Pensioneret Kejser på nyt erobringstogt
Du husker vel stadig Max Biaggi? Den nu 47 årige italienske racerkører, der havde en del kontroverser med andre kørere i MotoGP, og mange husker den – skal vi sige – lidt tøse-fornærmede attidude når tingene ikke gik helt som forventet.
Men én ting kan man ikke tage fra den karismatiske racerkører. Max Biaggi's uomtvistelige talent som racerkører er hævet over enhver tvivl.
En flot karriere
Biaggi's karriere som succesrig racerkører i forskellige roadracing-klasser indledtes i 1989, og italieneren er noteret for 4 VM-titler i streg i 250cc klassen.
Efterfølgende blev der rykket op i de større klasser, og italieneren var faktisk også med i gamet, dengang man ræsede rundt på totaktere i GP500, som var tidens kongeklasse.
I 1998 rakte talentet til en andenplads i VM kun overgået af verdensmesteren Mick Doohan. I 1999 kørte italieneren sig til samlet fjerdeplads i VM stillingen, i 2000 blev det til en samlet 3, plads, og i 2001 høstede Biaggi endnu en samlet andenplads.
Lige ved og næsten i MotoGP
Efter skiftet til MotoGP klassen i 2002, markerede Max Biaggi sig ved sæsonafslutningen med en andenplads i VM stillingen umiddelbart bag Valentino Rossi.
I 2003 blev det til en flot 3. plads i VM stillingen, og i 2004 måtte Biaggi se sig henvist til endnu en 3. plads i VM stillingen, da Valentino Rossi rendte med 1. pladsen efterfulgt af Sete Gibernau på 2. pladsen.
I 2005 blev det til en samlet 5. plads i MotoGP, og i 2006 annoncerede Max Biaggi på sin hjemmeside, at det ikke var lykkedes den kontroversielle personlighed at lande en MotoGP kontrakt for 2006.
Succes i WSBK
Max Biaggi skiftede efterfølgende til World Superbike serien, og efter lidt “beyndervanskeligheder” lykkedes det racerkøreren med tilnavnet “den romerske kejser”, at køre sig til en WSBK VM titel på ryggen af en Aprilia i 2010.
I 2011 blev det til en 3. plads i WSBK, og i 2012 sikrede den Romerske Kejser sig endnu en gang titlen som verdensmester, med blot et halvt point ned til Tom Sykes på andenpladsen. Den spøjse sæson hvor der i et løb blev tildelt halve point.
Tilværelsen som pensionist
Derefter annoncerede Max Biaggi at karrieren blev indstillet, men vi så ham dog siden som wild-card kører i enkelte løb.
Det er tilsyneladende svært for den talentfulde racerkører helt at lægge handskerne på hylden, og der er åbenbart ikke pokaler og trofæer nok på præmie-hylderne i hjemmet, for nu melder Kejseren sig på banen til endnu et spændende projekt.
Voxan motorcykler
Husker du de franske Voxan motorcykler – der selv om de faktisk så ret spændende og fine ud – næppe kan siges at være blevet den store salgssucces i Danmark.
Franske Voxman som blev etableret i 1995 rendte ind i økonomiske problemer, og blev sidenhen opkøbt af den franske sportsvognsproducent Venturi.
Venturi er stærkt involveret i Formel E klassen, så firmaet har uden tvivl godt styr på det her med el-motorer og batteriteknologi.
Sådan husker du måske Voxan
Voxan Wattman
De forenede kræfter fra Voxman og Venturi førte i 2013 til præsentation af Voxman Wattman, som producenten dengang hævdede var verdens kraftigste el-motorcykel.
Databladet beretter om 200hk, og et vanvittigt moment på 200Nm der er til rådighed fra nul og op til 10.500 omdr.
Voxan Wattman blev præsenterett i 2013
Man kan mene hvad man vil om udseendet, men det er altså en imponerende ydelse. Det sidste nye i Voxman Wattman sagaen, er at Voxman (som vi ikke har hørt meget til siden 2013), vil gøre opmærksom på sig selv, ved at sætte en ny verdensrekord for elektriske motorcykler.
Til projektet vil man bruge en allerhelvedes masse salt, en Voxan Wattman, en aerodynamisk kåbe, og en erfaren racerkører som stadig har “the need for speed”.
Hvilken rekord?
Rekordforsøget skal foregå på den Bolivianske saltslette Uyuni næste sommer, hvor Max Biaggi på den kåbeklædte Voxan Wattman efter firmaets officielle udmelding, med 330km/t vil forsøge at slå den eksisterende rekord på 327,608 km/t sat af Jim Hoogerhyde i 2013 på en Lightning SB220.
Vi undrer os lidt over referencen, da vi er bekendt med en hastighedsrekord på 218mph – en snas over 350km/t – som indehaves af modellen Lightning LS218.
Målet er angiveligt 400 km/t
Det er ikke lykkedes at opstøve informationer om hvor vidt Voxman Watmann og Lightning LS218 deltager i forskellige klasser… men det kan lynhurtigt blive en bedøvende ligegyldig detalje.
De seneste vage forlydender vedr. Voxan Wattman projektet i Bolivia, går nemlig på at man sigter efter at bryde 400km/t barrieren.
Come on maaan…. 400 km/t på nakken af en E-motorcykel??… så er der dælme klem på.
Batterierne til samlingen af antikveret 18V Dewalt værktøj i kælderen er ved at være temmelig trætte… måske de skulle en tur forbi Voxan/Venturi for en tune-up??
Hvis Max Biaggi fortryder, så er Voxan/Venturi velkommen til at slå på tråden
Vi ønsker Voxan/Venturi samt Max Biaggi held og lykke med rekordforsøget, og følger naturligvis op på projektet om et års tid.
Og hvis Max Biaggi fortryder, så er Voxan/Venturi velkommen til at give os et kald.