Overarbejde hos Damon motorcycles
Som du kunne læse her på MagaCin i Februar måned, blev de første 25 eksemplarer af den innovative elektriske drevne Damon Hypersport fra den canadisk baserede motorcykelproducent Damon Motorcycles udsolgt på blot 4 dage.
For en uges tid siden annoncerede Damon Motorcycles en nyhed d. 31/3, og nyheden viser sig at være to nye modeller der allerede nu kan forudbestilles.
Her på siden har vi omtalt den 2020 CES prisvindende canadiske elektriske motorcykel ad flere omgange, fordi den udover at være spækket med hidtil uset banebrydende teknologi – som førerpositionen der kan ændres under kørsel – markedsføres med det gennemgående tal 200.
200 hestekræfter, en tophastighed på 200 mph (godt 320 km/t) og en rækkevidde på 200 miles, som svarer til godt og vel 320 kilometer.
Se eller gense videoen med Damon Hypersport herunder
Global øget interesse
Globalt ser vi en hastigt voksende interesse for elektrisk drevne køretøjer, og i det tidlige forår meldes der da også om en voldsom stigning i salget af elektriske biler i Danmark, og vi har hørt vores folkevalgte give udtryk for, at der fremover investeres et større millionbeløb i udbygning af offentligt tilgængelige ladestationer.
Vi er lidt bagefter
Her i landet importeres der foreløbig kun et begrænset udvalg af elektriske motorcykler fra eksempelvis amerikanske Zero Motorcycles – som for nylig lancerede den kåbeklædte Zero SR/S, og Harley-Davidson som har modellen Harley-Davidson LiveWire i modelprogrammet. Læs vores test af Harley-Davidson LiveWire her.
Men ude i den store verden hvor udvalget er mere mangfoldigt, har de elektrisk drevne motorcykler fået rigtig godt tag i forbrugerne.
Se bare den elektriske drevne Energica, hvor producenten i år har fortalt om en ret imponerende vækst i ordrer. Men her er motorcyklerne jo også på snedig vis repræsenteret i MotoE klassen, og det bidrager velsagtens til øget opmærksomhed på elektriske motorcykler..
Damon motorcycles på overarbejde
Den store interesse har man også observeret hos Damon Motorcycles, der i en pressemeddelelse i dag fortæller, at virksomhedens ansatte på grund af et overvældende antal forudbestillinger har været på overarbejde de sidste par måneder.
Medarbejdernes indsats betyder nu, at Damon Motorcycles igen har åbnet for forudbestilling af et begrænset antal motorcykler.
To nye svinedyre modeller
De to nye Damon Hypersport Premium modeller Arctic Sun og Midnight Sun koster begge den nette sum af U$ 39.995,- hvilket efter dagens valutakurs svarer til svimlende 272.808,29 danske kroner, men så er beløbet heldigvis også uden dansk registreringsafgift, så nogle kan få tømt sparegrisen helt. Ved reservation skal der lægges et beløb på U$ 1000,-
Spændende udvikling
Vi synes det er rigtig spændende at følge udviklingen indenfor elektriske motorcykler, og specielt når vi ser drastiske forbedringer i både ydelse – tænk bare på Lightning LS 218 eller Kymco SuperNEX – og rækkevidde, samt den banebrydende teknologi nogle af modellerne er udstyret med. Som eksempelvis de innovative features du så i Damon Hypersport videoen tidligere i dette skriv, den navløse elektriske roadster Verge TS med motor i baghjulet samt Nawa Racer med superkondensator, som du også kunne læse om i artiklen Fremtiden Mc-teknologi her på siden i Januar måned.
Men det bliver også spændende at se, hvor mange af de nye teknologier der krydser grænser eller kopieres og implementeres på konkurrenternes modeller. Og sidst men ikke mindst bliver det interessant at følge prisudviklingen, hvor øget konkurrence forhåbentlig medfører betydeligt lavere priser.
Elektrificeringen er kommet for at blive
Vi lidt reaktionære traditionalister slår os måske en anelse i tøjret ved tanken om en eventuel udfasning af forbrændingsmotoren, men der hersker nok ikke megen tvivl om, at de elektrisk drevne køretøjer er kommet for at blive.
Køreoplevelsen på elektriske motorcykler ER alternativ, og som det ser ud lige nu, er der både fordele og ulemper ved at skifte til en elektrisk motorcykel. Men vi har gennem tiden ved prøvekørsler af elektriske motorcykler konstateret, at der løbende sker kvantespring i udviklingen.
Elektriske motorcykler er forbedret væsentligt de seneste 10 år.
Vi synes faktisk det er ret sjauwt at køre elektriske motorcykel, og hvis du vil læse mere om den slags alternativ fremfærd, så husk at kigge indenfor her på siden med jævne mellemrum.
For her kan du udover test af motorcykler med forbrændingsmotorer naturligvis også følge med i vores oplevelser med elektriske motorcykler.