Ny V2 motor er Ducatis letteste - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny V2 motor er Ducatis letteste

Ducati's nye motor debuterer i den (eller de) modeller, som italienerne afslører i fjerde afsnit af Ducati World Premiere 5. November.
CO
02/11-2024 kl. 11:39
Anslået læsetid: 5 Minutter

Omtrent midtvejs i September frigav Ducati datoerne for afsløring af mærkets kommende nyheder i forbindelse mede deres traditionelle årlige Ducati World Premiere serie, hvor afsløringerne af de to sidste nyheder er planlagt til 5. November – altså samtidig med efterårets mc-messe EICMA i Italien – og den sidste lanceres 5. December.

Men inden da bringer italienerne lidt uventet noget nyt og spændende til bordet. Nemlig en helt ny motor, som med 54,4 kg er mærkets letteste tocylindrede motor nogensinde, og som vi kommer til at høre meget mere om i løbet af ganske få dage.

Ducati World Premiere blev i år som bekendt indledt med præsentationen af en ny stærkere Ducati Panigale V4 med MotoGP teknologi, efterfølgende så vi Ducati Scrambler Icon Dark og Full Throttle lanceret, og web-seriens tredje afsnit handlede om det rullende kunstværk Scrambler Ducati 10° Anniversario Rizoma Edition.

Hvad seriens kommende afsnit med titlerne Extended Experience og Unlock Everyday Adventure handler om, er stadig åbent for fortolkning og gætterier. Men afsnittet, som kan oversættes til “stor erfaring,” kunne måske indebære noget helt nyt og spændende. Nemlig Ducatis helt nye motor, som italienerne nu har løftet sløret for.

Ducati investerer med egne ord fortsat i den 90° V-twin, som gennem tiden har karakteriseret nogle af de mest ikoniske modeller fra det Bologna-baserede firma, og som har indbragt mere end 400 sejre og 1000 podieplaceringer i mesterskaber for modeller baseret på serieproducerede motorcykler.

Den nye V2 er den letteste tocylindrede motor Ducati har fremstillet og fornyer traditionen, der begyndte med Pantah og fortsatte med Desmodue, Desmoquattro, Testastretta og Superquadro. En V2 udviklet til at byde på størst mulig køreglæde takket være levering af kraftfuldt moment ved alle omdrejningstal og sportslig performance ved høje omdrejninger.

Sådan lyder den frit oversatte beskrivelse fra Ducati, der klør på med fortællingen om, at Ducati med den nye motor bekræfter sit engagement, som gennem de seneste syv år har taget form i introduktionen af de fire nyudviklede motorer – fra Desmosedici Stradale til Superquadro Mono over V4 Granturismo til denne nye V2. Motorer, som er defineret af valget af de mest passende tekniske løsninger afhængigt af den tilsigtede brug.

Den nye motor, som er godkendt efter Euro5+-standarden, har en slagvolumen på 890 cc, er udstyret med det nye IVT (Intake Variable Timing) variable ventilstyring. Cylinderforingerne er i aluminium, og motoren vejer blot 54,4 kg. Det sætter en ny barre for lethed i Ducati-regi, hvor den nye motor vejer 9,4 kg mindre end Superquadro 955, 5,9 kg mindre end Testastretta Evoluzione og 5,8 kg mindre end Scrambler Desmodue.

Motorens ventiler med fjedre, introduceret på V4 Granturismo, har fundet vej til den nye motor og definerer en motor, som lægger vægt på drift ved lave omdrejninger og økonomi i forbindelse med vedligeholdelse. Tjek af ventilernes spillerum foretages for hver 30.000 kilometer.

De

Den nye Ducati-motors forreste cylinder er tiltet 20° bagover i forhold til underlaget for optimeret vægtdistribution, så man kan vel egentlig godt sige, at motoren, som bliver tilgængelig i både en 115 hk og en 120 hk udgave, stikker næsen i sky.

Motoren, som er overkvadratisk med en boring/slaglængde på 96 x 61,5 mm, leverer et maksimalt drejningsmoment på henholdsvis 93,3 Nm eller 92,1 Nm ved 8.250 omdrejninger, og omdrejningsbegrænseren sætter i femte og sjette gear grænsen ved 11.350 omdrejninger.

For 120 hk-udgavens vedkommende kan ydelsen løftes til 126 hk og 98 Nm med racing-udstødning. 115 hk-udgaven er derimod udstyret med en kraftigere generator, så mere krævende opgaver vedrørende strømforsyning kan håndteres, og forstærkede plejlstænger samt svinghjul, der medfører 12% øget inerti, giver en lidt mere jævn og rolig motorgang samt blødere respons ved afslappet kørsel.

Krumtaphuset, eller motorblokken om man vil, er trykstøbt og udformet så vandkamrene omkring cylinderforingerne tilgodeses, og designet betyder altså, at topstykkerne boltes direkte på motorblokkens integrerede cylindre. Den variable ventilstyring medvirker til, at 70% af motorens maksimale drejningsmoment er tilgængeligt allerede ved 3.000 omdrejninger, og at det aldrig dropper til under 80% mellem 3.500 og 11.000 omdrejninger.

Indsugningsventilernes vippearme er, ligesom på Ducatis Desmosedici racer i MotoGP, DLC-behandlede for optimeret drift af ventilerne. Ventilstammerne, der i øvrigt er hule for en vægtbesparelse på 5%, er tilmed forchromede. Benzintilførslen reguleres via ride-by-wire, og brændstofblandingen tilføres gennem 52 mm spjældhuse.

Det lille hulrum letter vægten med 5%

Bankesensoren, der ses på begge udgaver af motoren, er garant for, at motoren også fungerer med brændstof af knap så god kvalitet, og motoren er udstyret med et såkaldt intake bypass circuit, der forbedrer forbrændingseffektiviteten – hvilket reducerer brændstofforbrug og udledning af skadelige stoffer.

Som en opsummering fortæller Ducati, at den nye V-twin muliggør en ny definition af mere kompakte motorcykler takket være særligt små dimensioner, blandt andet fordi vandpumpen er placeret på den forreste cylinders topstykke. Løsningen minimerer eksponerede gummislanger i kølevandskredsløbet, og den integrerede vand/olie-køler i V’et mellem cylindrene eliminerer behovet for en dedikeret oliekøler. Alt sammen noget, der reducerer størrelse og vægt samt løfter motorens æstetiske udtryk.

Det lyder alt sammen rigtig fint, men den mest pirrende oplysning er måske i virkeligheden, at den nye motor debuterer i modellen eller modellerne, som Ducati afslører 5. november i forlængelse af årets Ducati World Premiere-føljeton.

MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder! – Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til alle nyheder, tests, videoer og fordele på DK’s hurtigste MC-medie

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start