Pirelli Angel GT II – et dæk der lover meget
En gang mellem skal det slidte gummi rykkes af og udskiftes med noget friskt – og hvorfor ikke benytte lejligheden til at langtidsteste en af de stærkt promoverede dæknyheder i Sport Touring kategorien fra Pirelli.
Nye teknikker
Den ældre udgave af Pirelli Angel GT har efterhånden været på markedet i en del år, og i 2019 tog den italienske dækfabrikant skridtet videre i udviklingen af det populære dæk, og lancerede Angel GT II.
Nu loves der endnu bedre greb under nedlægning ved våde vejrforhold, takket være et nyt vinklet dækmønster med oprindelse i teknologi fra intermediate dækkene i WSBK.
To centerlinjer på midten af dækket skal angiveligt bidrage til forbedret stabilitet og øge grebet på underlag med lav friktion, så som pletter med sand, våde blade eller småmudret asfalt.
Forskellige stivheder i dækkets opbygning bidrager til bedre svingegenskaber og giver præcision gennem kurverne.
En dæk compound med højt silica indhold sikrer hurtig opvarmning på kolde dage, og hvor fordækkets gummi består af en enkelt compound, er bagdækket inddelt i 3 zoner, med en hårdere compound i midten, der skal give dækket længere holdbarhed og minimere såkaldt firkantet slid.
Test under danske forhold
Vi har tænkt os at køre Pirelli Angel GT II gennem hele møllen af dansk møgvejr, solskin og langtidsture, for at se om de mange løfter holder stik.
De første oplevelser ved monteringen var allerede til den positive side, da gummiet er blødt og let at arbejde med.
Begge dæk gled let på fælgene, og der skulle kun minimalt med vægt til for at få både for- og baghjul i balance – hvilket vidner om et dæk produceret med fine tolerancer under støbningen.
Pirelli har altså slået et stort brød op, og lover i præsentationsvideoen herunder en hel masse positive elementer, der skal forløse ”THE FULL POTENTIEL OF YOUR MACHINE” – det er spændende, og vi glæder os til at knalde nogle kilometer på lakridserne og levere en udførlig test om et par måneder.