, hvor interesserede kan læse mere om modellen på denne side.
MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder! – Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til alle nyheder, tests, videoer og fordele på DK’s hurtigste MC-medie
-
MagaCin Adgang 6 mdr.DKK 119,00 hver 6 måneder
-
MagaCin Adgang 3 mdr.DKK 69,00 hver 3 måneder
-
MagaCin AdgangDKK 29,00 / måned