Oruga Unitrack – terrænets betvinger
Hører du til den gruppe af motorcyklister som godt lide, at dreje fra asfaltens trygge rammer, og derud hvor skiftende løst underlag kan byde alt lige fra dybt tørt sand til vådt blødt mudder, så har du helt sikket prøvet at sidde godt og grundigt fast. Men om føje tid behøver du ikke bekymre dig om den slags trængsler, hvis du altså anskaffer dig en Oruga Unitrack.
Hvor mange lettiske motorcykelmærker kender du?
Ja, vi nåede nok frem til samme svar…
Modellen Oruga er altså fra det midterste af de baltiske lande, men det er langtfra det som gør Oruga Unitrack speciel. For fraværet af hjul er det første der springer i øjnene, når du ser et billede af den særlige – ja, motorcykel kan vi vel godt kalde det?
Jævnfør folkene bag maskineriet, er det verdens første all-terrain e-monotrack. Og vi kan ikke lige komme i tanke om et lignende monstrum udelukkende til asfalt, så det er vel faktisk også rimeligt at kalde det for verdens første e-monotrack?
Den skarpsindige læser, har sikkert bidt mærke det lille “e” i navnet, hvilket til ingens overraskelse betyder, at Oruga’en bliver skubbet frem på strøm, som så mange nye køretøjer.
Angiveligt arbejdes der også med en form for hybriddrift, men vi ved endnu ikke, om der er tale om et hybridsystem som vi ofte ser det, hvor en forbrændingsmotor driver bæltet med hjælp fra en elmotor, eller om der er tale om et system hvor batteriets rækkevidde kan forlænges med noget dinosaurjuice.
Jævnfør de tal og oplysninger som er blevet offentliggjort i forbindelse med Oruga Unitrack, huser den en 120 hestes elmotor, hvilket er 50% mere end Stark Varg, som vi netop har prøvekørt. Og her manglede altså hverken hypper eller overarm.
Stark’en har nemlig et maksimalt drejningsmoment på 938 Nm, så tallet for Oruga’en – som vi ikke kender for nuværende – bliver ganske givet monstrøst.
Rækkevidden lander et sted på mellem 100 og 200 kilometer, alt efter hvilken version der er tale om, og der er vel også nok til en hyggelig eftermiddag i skoven?
Som nævnt er det for nuværende usikkert om det udelukkende handler om batteristørrelser, eller om det førnævnte hybridsystem spiller en rolle her. Men der meldes til gengæld om en topfart omkring 100 km/t, så du får nok ikke mange Oruga Unitrack at se på E45.
Men det er jo også i terrænet det lettiske monster hører hjemme, og vi kan kun levende forestille os, hvor forrygende et værktøj det må være, når der skal tackles kradsbørstige udfordringer.
Alt efter dit behov, kan der angiveligt vælges mellem to versioner – Den lette Naked-udgave på 150 kilo, og en version på 300 kilo med det passende navn Heavyweight.
Indtil videre findes Oruga Unitrack kun som blyanttegning og rendering, men det lettiske firma er angiveligt i fuld sving med at skabe den første prototype, og går efter produktionsstart allerede i 2025.
Det lyder i vores ører ret optimistisk, men vi krydser i den grad fingre for at det lykkes, og stiller os ligeledes beredvilligt klar, til at teste Unitrack på både dansk og udenlandsk grund.
For selvom det kan være svært at forestille sig hvorhenne sådan et monster ville være praktisk i lille Danevang, så er det altid fornøjeligt at køre på noget, der lugter lidt af motorcykel.
(Og vi har vist aldrig været til et officielt presseevent i Letland)