Nye elektriske Zero modeller
Alt om de kommende elektriske 2015 modeller fra Zero
Alt om de kommende elektriske 2015 modeller fra Zero
De elektriske Zero-modeller bliver i 2015 rigtig spændende. Vi har tidligere udskældt Zero for manglende ABS, uheldig affjedring og lille rækkevidde. I 2015 er det slut med at skælde ud på Zero, da alle vores påpegede uheldigheder da vil være væk.
Rækkevidden på 2015 modellerne er med største batteripakke ca. 300 km. Altså langt længere end de fleste danskere nogensinde kører på en dag. Affjedringen har fået den store tur, og er nu tilpasset klodens anmeldere, og ABS i moderne version er nu tilført. I fremtiden bliver det dermed meget svært at udskælde Zero.
Affjedringen kommer faktisk fra Showa. Altså dem som laver det fineste og bedste når Honda skal køre rigtig hurtig og perfekt.
De mest spændende Zero modeller er streetfighteren S og SR. Forskellen er 50 eller 67 hk. Begge med et brutalt moment på hhv. 92 Nm og 144 Nm fra start. SR med de 144 Nm har altså stærkere moment end selv den nye voldsomme Kawasaki H2 med kompressor. Den lader vi lige stå lidt mens vi puster ud.
Også modellen DS, som er en adventure-lignende motorcykel, bliver et spændende bekendtskab. DS magter 275 km på en opladning i bytrafikken. Det vil betyde en uges arbejdspendling for mange, uden mellemladninger.
Batterierne på Zero er den mest moderne type. Det betyder klatladning ikke vil være noget problem.
Vi gætter nu på at det kun er spørgsmål om tid får el-motorcyklerne for alvor får fat i salget.
Priser Zero 2015 modeller:
Zero S 12,5 119.995 kr.
Zero SR 12,5 134.995 kr.
Zero DS 12,5 119.995 kr.
0 personer snakker om “Nye elektriske Zero modeller”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Jeg begriber ikke det fokus på moment. Moment på motoren siger absolut intet om præstationerne. Moment kan til nøds bruges til sammenligning af ens motorkonstruktioner, men at sammenligne en 60hk elmaskine med en +200hk fordi motorerne yder samme moment er helt sort.
Hvis i skulle være i tvivl så prøv en Kawa H2 på samme 140 bagdør som Zero klarer sig med 🙂
Vi sammenligner på ingen måde. Fortæller bare at en elmotor er uhyre sej i sin måde at trække på. Moment fortæller noget om en motors evne til at øge omdrejningstallet under belastning. Da Zero SR yder 140 Nm fra stilstand, betyder det at den faktisk magter acceleration fra 0 omd. En forbrændingsmotor skal op på flere tusinde omdrejninger før den kan accelerere.
Det mest fascinerende eksempel, er vores hjemlige Hjejlen i Silkeborg. Den vejer 40 tons sejlklar, men dampmotoren er som en elmotor. Altså maksimalt moment fra 0 omd. Derfor kan de kun 24 hk trække de 40 tons friskt op i fart på vand, grundet de gigantiske ca. 3500Nm moment. Prøv at sætte en 24 hk forbrændingsmotor på den 40 tons store båd, og den vil bruge en måned på at komme igang.
Ps. Kan desuden fortælle at den tidligere 54 hk version af Zero (Zero S 11.4), lavede hjulspind ved 80-100 km/t under fuld acceleration, hvis vejene var det mindste fugtige. Dette har vi aldrig tidligere prøvet på maskiner med under 100 hk.
Trykpaa så du mener ikke moment har betydning for hvordan en motor trækker? Goddaw mand økseskaft 😉
Jeg tror at moment har større betydning en hk for ca 50 % af dem der kører Mc.
Der er mange som vil komme lige så hurtigt frem på en bmw gs 650 med kun 48 hk som på en honda 600 hornet med 102 hk fordi de ikke bryder sig om at køre med de høje omdrejninger det kræver for at udnytte de dobbelt så mange hk, og momentet er det samme på de to maskiner.
Uden at det skal udvikle sig til en fysik lektion:
Det eneste der betyder noget for acceleration er arealet under effektkurven. Jo fladere effektkurven er jo mere acceleration har man potentiale for.
Moment på motoren er bare et tal. Fremdriften kommer af momentet på baghjulet – det er derfor forskellig gear(ing) giver mening. Effekt (HK) = moment x omdrejninger (og x 0,1424) altså grundlæggende det samme. Med effekt (HK) slipper man for at regne på gearing = nemmere.
For nogenlunde flade momentkurver gælder det oftest at jo højere momentet er og jo længere det topper fra hvor effektkurven topper, jo større er arealet under effektkurven.
Man spilder en masse tid når man fedter med tilkobling og gearskifte og en elbil/mc kan derfor føles meget friskere, men det ændre ikke på fysikken. En 50Hk maskine har 50Hk og Hjejlen ville angiveligt sejle fint med en 24Hk benzinmotor med den rigtige gearing.
Fedt så vil jeg aldrig tænke på moment mere og bare købe en med 0 moment for det betyder ikke en skid kan jeg læse.
Trykpaa har faktisk ret. I hvert fald i teorien. Acceleration er hk kontra rullemodstand og masse. Topfart er hk kontra rullemodstand og vindmodstand. Den er ikke længere end det.
I den virkelige verden er det dog umuligt at køre så motoren konstant arbejder med maksimal kraft. Specielt på motorer hvor arbejdsområdet er snævert (Kort afstand i omdrejningstal mellem maksimalt moment og maksimal effekt). Ydermere betyder f.eks. gearskift tab af momentum, og dermed ydelse.
Derfor er f.eks el motorcykler lettere at accelerere hurtig da høj ydelse er til rådighed konstant, uanset omdrejningstal.
Så mangler vi bare flere ladestationer, og gratis "optakning" som til Tesla, så vil jeg sgu prøve.