Ny Yamaha R9 debuterer officielt - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny Yamaha R9 debuterer officielt

Ny Yamaha R9 debuterer officielt efter en langvarig optakt, og den længe ventede R9 kommer angiveligt til at redefinere, hvad supersport betyder, når den rammer markedet i 2025. Se de tekniske højdepunkter i modellen, som lover at leve op til fansenes høje forventninger.
CO
09/10-2024 kl. 17:37
Anslået læsetid: 12 Minutter

For en uges tid siden varslede Yamaha indledningen af en ny æra, og det særlige fremadrettede tidsforløb skulle efter planen denne eftermiddag.
Hvilken model Yamaha kunne finde på at afsløre i dag klokken 15.00, herskede der efter en årelang optakt næppe den store tvivl om, og i dag blev de håbefuldes forventninger indfriet med en ny generation af supersport.

Videoen i opslaget herover findes også i Yamaha’s opslag på sociale medier som Facebook og Instagram, hvori det fremgår, at en ny æra er gryet med introduktionen af den nye R9.
Den seneste tilføjelse til Yamaha’s ikoniske R modeller, som ved at mikse historie og innovation markerer en ny generation Yamaha.

Det lyder slet ikke uinteressant, at det ifølge pressemeddelelsen fra Yamaha nu igen er tid til at omdefinere Supersport kategorien med den nyeste længe ventede R9, der føjes til den legendariske R-serie i 2025.
Se listen over tekniske højdepunkter nedenfor.

  • Væskekølet 890 cc CP3 4-takts DOHC-motor med 3 cylindre
  • Letteste Deltabox-stel i aluminium på en Yamaha Supersport-model
  • Brembo-forhovedcylinder og Stylema-calipere kombineret med 320 mm bremseskiver
  • Aggressiv aerodynamisk kåbe med downforce-vinger
  • Ny generation af KYB fuldt justerbar 43 mm forgaffel
  • R1-udviklet 6-akset IMU
  • Hældningsfølsomme hjælpesystemer, inklusiv Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), ABS
  • (BC)
  • Power Modes (PWR), Launch control (LC), Lift Control (LIF)
  • Tredje generation af Quick Shift System (QSS)
  • Engine Brake Management (EBM) og Back-slip Regulator (BSR)
  • ABS fra bagtil
  • Yamaha Ride Control (YRC) med brugerdefinerede indstillinger
  • CCU, der giver mulighed for at uploade og downloade motorcyklens indstillinger
  • 5″ TFT-farvedisplay med tilslutningsmuligheder
  • Log og analyser køredata med Y-TRAC
  • Fartpilot og hastighedsbegrænser
  • Clip-on-styr
  • Bridgestone Battlax Hypersport RS11 dæk
  • Hjul i støbt aluminium
  • Justerbare greb
  • Gearpedal i smedet aluminium

Vi kan ganske kort opridse, at Yamaha R9 som nævnt i punktopstillingen herover som forventet drives af mærkets kendte trecylindrede CP3 motor, der leverer 119 hk, at modellen er designet med såkaldt R-DNA, motoren er ophængt i et 9,7 kg let DELTABOX-stel fremstillet i Aluminium, Yamaha R9 er den mest aerodynamisk effektive Yamaha model til dato – altså bedre end Yamaha R6 og R1 – og modellen er udstyret med en ny 43 mm KYB USD-forgaffel med individuel justering af retur- og kompressionsdæmpning på venstre og højre gaffelben.

En radial Brembo bremsemaster sender bremsevæsken ned til de forreste radialt monterede Brembo Stylema bremsekalibre, førerpositionen som er mere sportsligt orienteret end på Yamaha R7, er med racinginspireret clip-on-styr designet til at være sportsbetonet, og benzintanken er udformet til at give rigeligt greb til kørerens knæ og arme, under dyb nedlægning.

Fælgene er forsålet med Bridgestones Battlax Hypersport RS11s dæk, kontaktarrangementerne på styrhalvdelene er blevet grundigt forfinet for optimal betjening med handsker på, Yamaha R9 er udstyret med fartpilot samt fartbegrænser, og den 6-aksede IMU er en direkte videreudvikling af de elektroniske systemer på Yamaha R1.

