Nyt studie: Dæk forurener mere end udstødninger
De fleste gange når vi her på MagaCin bringer elektriske køretøjer på banen tegner der sig hurtigt et billede af, at størstedelen af vor trofaste læsere – såvel som nye læsere – er tilhængere af gode gamle forbrændingsmotorer, og derfor mener, at lyd og lugt spiller en stor rolle i motorcyklismens samlede pakke.
Det viste sig senest med en Facebook kommentar til artiklen Video: MotoE vs. MotoGP, hvor en bruger hvis profilbillede stråler af passion for motorcykler siger; “Hvis og når de engang skal afløse motogp og moto2 racerne, kan de godt lukke deres cirkus ned. Ingen gider se på en flok ellerter på banen”.
En holdning som undertegnede sagtens kan skrive under på, efter med egne øjne og ører gentagende gange at have overværet de hårde drenge fyre racerne af i både Holland og Tyskland.
Er en elektrisk fremtid godt eller skidt?
Selvom skribenten her – med stor glæde – efterhånden har kørt på en del forskellige elektrisk drevne motorcykler synes jeg alligevel, at EU’s beslutning om, at afskaffe forbrændingsmotorer allerede i 2035 er lige voldsom nok.
For det er vel ikke nogen hemmelighed, at der på politisk plan ofte bliver truffet beslutninger, uden nødvendigvis at have tænkt tanken til ende.
Som eksempelvis, at ikke engang elektriske motorcykler må køre på udvalgte strækninger i Tyskland.
Flere undersøgelser har også vist, at den teknologiske udvikling gør forbrændingsmotorer mindre forurenende år efter år. Og jeg behøver vel ikke tage hul på snakken om, hvor meget produktion samt afskaffelse af batterier sviner, eller hvor meget kul der brændes af i flere lande for at lade på samme?
Gummi griseri
Dermed ikke sagt, at el som drivmiddel er en direkte dårlig idé, men for at skåne miljøet bør man nok kaste et blik på det store billede, i stedet for blot at sigte efter den åbenlyse synder.
Et nyligt studie af virksomheden Emissions Analytics påstår eksempelvis, at dækkene på vores køretøjer sender mange flere skadelige partikler ud i luften end vores udstødningsrør.
I konklusionen, som du finder i sin fulde form via linket her, beskrives hvordan måling af partikelforurening fra både dæk og udstødninger foregår.
Bemærk at studiet tager udgangspunkt i biler, og at teksten er groft oversat til dansk.
Dæk: For at måle emissioner fra dækslitage bruger Emissions Analytics højpræcisionsvægte til at veje alle fire hjul – dæk og fælge sammen, uden at afmontere dem – over mindst 1.000 miles på rigtige veje. Dette er koblet sammen med et proprietært prøveudtagningssystem, der opsamler partikler på et fast punkt umiddelbart bag hvert dæk, som via en prøvelinje trækkes ind i en realtidsdetektor, der måler størrelsen af fordelingen af partikler efter masse og antal. Typisk måler denne partikler fra 10 mikron ned til 6 nanometer. Kombinationen gør det muligt at kalibrere realtidssignalet til massetabet, og ved at bruge størrelsesfordelingen kan andelen af partiklerne, der sandsynligvis er suspenderet i luften, estimeres.
Udstødning: Udstødningspartikler måles under lignende forhold i den virkelige verden ved hjælp af en diffusionsladeranalysator til dynamisk massekoncentration og en kondenserende partikeltæller til talkoncentration, begge koblet til et standard Portable Emissions Measurement System (PEMS) til at måle det samlede udstødningsflow. Som et resultat kan afstandsspecifik masse- og talemissioner udledes, som derefter kan sammenlignes med tilsvarende dækmetrik.
Det hele handler ikke om Co2, smeltevand og ozonlag
I konklusionen kan du også læse, at hvor langt de fleste partikler fra udstødningssystemet fiser ud i luften, så kravler en stor del af partiklerne fra dækslid ned i jorden og grundvandet.
Alligevel er cirka 11% af partiklerne fra brugt gummi så små, at de suser rundt i luften med en diameter på kun 2,5 my og falder ind under kategorien fint partikel støv. Og her er Emissions Analytics altså kommet frem til, at luftbårne partikler efter dækslid udgør omkring 8 mg/km, hvilket angiveligt er mere end 400 gange så meget som de partikler der skydes ud af udstødningen.
Og husk nu, som der indledningsvis blev sagt, at forbrændingsmotorer forurener mindre og mindre hvert år, men at dæk jo slides hårdere når køretøjet er tungt og der køres hårdt.
MagaCin er ikke videnskabsfolk
Her på redaktionen bruger vi en del tid på alt hvad der har med motorcykler at gøre, men når det kommer til videnskab og forskning af denne størrelse lader vi helst “kloge hoveder” tage over.
Så vil du læse mere om hvorfor Emissions Analytics mener, at dæk forurener op mod 1.850 gange mere end udstødninger kan du hoppe ind på deres website via linket her, og dykker dybere ned i hvordan man er kommet frem til resultaterne.
2 personer snakker om “Nyt studie: Dæk forurener mere end udstødninger”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Endnu et eksempel på at elkøretøjer nødvendigvis ikke er vejen frem. Hertil kommer de miljømæssig konsekvenser ved udvinding af sjældne mineraler og metaller, så f.eks. neodymium som anvendes til magneter i elmotorer, eller ved produktionen af litiumbatterier. Man vil gerne sælge narrativtet om “det grønne elkøretøj” som i virkeligheden er sort! Og de fleste hopper i med begge ben.
Nej, elkøretøjer er ikke 100% grønne, men de er langt grønnere end fossil.
Ligeledes kan man sige at den kedelige lyd fra en elektrisk ikke er som brølet fra en MotoGP racer, men til gadebrug kan jeg godt se fordelen ved det rykfri træk med det fede drejningsmoment.
Men det vigtigste argument for at blive elektrisk er at strøm som bekendt kan laves på ufatteligt mange måder så man ikke er afhængig af en kilde ofte fra politisk, religiøst og/eller økonomisk ustabile områder. Undersøgelsen kigger iøvrigt kun på dæk mod motor forurening, men glemmer bremsestøv. Bremserne bruger man så ikke så meget på et elektrisk køretøjhvis man bremser ved at lade elmotoren vende om og lave strøm.