Nyt opladningskoncept fra BMW
I Tyskland er man overbeviste om at elektriske køretøjer er fremtiden, hvor vi eksempelvis har set den tyske bilgigant Volkswagen investere 900 mio. euro – hvilket svarer til ca. 6,7 mia. kr. – i fælles batteriaktiviteter med svenske Northvolt.
En anden tysk gigant der også investerer massivt i batteriteknologi, er BMW der i 2017 besluttede sig for at investere 200 mio. euro i et såkaldt “kompetence-centrum”, der fokuserer på fremtidens batteriteknologi.
Blot to eksempler på giganter blandt producenter af køretøjer, der investerer enorme beløb i fremtidens elektriske fremdrift.
Vi kender alle til problematikken vedrørende begrænset rækkevidde og bøvlet opladning, og BMW har faktisk tidligere præsenteret en relativt ukompliceret løsning vedrørende opladning, hvor bilen parkeres på et underlag der skulle oplade batteripakken trådløst. Opladning viste sig imidlertid at være en langsommelig affære med teknologien man havde til rådighed, og det samme ville nok være tilfældet med elektriske motorcykler.
Men nu er BMW Motorrad på banen med et noget anderledes bud på trådløs opladning. Det viser en nylig indsendt patentansøgning, hvor den tyske motorcykelproducent forestiller sig, at vi fremover oplader vores elektriske motorcykel via et underlag under motorcyklens støtteben.
Trådløs opladning via motorcyklens støtteben
De nuværende elektriske motorcyklers relativt begrænsede rækkevidde betyder, at motorcyklernes batterier jævnligt skal oplades under længere ture. Vi har selv prøvet at bøvle med kabler og forlængerledninger – og mangel på ladestationer – under nogle af vores første prøvekørsler af elektriske motorcykler, og fandt ud af, at det var en humørdræber af format.
Og det var faktisk også en ret uinspirerende oplevelse, da vi i sin tid måtte transportere en tørlagt Brammo de sidste kilometer i varerummet på en tilkaldt Ford Transit.
Så vi forstår godt hvorfor BMW forsker i ukompliceret opladning. Men vi gætter på at opladning via støttebenet fortrinsvis er tiltænkt bekvemmelig opladning hos private.
For hvordan får man lige overtalt en række landes myndigheder til at indrette dedikerede motorcykel P-pladser med opladnings-underlag i hobetal?
Men formår BMW på denne måde at etablere trådløs opladning – og hvis opladning sker næsten lige så hurtigt som med kabel – så er konceptet måske en fin løsning for private.
Hvis montering af grejet bliver til at betale, så er det trods alt noget lettere end at bøvle med kabler, når motorcyklen parkeres på sin faste plads i hjemmets garage.