Derudover fortæller Yamaha blandt andet, at R9’eren er udstyret med Launch-Control samt tredje generations quickshifter, at der kan vælges mellem fire udvalgte temaer og en banetilstand i instrumenteringens 5″ TFT-display, og pressemeddelelsen indeholder såmænd også et afsnit om Smartphone-notifikationer og dataoverførsel.
Og til de mest sportsligt inklinerede er der også et afsnit om Y-TRAC appen, som kan assistere brugerne med forbedring af deres banekørsel og præstationer med et værktøj, som normalt kun er tilgængeligt for professionelle racerkørere.

Yamaha R9 bliver tilgængelig i farverne Icon Blue samt Tech Black, og vi kan forvente at se 2025 nyheden i Yamaha forhandlernes showrooms fra Marts måned 2025.
Prisen på grisen skulle lande på kr. 179.990,- med dansk nummerplade monteret.

Hermed en kort sammenfatning af den rundsendte pressemeddelelse, der fylder hele seks tætskrevne sider, og som heldigvis er fremsendt på dansk.
Og da Yamaha formentlig selv har et bedre indblik i mærkets historie samt den nye Yamaha R9 end os, så tilgodeser vi dem som elsker læsestof samt tekniknørderne, og viger pladsen for ordlyden i den.


Pressemeddelelse:

I løbet af de sidste tre årtier er Yamahas R-serie blevet synonym med fart, præstation og stil.
Lige fra afsløringen af den oprindelige R1 i 1998 har lanceringen af en ny “R”-model altid været et afgørende øjeblik for Yamaha. Efterfulgt af R6 et år senere sammen med den ikoniske YZF-R7, til styrkelsen af markedet for nye kørere med R125 i 2008.
I 2015 blev der med R1 og R1M introduceret elektronik på MotoGP-niveau i Supersport-segmentet, og derefter tilføjede den CP2-drevede R7 en helt ny dimension til Supersport-markedet i 2021. Nu er det igen tid til at omdefinere Supersport-kategorien med den nyeste, længe ventede R9, der føjes til den legendariske R-serie i 2025.

R9 byder på medrivende præstationer og den banebrydende teknologi, som R-serien er kendt for, og den udgør en helt ny generation af Supersport. Man kan ikke komme udenom, at Supersport-markedet har ændret sig gennem årene, og dermed kørernes behov og ønsker, og at emissionsregulativerne er blevet strengere.
Det er denne ændring, der har ført til Yamahas beslutning om, at deres ikoniske R1 alene skulle udbydes til banekørsel fra 2025 med introduktionen af R1 RACE og videreudviklingen af R1 GYTR.
Og selvom R1 GYTR og R1 RACE med deres ultimative banepræstationer forbliver Supersport-seriens topmodeller, er Yamaha fortsat engageret i fremtidens Supersport-marked til landevejsbrug.

Engagementet i segmentet har siden introduktionen af R7 gjort det klart, at der stadig er masser plads til Supersport-modeller til brug på offentlig vej.
Introduktionen af R9 skærper og fuldender Supersport-kategorien, der går fra startniveau R125 over A2-kategorien R3, mellemvægts-R7 og nu R9 på landevejen, mens de evigt vigtige R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR og R6 RACE bevarer deres plads i programmet med deres høje ydeevne reserveret til banen.

Mens denne nye generation af Supersport markerer starten på et nyt kapitel, består Supersportseriens identitet og historie – født ud af Yamahas racer-DNA. Med sine designelementer og racingudviklede teknologi er hver Supersport-model et produkt af Yamahas racing på højeste niveau.
R9 tager den gennemprøvede racing-teknologi og det racing-inspirerede design og kombinerer dem med den meget roste, 3-cylindrede CP3-motorplatform, som har revolutioneret Yamaha-brandet det seneste årti. Dette berømte kraftværk med højt moment og Yamahas berømte racing-egenskaber med stor håndterbarhed skaber en perfekt afbalanceret Supersport-model, der fortjener sin status som flagskibet i R-serien og giver gode sportslige præstationer på vejen og masser af præstation på banen.

