Nye Triumph til sand og sne
Er du vild med motorcykel-eventyr enten i ørkenen eller i sne dækkede landskaber, og ønsker at din motorcykel falder mest muligt i ét med omgivelserne, så er der hjælp at hente hos engelske Triumph.
For nu har Triumph Motorcycles offentliggjort to nye versioner af Triumph Tiger 1200 med modelnavnene Tiger 1200 Desert Edition og Tiger 1200 Alpine Edition.
De to modeller er baseret på den eksisterende Triumph Tiger 1200 med den trecylindrede rækkemotor på 1215cc, der leverer 141 hestekræfter v. 9350 omdr. og et maksimalt drejningsmoment på 122 Nm v. 7600 omdr.
Triumph Tiger 1200 Desert Edition
Triumph Tiger 1200 Desert Edition som er baseret på XCx versionen, er udover lakeringen i “Sandstorm” farver og dedikerede Desert Edition dekaler udstyret med Arrow lyddæmper, som er 2,1 kg lettere end standard potten.
Yderligere en feature er Triumph Shift Assist standard, så der kan skiftes gear både op og ned uden brug af kobling, og hvor der gives automatisk mellemgas ved nedgearing.
Modellen er naturligvis udstyret med LED lygter hele vejen rundt, og byder også på optimeret Cornering ABS og Traction Control, samt en liste over specifikationer der tæller alle andre tænkelige top moderne elektroniske features.
De 5 køremodes indeholder Rain, Road, Off-Road, Sport og Off-Road Pro.
Modellens WP affjedring går hos Triumph under betegnelsen TSAS, hvilket betyder at affjedringen er af den elektronisk regulerede semi-aktive type.
Modellen er udstyret med grovmønstrede slangeløse Metzeler Tourance dæk på eger-fælge i dimensionerne 19″ forrest og 17″ bagerst, og du har alternativt mulighed for at få modellen leveret med Pirelli Scorpion.
Triumph Tiger 1200 Alpine Edition
Triumph Tiger 1200 Alpine Edition som er baseret på XRx versionen, leveres i farven “Snowdonia” og er på samme vis som ørken-udgaven forsynet med dedikerede Alpine Edition dekaler.
Lige som Desert Edition er også Alpine Edition udstyret med den 2,1 kg lettere Arrow lyddæmper, og også her er Triumph Shift Assist standard.
Modellen er lige som Desert Edition udstyret med LED Lygter helel vejen rundt, og markedsføres også med samme Cornering ABS og Traction Control.
Men på Alpine Edition må du nøjes med de fire køremodes Rain, Road , Sport og Off-Road. Altså ingen Off-Road Pro til de alpine eller arktiske forlystelser.
Den elektronisk regulerede semi-aktive TSAS affjedring får du dog med i købet.
Yderligere en forskel er fælgene, som ganske vist også er 19″ og 17″ hh. for og bag, men på denne model er helstøbte i aluminium. Fælgene er forsålet med Metzeler Tourance dæk, og her må du selv stå for alternative trædepoter.
Vi kender endnu ikke den danske pris, men i udlandet er prisen kun marginalt højere end base-udgaverne, så mon ikke også merprisen kan holdes på et fornuftigt niveau i Danmark.
Læs alt om de to nyheder på Triumphs hjemmeside.