Ny voldsom Ninja på trapperne
Mange troede at supersport-klassen længe var død og begravet. Os selv inklusive.De seneste år er det kun Yamaha der har holdt krampagtig fast i denne klasse, med deres YZFR6, mens både Honda´s CBR600, Suzuki´s GSX-R600 samt Kawasaki´s ZX6R har været væk fra hylderne hos vores forhandlere.
Men nu sker der tilsyneladende noget vildt i supersport-klassen. Kawasaki har valgt at genopfinde deres ZX6R Ninja, som vil komme på markedet i 2019. Og Kawasaki har valgt at genindtræde i klassen for fuld musik, og derved skabe det vildeste der endnu er set i denne iltre sportsklasse.
Motoren i den nye Ninja ZX6R bliver udstyret med massive 128hk. Dette er solide 11 hk mere end Yamaha YZF R6 2018. Kawasaki har også en mere moment grundet de ekstra 37 ccm i forhold til Yamaha. Derfor bliver det eksakte navn på den kommende supersport Ninja: Kawasaki Ninja ZX6R 636. Motoren er altså på 636 ccm.
Et regulært kraftværk.
Vægten på den kommende Ninja 636 bliver ifølge Kawasaki 196 kg, hvilket er helt køreklar og med fuld benzintank. Dette trods Euro4 godkendelse med stor katalysator monteret og det mest moderne i ABS systemer, der indeholder Race ABS og Corner ABS.
Stellet i nyheden er ægte hardcore racing. Den massive aluramme tegner en lige linie direkte fra kronrør til bagaksel. Nøjagtig som på Moto GP maskinerne. Og forenden er af den mest moderne Big-Piston type, hvor alt justering kan klares fra toppen. Regulært mums.
Moderne racing-stel.
Kommende ZX6R vil også kunne leveres i en 96 hk version, så den kan forsikres af ungdommen. Mange forsikringsselskaber tillader nemlig kun unge under 25 år at forsikre motorcykler under 100 hk. Trods denne drosling er nyheden alligevel lynende hurtig, og Kawasaki oplyser at ZX6R Ninja i droslede 96hk version vil kunne klare solide 242 km/t grunder eminent aerodynamik.
Det tyder på vi får en ny konge i supersport-klassen. Spændende hvornår Honda, Suzuki, BMW, Ducati og Aprilia igen vågner op til dåd og blander sig i denne spændende sportsklasse.
Forventet præsentation af nyheden er ultimo 2018, hvorfor vi ikke skal forvente at se den på det danske marked før i 2019.