DESIGNET MED R-DNA
Introduktionen af modellerne i R-serien har altid været et statement, og R9 er ingen undtagelse.
Mens R9 har bevaret mange af de MotoGP-inspirerede designfunktioner, som er blevet synonyme med Yamahas Supersport-modeller, der øjeblikkeligt identificerer den som “R”-maskine, præsenterer dens design også den fremdrift og forandring, der forventes fra en ny generation.
De vandrette linjer har været gennemgående på alle R-modeller siden 2015-modellen af R1, men denne aggressive og sportsbetonede stil er nu hævet til et helt nyt niveau på R9, idet de vandrette linjer mere afspejler en kraftfuld og dynamisk flydende fremadrettet bevægelse og fremhæver R9-modellens adræthed, præcise håndtering og racing-inspirerede innovation.
Dette nye look med integrerede aerodynamiske “winglets” understreger R9-modellens nye, aggressive udstråling, der
komplementerer dens utrolige præstation.
Det ikoniske “M”-formede R-serie luftindtag og de to kørelys pryder stadig fronten, men hver af disse designfunktioner fremhæves for at understrege næste generations aggressive styling. En enkelt forlygte i M-kanalen øger det iskolde look, mens en central frontspoiler under forlygtehuset arbejder sammen med MotoGP-vingerne samt bidrager til den skarpe æstetik.

890 CC CP3-MOTOR MED HØJT MOMENT
R9 drives af Yamahas prisvindende 890 cc CP3 væskekølede, 3-cylindrede DOHC-motor med 4 ventiler pr. cylinder og benzinindsprøjtning. En boring og slaglængde på 78 mm x 62 mm og et kompressionsforhold på 11,5:1 giver både fremragende moment og masser af power, som i kombination med den fine styring fra YCC-T (Yamaha Chip Controlled-Throttle) giver optimal præstation både på bane og vej.
Det endelige forhold, tændingsindstillingen og brændstofmappingen er alle optimeret til Supersport-præstation både på bane og vej.
Den 3-cylindrede snerren er gennem årene blevet CP3’s varemærke, og Yamahas ingeniører har lagt stor vægt på at forstærke motorens gåsehudsfremkaldende lyd.

LET DELTABOX-STEL I ALUMINIUM
Det trykstøbte Deltabox-stel i aluminium er udviklet specielt til R9 og har fået sin stivhed tunet til
sportsydeevne ved både lav og høj belastning.
Sammenlignet med Yamahas andre CP3-modeller er stivheden i R9’s basisramme højere i alle tre retninger: vridningsstabil, langsgående og tværgående.
Yamahas ingeniører har anvendt specifikke tykkelser, former og bearbejdede huller for at afbalancere stivheden og fleksibiliteten, hvilket giver køreren både et højt niveau af feedback og kørekomfort.
Stellets egenvægt på 9,7 kg gør det til det letteste stel, der nogensinde er anvendt i en Yamaha Supersport-model. Dette lette stel betyder, at R9-modellens samlede vægt inkl. væsker kun er 195 kg, hvilket giver det optimale effekt-/vægt-forhold.
Stellet er i kombination med hjælperammen udviklet så det bidrager til R9’s smalle og smidige attitude, samtidig med at det understreger farten og præstationen ved en ægte Supersport-maskine.

DEN MEST AERODYNAMISK EFFEKTIVE YAMAHA-MODEL TIL DATO
I betragtning af dens størrelses-/præstationsforhold har R6 længe været den mest aerodynamiske Yamaha-model til dato, og det var dette benchmark, Yamahas ingeniører brugte til at forbedre R9-modellens aerodynamik.
Gennem omfattende vindtunneltest var ingeniørerne i stand til at forme R9 til at have mindre luftmodstand (hvilket maksimerer topfarten og accelerationen) end R6, selvom R9 har en større slagvolumen, køler og overfladeareal foran.
Denne effektivitet opnås gennem kåbefrontens udformning i samspil med nye, aerodynamiske “winglets” lige under fronten, der øger downforce, reducerer forhjulsløft og forbedrer kontakten med vejen.
Normalt ville en tilføjelse af vinger øge luftmodstanden, men gennem gentagne test blev de negative påvirkninger fjernet, og det endelige design minimerer graden af luftmodstand, samtidig med at køreren får fornemmelsen af et mere plantet forhjul.
Vingerne reducerer forhjulsløft med 6-7 % i en lige linje, og i kombination med frontspoileren under
M-kanalen øges denne effekt til ca. 10 % i sving.

