Kollisionsadvarsel på fremtidens BMW'er - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Kollisionsadvarsel på fremtidens BMW’er

BMW's seneste elektroniske assistent skal advare mod kollisionsfare.
25/07-2023 kl. 10:13
Anslået læsetid: 4 Minutter

Efterhånden har flere af de elektroniske sikkerhedsforanstaltninger vi kender fra bilernes verden fundet vej til motorcykler.
Nogle af de seneste spekulationer går på, om vores motorcykler inden længe bliver udstyret med airbags, men assistentsystemer som ABS, Traction Control og fartpilot har været en helt normal del af pakken i en del år.

Disse fandt så småt vej til motorcyklerne ti til tyve år efter de blev en del af normen for biler, og det er nu nogenlunde også så længe siden, at bilproducenterne for alvor begyndte at trille biler af samlebåndet med Front Collision Warning og Automatisk Nødbremsesystem.
Derfor er det vel også ved at være på tide, at netop den teknologi finder vej til de tohjulede transportmidler.

BMW Front Collision Warning System (FCW)
På billedet du finder over artiklen ser du en lille rød bil i en BMW-instrumentering, og det er angiveligt sådan en du vil kunne se i fremtiden, når du på din BMW kører med lidt for høj fart bag den forankørende medtrafikant.

Men hvordan virker det?
Jo, systemet er først og fremmest designet til at virke ved hastigheder mellem 30 og 160 kilometer i timen hvor den adaptive fartpilot ikke er aktiv, og kun så længe motorcyklen er i et køreprogram hvor ABS-systemet er aktivt.
Her vil FCW ved hjælp af radaren der er monteret i snuden af motorcyklen måle og løbende vurdere afstanden til forankørende, og ud fra disse informationer beregne hvor hurtigt du og forankørende nærmer jer hinanden.

Hvis afstanden mellem de to køretøjer mindskes for hurtigt advares føreren af motorcyklen i første omgang af en lille version af den røde bil i instrumenteringen, som angiveligt skulle blive større jo tættere man er på forankørende.
Men skulle motorcyklisten have mere travlt med at kigge fremad fremfor at glo ned i instrumenteringen, eller ganske enkelt ignorerer advarslen, så vil systemet give en mere fysisk advarsel ved hjælp af haptiske impulser.

Det sker ved flere kortvarige aktiveringer af bremsesystemet, genereret af ABS-systemet, som er så svage at de ikke nedsætter hastigheden bemærkelsesværdigt, men alligevel er kraftige nok til at det kan mærkes i maskinen.
Disse hyppige aktiveringer af bremsesystemet er ej heller kraftige nok til at skabe ustabilitet i motorcyklen.

Men hvad så hvis føreren også ignorerer det?
I tilfælde af at føreren først ignorerer den lille røde bil i instrumenteringen, og herefter de haptiske impulser, vil FCW gå videre til næste trin i sikkerhedsprotokollen, der som sagt først og fremmest gør den lille røde bil større, men også indebærer at nedsætte hastigheden.

Dette vil ske i så blid en overgang, at det på ingen måde kan kaldes en automatisk nødbremse. Og med en nedsættelse af hastigheden på maksimalt 4,4 m/s2 understreger BMW, at FCW blot er et assistentsystem som giver føreren lidt ekstra tid til at tænke over, om det rigtige at gøre i situationen er at bremse endnu hårdere, eller at køre udenom den forankørende.

Skal jeg så konstant glo på den lille røde bil i instrumenterne når jeg er ude på tur blandt megen trafik?
Til det spørgsmål siger BMW kort og kontant nej… For det forholder sig nemlig således, at FCW er assisteret af en såkaldt Rider Attention Estimator som læser om føreren af motorcykel er aktiv i sin kørsel.
Altså om der bliver givet gas, bremset, om der er nedlægning på, og sågar om der bliver bladret rundt i menuen i instrumenteringen.

Herved kan systemet danne sig et billede af hvordan den enkelte fører kører, og derudfra vurdere hvornår der er behov for at give en advarsel.
Så kører du aktivt vil systemet advare færre gange end hos de, som blot “læner sig tilbage” og cruiser ud af lige strækninger.

Kan jeg slå systemet fra, og hvilke modeller får det?
Ja, det kan du… Du kan vælge at deaktivere systemet på en måde, så det forbliver inaktivt selvom motorcyklen slukkes og startes igen. Og faktisk kan du også vælge blot at frakoble den fysiske advarsel – altså impulserne – og herved bevare den lille røde bil i instrumenteringen.

Som det ser ud lige nu findes der ingen offentlig liste over hvilke modeller der leveres med FCW, da det umiddelbart er forbeholdt nye modeller.
Men det vil på ingen måde være urimeligt at spekulere i, om ikke den nært forestående BMW R1300GS kan prale af at være den første i rækken.

Det står endnu heller ikke klart, om FCW bliver en standard feature på fremtidige modeller, eller om der skal sættes et ekstra kryds på bestillingssedlen.
Men vi ved dog at det er usandsynligt, at systemet vil blive tilgængeligt for allerede eksisterende modeller, da BMW’s ingeniører har udtalt, at systemet gør brug af en helt ny ECU.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start