Ny V4 Multistrada spottet
En vaks fotograf har spottet den kommende Ducati Multistrada V4 1200 på en våd italiensk landevej. Cyklen var iklædt den obligatoriske testcamouflage, men slægtskabet til de nuværende Multistradaer fornægter sig ikke. Opgradering af kraftværket Som overskriften antyder bliver den helt store nyhed kraftværket i den nye model. Væk er den for Ducati så traditionelle V2 motor, for at være erstattet af en firecylindret sag i V-konfiguration. Dermed bliver den nye Multistrada den tredje model i Ducatis modelrække med V4-motor efter Panigale V4 og Streetfighter V4. Går du ind til en Ducati forhandler og beder den flinke sælger om en stor eventyrmodel, kan du vælge mellem intet mindre end seks forskellige versioner – foruden de to Multistrada 950 varianter. Fælles for de seks versioner er at de alle er udstyret med 1260 Testastretta DVT motoren, som yder end 158 HK og 129 Nm; en potent sag som vores test i 2018 også bekræftede. Det bliver spændende at se hvor stærk den nye V4 motor bliver. De effekthungrende kunne håbe på at Ducati ville være de første til lancere en adventurebike med 200+ hestekræfter, men vi tror ikke det er tilfældet. Adventurebikes er sjældent karakteriserede for deres topeffekt, men i højere grad masser af bøf i bund- og mellemområdet. Netop en motor med en stærk og bred momentkurve, men samtidigt klasseledende effekt på 170 – 180 hk, regner vi med vil være realistisk. Banebrydende elektronik Det nye ved 2021 Multistrada begrænser sig ikke blot til motoren. Kigger man nærmere på billederne, vil man bemærke en kvadratisk ”kasse” mellem de redesignede LED forlygter. Kassen er angiveligt en del af et nyt antikollisionssystem, som bliver lanceret med den nye motorcykel. Det officielle navn for det nye sikkerhedssystem er Ducati Advanced Rider Assistance System eller ARAS. Systemet er udviklet i samarbejde med Audi – som i øvrigt ejer Ducati – og minder om noget vi kender fra bilernes verden. En tilsvarende enhed, som den vi finder foran, sidder under baglygten – dermed er det nærliggende at antage at systemet kan advare om bagfrakommende trafik. Udenlandske kolleger foreslår at systemet er så avanceret, at det selv kan handle før eventuelle kollisioner, og bringe chauffør samt cykel ud af farezonen inden uheldet er ude. I motorcykelverdenen ville det være et teknologisk spring af næsten sci-fiske dimensioner, og det må vitterligt være en speciel oplevelse at sidde på nakken af en motorcykel, som helt autonomt accelererer, decelererer, skifter retning eller bremser. Om systemet bliver så avanceret vil vi ikke garantere – derimod vil vi blive overraskede, hvis den nye topmodel ikke bliver udstyret med adaptiv fartpilot, foruden den imponerende elektronikpakke, vi kender fra de nuværende modeller. Enduro eller gadeorienteret? Spionbillederne afslører også at 2021 Multistrada får en traditionel bagsvinger fremfor monosvingeren vi kender fra “den gamle” Multistrada 1260 – undtaget Enduro versionen. Med ny elektronik, V4-motoren og Euro 5 optimereret udstødningssystem, har en almindelig bagsvinger tilsyneladende været den mest optimale løsning for Ducatis ingienører. Nogle af vores udenlandske kolleger har spekuleret i om den traditionelle bagsvinger er tegn på, at det blot er en ny Multistrada V4 Enduro der er på vej, og dermed ikke hele modelrækken som står overfor en udskiftning. Men på billederne kan vi tydeligt se, at testcyklen ruller på støbte fælge, som ikke hører hjemme på en enduro version. Bevares – det er let at skifte hjul på en motorcykel, men i og med at resten af testmaskinen ser ret færdigbagt ud, ville det være underligt, hvis man ikke testede med den type hjul, der kommer til at sidde på produktionsmodellen. Ducati Advanced Rider Assistance System er den anden årsag til, at vi tror, at det vi ser på spionbillederne, ikke blot er en Enduro model. Sikkerheden og bekvemmeligheden som ARAS tilbyder, er en velkommen tilføjelse på enhver langtursorienteret motorcykel – som f.eks. Multistrada 1260 S Grand Tour. Derfor ville det være mærkværdigt, hvis Ducati kun introducerede systemet på én model, som alt andet lige, sigter i retning af offroad brug. Mon ikke vi kommer til at se hel Multistrada familie med den nye V4 motor og med ARAS som standard på nogle modeller, og måske som tilkøb til andre. Der er mange “hvis’er” og “måske’er” i luften, vi bliver uden tvivl klogere på efterårets EICMA-udstilling, hvis altså Italien er kommet sig over Corona-krisen til november.