SUPERSPORT-HÅNDTERING: AFFJEDRING
Yamahas Supersport-maskiner er berømte for deres køreegenskaber, og det gælder også for R9.
Affjedringen for og bag er begge nydesignede KYB-komponenter, der er konfigureret specielt til maskinen og udviklet sammen med 2025 R1 GYTR og R1 RACE.
Den nye 43 mm KYB upside-down forgaffel er blevet fuldt redesignet og har nu individuel justering af retur- og kompressionsdæmpning på venstre og højre gaffelben. Begge kan justeres individuelt både til høje og lave hastigheder med det højre rør til returdæmpning og venstre til kompression.
Hvert gaffelben har nu en bundventil, designet til at optimere tryk i inderrøret ved at begrænse eller helt forhindre olie i at løbe ind i bunden af gaffelbenet. Dette nye layout resulterer i en forbedret dæmpningsrespons, forbedret kontaktfølelse og bedre allroundstabilitet.
Og en Kashima-belægning gør guld-/bronzefarven mørkere med ægte præstationsæstetik.
Bagdæmperen kan justeres til forbelastning, returdæmpning, kompressionsdæmpning, og det nye layout bidrager til meget præcis dæmpning, hvilket giver bedre feedback fra banen eller vejens overflade.

BREMBO-BREMSESYSTEM INSPIRERET AF RACING
R9 er udstyret med racingudviklede Brembo Stylema monoblock calipere, som er lette, stive og designet til at give bedre kontrol og stabilitet. Bremseslangerne i rustfrit stål mesh og de store 320 mm bremseskiver på forhjulet giver eminent konsistens og kontrol, især ved længere tids brug og ved kraftig bremsning.
Den radiale Brembo-hovedcylinder tager bremsekraften fra R9 til et helt nyt niveau og har et stempel, der bevæger sig i en retning parallelt med bremsegrebets bevægelse, og som anvender tryk lineært, når køreren trækker grebet, hvilket giver føling og kontrol.
De lette Stylema-calipere producerer deres bremsekraft gennem fire 30 mm stempler og er designet til at give en optimeret luftgennemstrømning for effektiv køling, hvilket reducerer bremsefading på banen.

STYRET
Styret består af clip-ons monteret under forgaffelbroen, hvilket giver den kontakt med forenden, man forventer fra en Supersport, men uden en for aggressivt foroverbøjet stilling.
Placeringen er mere sportsbetonet end R7’s clip-ons, men mere afslappet end på R6 RACE, hvilket giver større anvendelighed til forskellige former for kørsel.

BENZINTANK
Den 14-liters benzintank giver en stor aktionsradius ved landevejsbrug, samtidig med at den er smal for at sikre det optimale forhold mellem kører og motorcykel. Tankens form er designet til at give rigeligt greb til kørerens knæ og arm, under dyb nedlægning for at fremme følelsen af stabilitet og samhørighed i sving.

SPORTSORIENTEREDE BRIDGESTONE-DÆK
R9 er forsynet med Bridgestones Battlax Hypersport RS11s med rigeligt trackday-potentiale, men fintunet til brug på offentlige veje. Disse sportsdæk giver en utrolig høj præstation takket være det høje gripniveau, stabiliteten i sving og kontaktfølelsen.

NYDESIGNEDE KONTAKTER PÅ STYRET MED HELT NY BRUGERFLADE
R9’s betjening er både intuitiv og let at bruge med fokus på at minimere antallet af knapper til styring af en lang række funktioner. Knapformen og -fornemmelsen under brug er blevet grundigt forfinet for at give optimal betjening, når du kører med handsker på.

FARTPILOT OG HASTIGHEDSBEGRÆNSER
For at gøre det behageligt at køre længere er R9 udstyret med en fartpilot, som kan aktiveres ved kørsel med hastigheder på 40 km/t og derover i tredje gear og højere. Når fartpilothastigheden er indstillet, kan den øges eller mindskes i intervaller på 1 km/t med enkeltvise tryk på kontakten eller kontinuerligt ved at holde kontakten nede. Fartpiloten kan annulleres enten med et tryk på en knap, bremsen, koblingen eller gasrullen.
Kørere kan også indstille en fartbegrænsning for deres maskine, som styrer motorens ydelse for at sikre, at maskinen ikke overstiger den valgte fart.

