Om 5-10 år kører vi scooter
Historisk har det altid været sådan at Danmark følger naboernes tendenser. Vi efteraber ganske enkelt. Vi er ikke først med det nye, men følger europas tendenser efter få år.
Tidligere ønskede europæerne sport og sportstouring, senere blev dette også et hit i Danmark. Senest har de nøgne hverdagsmaskiner været populære i Europa, en tendens der nu har ramt os i Danmark. Et Danmark hvor fornuftsmaskinerne nu står øverst på mange ønskesedler.
Nu går resten af europa scooter-vejen, og det bliver spændende om ikke også disse store motorcykel-scootere bliver yderst populære i Danmark.
I Frankrig er top 3 i salgslisten fra 2012, scootere. Faktisk er hver 2. solgt motorcykel over 50 ccm i Frankrig, nu af scootertypen.
Kigger vi få år tilbage var Kawasaki Z750 en klar etter i Frankrig. Nu er den forvist til 5. pladsen.
Salgstal Frankrig 2012.
1. Yamaha 500 Tmax : 6,471
2. Yamaha 125 Xmax : 6,441
3. Honda PCX 125 : 4,096
4. Kawasaki ER-6 : 3,773
5. Kawasaki Z 750 : 3,755
6. Yamaha XJ 600 : 3,489
7. Honda CB 600 F : 3,405
8. Suzuki GSR 750 : 3,287
9. Yamaha FZ8 : 2,909
10. Piaggio Xevo 125 : 2,276
Salgsudviklingen i Danmark bliver spændende at følge.
0 personer snakker om “Om 5-10 år kører vi scooter”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Skræmmende fremtidsperspektiv……. For at gøre det helt vildt bliver det nok elscootere 🙁
Ja, vi skal sikker allesammen have en el-scooter. Det har alle (rettere MANGE) kinesere, så hvorfor skulle vi så blive ved med at være bagefter 🙂 … nå ja, det er politiken.
Men vi skal da OGSÅ have en rigtig motorcykel. Den anden er jo bare til pendling og småture 🙂
Jeg kan godt forestille mig, at jeg om 15 år vil kikke efter en scooter. Måske er det ved at være lidt svært at køre en almindelig mc til den tid.
Når den tid kommer tror jeg at jeg hopper direkte over på en eldrevet pensionisttrolley. At køre scooter svarer til at spise selleribøf!
Aldrig nogen sinde om jeg vil sætte mig på sådan en…..
De høje scooter salgs tal handler da om, at i Frankrig og andre sydlige lande, hvor det er meget billigere at købe et 2 hjulet transportmiddel, der er det i højere grad folk der har behov for et transportmiddel i byen som køber scootere.
Hvorimod i Danmark handler det om lidenskab og sjov og ballade. De fleste MC' kørere i Danmark har jo også en bil, som de bruger til alm. transport.
Det handler om kultur, vi spiser jo heller ikke frølår i Danmark bare fordi de gør det i Frankrig
Dette site er jo allerede delt op i to, motorcykler og biler, så hvis Magacin forudser stor stigning i antallet af scootere, foreslår jeg at kategorien "scooter" bliver oprettet som selvstændigt område.
I er godt tossede.
Jeg købte en 125cc scooter til min far, i 'fars dags gave' – for et par år siden.
16.000 kr inkl. levering for en PGO Ligero tror jeg den hedder.
Han plejede at fise rundt på en 45'er scooter, når han skulle ned i byen en tur og brugte så hans Bandit 1200 – til de længere ture.
Den er godt nok let at fise rundt på i byen. Benzinøkonomien ligger over 40 km/l og accelerationen fra lyskryds efterlader de fleste biler i sidespejlene!
Motorvejen skal den ikke ud på da tophastigheden er ca. 90 km/t, men ellers er der rigtig mange sjove km i sådan en lille maskine.
Alle MC'ister burde have een stående.
Banditten har de seneste år kun været brugt til de helt lange ture.
Hej Alle her på Magacin.
Jeg kan ikke helt forstå hvad modstanden mod scootere går ud på. Om man kører på en lille 125 ccm motorcykel eller en praktisk scooter af samme størrelse giver vel det samme. Ja man kunne enda sige at en scooter er mere praktisk, og måske ser lidt bedre ud.
Jeg synes designet på de nye maxi-scootere er meget bedre end det som vi har set tidligere. Hvis efterspørgelsen kommer op, så vil de kun blive endnu mere raffinerede og anvendelige.
Jeg har selv flg. motorcykler, 2007 zx-6r på plader, 2008 zx-6r til bane, 1981 yamaha xs 250 cafe. Det næste som jeg skal have fat i, er en maxi-scooter, af den ene grund at almindelig transport, små ture rundt i landet og ud at køre med de langsomme venner altsammen vil være mere komfortabelt på en af den slags maskiner. De er sjove at køre op, og der er indbygget baggage plads som man på en MC kun kan fantasere om.
Jeg syns jeg mangler argumenter fra jer andre brugere om hvorfor scootere er så forfærdelige. Sandheden er nok at der ikke er nogle.
Kongen er død, kongen længe leve.
Vh. Morten.
praktisk transport versus lidenskab for motorcykel
I Danmark har de fleste MC pga lidenskab for 2 hjul.
Og jeg kører faktisk 500cc scooter, og den er fantastisk sjov.