Nyt våben mod fartsyndere
Der er god grund til ængstelse for inkarnerede fartsyndere, og rigeligt at savle over for gadgetnørden, når man kaster et blik på det nyeste våben til bekæmpelse af overtrædelser af færdselsloven.
En ny håndholdt enhed der vejer blot 1,6 kg fra firmaet Laser Tech er nemlig udstyret med en bunke hidtil usete features, som eksempelvis mulighed for at videofilme køretøjers bagerste nummerplade.
Filmer bagerste nummerplade
Den nye let transportable LTI 20/20 TruCAM II fartmåler har mange flere funktioner end den almindeligt kendte ‘laser-gun’, som nogle af os måske har stiftet bekendtskab med gennem tiden.
Ordensmagtens nye våben måler nemlig ikke kun køretøjers hastighed, når køretøjet bevæger sig henimod operatøren.
TruCAM II dokumenterer eventuelle forseelser på video, og det kan apparatet også gøre, når køretøjerne er på vej væk. Den nye stærkt opgraderede fartmåler er faktisk udstyret med en særskilt funktion til at registrere hastighed og samtidig filme køretøjer bagfra.
En frustrerende feature vil nogle motorcyklister mene, imens gadgetnørden spærrer øjnene op ved et blik på de tekniske specifikationer og apparatets mange imponerende funktioner.
TruCAM II er udstyret med LiDAR teknologi, har en rækkevidde på 1200-1500 meter, og det indbyggede kamera fungerer optimalt på distancen 15-150 meter.
Se et eksempel på TruCAM i aktion i videoen nedenunder.
Spækket med moderne teknik
Videooptagelsernes kvalitet sikres med en 5 megapixel kamerasensor (2592×1944), kameraet er udstyret med hvad der svarer til et 330mm objektiv, og features som Auto-focus, auto-iris, auto-shutter speed, auto-day/night filter fremgår af de tekniske specifikationer.
Og der er rigeligt med lagerplads til lange videooptagelser, for det udskiftelige SD kort er på 32 GB.
Den indbyggede computer er udstyret med Freescale ARM Cortex A9 i.MX6 dual core; 1 GHz – Laser Core: NXP LPC2136 40 MHZ processor, og systemhukommelsen består af 1 GB (DDR3 RAM); 8 GB EMMC.
Apparatets indbyggede GPS sikrer stor nøjagtighed for placering, og TruCAM II er også udstyret med Ethernet samt WIFI.
Det betyder, at apparatet altid er online, så videooptagelser og lasermålingerne der foretages 3 gang i sekundet samt andre data – herunder eventuelle overtrædelser af færdselsloven – kan livestreames til centralt hold.
Det burde her i landet give mulighed for, at tilknytte TruCAM II til den allerede eksisterende Automatisk nummerpladegenkendelse – ANPG.
Operatøren kan på stedet gennemse optagelserne på den håndholdte enhed, for TruCam II er nemlig også udstyret med et 9,4 cm 480×640 trykfølsomt display.
Derudover er apparatet udstyret med automatisk anti laser jammer.
Batteriet holder strøm i 8-10 timer afhængigt af forholdene, og TruCAM II fungerer i temperaturer fra -10 grader Celsius til 60 graders varme.
TruCAM II Operational Modes
Der er altså strøm nok på batterierne til en hel arbejdsdag, hvor operatøren kan vælge mellem forskellige prædefinerede modes.
Speed Mode:
Her indsamles hastighedsmålinger og andre relevante data i tætkørende trafik, for både køretøjer der bevæger sig henimod operatøren, og køretøjer der er på vej væk.
Auto Mode:
Optager automatisk billedmateriale indenfor en fastlagt afstand, eksempelvis ved skoler og vejarbejde.
Dual Speed Mode:
Overvåger varierende hastighedsbegrænsninger, og skelner mellem kommercielle og private køretøjer.
Night Mode:
Muliggør overvågning i mørke. Det vil sige om natten eller på andre sparsomt oplyste områder som eksempelvis tunneller.
Distance Between Vehicles Mode:
Måler hastighed, kørt afstand, tid og afstand mellem to køretøjer.
Her er der altså øjeblikkelig tilkendegivelse af om man har kørt for tæt.
Rear Plate Mode:
Måler hastigheden på køretøjer der bevæger sig mod operatøren, og følger dem indtil den bagerste nummerplade er synlig.
Som producenten beskriver funktionen: Perfekt til motorcykler eller andre køretøjer der kun er udstyret med en nummerplade bagerst.
Se den officielle præsentationsvideo for TruCAM II nedenunder.
Udover ovennævnte modes, skulle TruCAM angiveligt også være i stand til, at holde øje med om trafikanter benytter forbudte vognbaner.
Og så kan TruCam II forbindes til en trådløs printer der fås som tilbehør, så fotodokumentation kan udskrives på stedet.
Ikke i Danmark… endnu
TruCAM II er allerede taget i brug i flere lande – eksempelvis i England – så nu ved du, at hastigheden fremover kan detekteres på mere end en kilometers afstand, og at nummerpladen bagpå kan aflæses. I Spanien er myndighederne allerede i fuld sving med at teste TruCAM II.
En forespørgsel blandt vores bekendte indenfor den danske etat gav det svar, at det danske færdselspoliti ikke er udstyret med TruCAM II… endnu.
For det er formentlig kun et spørgsmål om tid, inden denne teknologiske landvinding finder vej til Danmark.