SOFISTIKERET R1-BASERET ELEKTRONIK OG YRC-TILSTANDE
R9-modellens højteknologiske 6-aksede IMU er en direkte videreudvikling af de elektroniske systemer på R1 og måler accelerationen i fremad/baglæns-, op/ned- og venstre/højre-retninger – samt vinkelhastigheden i maskinens stigning-/dyk- og rulningsretninger.
IMU kan sende data i realtid til ECU’en, som styrer pakken med elektroniske hjælpesystemer og ændrer maskinens køreadfærd, afhængigt af hvilket supportniveau køreren har valgt.

INTEGREREDE KØRETILSTANDE
Kørere kan tilpasse deres køreoplevelse via Yamaha Ride Control (YRC) indstillinger, der giver mulighed for at vælge motorkraft-egenskaber og niveauet for elektronisk support efter præferencer og køreforhold.
Tre integrerede kørselstrin, “Sport”, “Street” og “Rain” har forskellige niveauer af fabriksindstillinger, der passer til forskellige forhold, og suppleres af muligheden for at indstille to Custom-tilstande og fire banetilstande. Dette gør det muligt at oprette specifikke YRC-indstillinger, der passer til visse situationer eller forhold, ved at ændre niveauet af elektronisk support, såsom kraftlevering (PWR),

Traction Control (TCS), Slide Control System (SCS), ABS (BC), Back Slip Regulator (BSR), Engine Brake Management (EBM) og Lift Control på forhjulet (LIF), som alle kan indstilles direkte via R9’s YRCindstillingsskærm eller via Yamahas MyRide-smartphoneapp. For at opnå optimale løbsstarter har R9 også en launch control, som støtter kørere, når der startes og accelereres fra stilstand.
Til banebrug er der mulighed for at frakoble for den bageste ABS.

TREDJE GENERATION AF QUICK SHIFT-SYSTEM
Yamahas tredje generation af Quick Shift System (QSS) giver mulighed for koblingsfri op- og nedgearinger, og indstilling 1 giver mulighed for disse ved acceleration (ved opgearinger) og deceleration (ved nedgearinger), mens indstilling 2 også giver mulighed for nedgearinger under acceleration og opgearinger ved deceleration, hvilket giver større funktionalitet i et bredere spektrum af situationer.

DISPLAY & TILSLUTNINGSMULIGHEDER
R9’s 5″ TFT-display kan tilpasses mellem fire udvalgte temaer, mens en banetilstand kun viser oplysninger, der er relevante ved kørsel på bane, inklusive laptimer.

SMARTPHONE-NOTIFIKATIONER OG DATAOVERFØRSEL
R9’s display kan sluttes til en smartphone via Yamahas MyRide-app. Dette sker via motorcyklens indbyggede Communication Control Unit (CCU).
Appen kan bruges til at ændre YRC-indstillingerne, så der kan oprettes nye YRC-tilstande, selv når du
er væk fra motorcyklen. Der kan gemmes op til 40 forskellige varianter af tilstandsindstillinger i
appen, så de passer til en bestemt vej- eller banetilstand, og derefter overføres til motorcyklen, når
den er inden for rækkevidde.
Der fås også et integreret komplet navigationssystem via Garmin StreetCross-appen. Og brugerne
kan vise forskellige oplysninger og billeder på displayet, herunder telefonopringninger,
tekstbeskeder og vejropdateringer.

Y-TRAC – FØL DIG SOM EN RACERKØRER!
Y-Trac-appen øger Supersport-oplevelsen, så kørere kan forbedre deres banekørsel og præstation med værktøj, som normalt kun er tilgængeligt for professionelle racerkørere.
Y-Trac-appen, der er baseret på racing, giver mulighed for at registrere og analysere køredata med professionel teknologi for kørere på alle niveauer, fra begyndere til professionelle.
Med Y-Trac-appen kan omgangs- og sektortider samt maskindata registreres, herunder hældningsvinkel, motoromdrejninger, gearposition, fart, gasrullens position og niveauet af support fra de elektroniske hjælpesystemer, såsom traction control.
GPS-placeringsdata kan være via en kørers smartphone, men hvis køreren ønsker at bruge en GPSenhed på motorcyklen, kan Y-TRAC kobles på Garmin GLO2. Y-Trac giver også mulighed for et “Virtuelt pitboard”, hvor kørerens pit-crew kan sende beskeder til deres instrumentbræt, mens de er ude på banen.
R9-ejere kan oprette en gratis prøveversion af appen eller abonnere på premium-versionen.



Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start