Opdateret Super Duke GT: 173 hk var ikke nok
Nu var det ikke effekt KTM's Super Duke GT manglede, men når man nu kan… til 2019 er det lykkedes østrigerne at fylde lidt mere effekt i, så der nu er 175 hk/141 Nm til at lave hidsige accelerationer op ad bjergsiderne. Hidtil har man måttet “nøjes” med 173 hk.
Effektforøgelsen er opnået med yngste generation af den 1301 cc store 75-graders V-twin LC8 motor, som også anvendes på Super Duke R, er opnået ved ændret resonanskammer, titanium indløbsventiler og ny motormapping. Det skulle også give en mere civiliseret motorgang ved lave omdrejninger. Med Quickshifter+ lover KTM nemme og hurtige op- og nedgearinger.
Anden interessant teknik er sensorregistrering af nedlægningsvinklen, som bruges til at dosere bremser og traction control. Et ekstra lag til kurve-ABS teknologien. Og der er mulighed for at tilkøbe et ekstra køreprogram, “Track”, så Super Duke GT'eren passer til det forhåndenværende underlag. Den semi-aktive affjedring er elektronisk justerbar, og kan tilpasses med tre programmer: Comfort, Street og Sport.
Bag den opdaterede og justerbare vindskærm er en ny TFT informationsskærm på 6,5 tommer. Skærmen er optimeret til at kunne ses i direkte sollys og der kan bladres i menuerne via illuminerede knapper ved venstre styrhåndtag. Der er naturligvis mulighed for at koble smartphonen til, for eksempelvis navigation, musik eller telefonopkald.
Fortil er en kraftig ny LED-lampe en vigtig del af GT'erens designsignatur. Men også to kraftige LED-lygter under tanken fungerer nu som kurvelys i mørke og som dagslys om dagen. Og hvis du mangler et sted at oplade din lommelygte, er der kommet små aflukker ved tanken, hvor der er USB-stik til opladning.
De danske priser er endnu ikke offentliggjort.