Politiet tester elektriske patruljevogne
Rigspolitiet søsætter et pilotforsøg med 10 uniformerede elektriske patruljevogne, hvor erfaringer med brugen af elbiler i beredskabet skal afdække muligheden for et grønnere alternativ til de dieseldrevne patruljevogne.
Sådan lyder indledningen i dette nyhedsbrev fra Rigspolitiet, hvor Jens Yndgaard, Centerchef CFM, Rigspolitiet også er citeret for, at:- “Vi vil gerne være med til at sætte standarden for omstilling til grønne køretøjer i vores beredskabsarbejde, samt være på forkant med at høste egne erfaringer i et marked, hvor det snart er vanskeligt at få den type køretøjer vi normalt kører i.”
Se den fulde tekst fra nyhedsbrevet nederst i artiklen.
10 biler til test i fire politikredse
Det fremgår ligeledes af nyhedsbrevet, at Rigspolitiet har indkøbt 10 eksemplarer af den sportslige Volkswagen ID4 GTX, der accelererer fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder, og som skal fordeles i fire forskellige politikredse, hvor Østjyllands Politi modtager to, Midt og Vestjyllands Politi får to, Københavns Vestegns Politi modtager to og Københavns Politi får leveret fire.
I testforløbet indsættes de elektriske patruljebiler så vidt muligt på lige fod med de øvrige patruljevogne i de respektive politikredse.
Derved vil de naturligt komme til at bidrage til det operative arbejde, hvor nogle opgaver er mere krævende end andre.
Blandt andet skal de nye el-patruljevogne kunne levere i forhold til hastende operative opgaver, som stiller store krav til udstyr og materiel.
Video
Politiet har i forbindelse med forsøget via opslag på sociale medier delt en video, hvor vi ikke blot informeres om den elektriske patruljevogns features og udstyr, men hvor emnet bæredygtighed også er en væsentlig faktor.
Fornyelse hos dansk politi
Meddelelsen om at det danske politi nu begynder at teste et grønt alternativ til politibiler med forbrændingsmotorer kommer umiddelbart i kølvandet på, at etaten for ganske nylig officielt har introduceret landets befolkning til Politiet’s nye fotovogne, der velsagtens kan betegnes som en fornyelse med moderne tidssvarende teknologi.
Relevansen af de nye fotovogne i forbindelse med motorcykler er åbenlys, og man kunne fundere over, om politiets test af elektriske patruljevogne på lidt længere sigt potentielt kunne gå hen og få betydning for politiets flåde af motorcykler.
Politiet præsenterede ganske vist deres nye motorcykler sidste år, hvor de ombyggede Ducati Multistrada V4 S blev introduceret, og vi erfarede dengang, at Politiet og Ducati Danmark havde indgået en rammeaftale om levering og servicering af patruljecykler de næste syv år.
Se også link til udbudsmaterialet i artiklen Politiet skal have nye motorcykler.
Men det betyder ikke nødvendigvis, at landets ordenshåndhævere er bundet til udelukkende at køre på motorcykler med forbrændingsmotor i al evighed.
Vi har tidligere set udenlandske eksempler på visionære projekter, hvor flere landes politi tager de nyeste teknologiske landvindinger i brug.
Som eksempelvis da Dubai’s politi i 2020 demonstrerede deres nye flyvende motorcykel, hvor “testkøreren” blev fanget på video, da han uheldigvis styrtede til jorden.
Vendes blikket derimod mod lidt mere jordnære projekter, så er den velorienterede MagaCin læser også bekendt med, at eksempelvis det spanske politi som en del af Civilgardens bæredygtighedsplan, som du kan læse i Lydløst spansk politi, har spenderet hele €2.189.000,- på indkøbet af ikke mindre end 157 stk. Zero FX.
Et tiltag som både gør det muligt for det spanske politi at færdes lydløst samt skåne miljøet, hvor man måske på lidt længere sigt kunne forestille sig et lignende tiltag implementeret i Danmark.
Specialenheder fra det engelske politi blev for ikke så forfærdeligt længe siden udstyret med elektriske motorcykler, og elektriske motorcykler har også med tiden vundet indpas hos ordenshåndhæverne i Canada, USA og mange andre steder.
Dansk politi og Ducati
Det danske politi’s rammeaftale med Ducati Danmark løber som tidligere nævnt over syv år, og Ducati har som bekendt i forbindelse med udmeldingen om, at den elektriske V21L er gået i produktion også informeret om, at man i forbindelse med projektet får mulighed for at studere og eksperimentere med teknologien til fremtidens motorcykler.
Dermed er vist ikke den store tvivl om, at Ducati også kommer til at melde sig under fanerne blandt producenter af elektriske motorcykler.
Dansk Politi er altså nu gået i gang med at teste elektriske patruljevogne, og det bliver interessant at se hvordan det forløber.
Og det bliver i særdeleshed spændende at følge, om forsøget bliver så stor en succes, at det danske politi fremtidigt udstyres med elektriske motorcykler.
Nedenfor finder du Politiets nyhedsbrev om de nye elektriske patruljevogne.
Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til
alle nyheder, tests, videoer og fordele på DK’s hurtigste MC-medie
Politiet tester elektriske patruljevogne
Rigspolitiet søsætter et pilotforsøg med 10 uniformerede elektriske patruljevogne, hvor erfaringer med brugen af elbiler i beredskabet skal afdække muligheden for et grønnere alternativ til de dieseldrevne patruljevogne.
Den offentlige sektor skal være i front i den grønne omstilling. Med grønnere indkøb til blandt andet politiets bilpark, kan politiet være med til at sætte retning for en grønnere fremtid, hvor de offentlige indkøb dermed bidrager til de danske klimamål.
Rigspolitiet vil med pilotforsøget med de 10 uniformerede elektriske patruljevogne gøre sig erfaringer med brugen af elbiler i det daglige beredskab. Pilotforsøget skal køre i 2023 og erfaringerne vil danne grundlag for en kommende grøn strategi for politiet.
“Vi vil gerne være med til at sætte standarden for omstilling til grønne køretøjer i vores beredskabsarbejde, samt være på forkant med at høste egne erfaringer i et marked, hvor det snart er vanskeligt at få den type køretøjer vi normalt kører i,” siger Jens Yndgaard, Centerchef CFM, Rigspolitiet.
10 biler til fire test-politikredse
Rigspolitiet har indkøbt 10 Volkswagen ID4 GTX, som skal fordeles i fire forskellige politikredse, hvor Østjyllands Politi modtager to, Midt og Vestjyllands Politi får to, Københavns Vestegns Politi modtager to og Københavns Politi får leveret fire. I testforløbet indsættes de elektriske patruljebiler så vidt muligt på lige fod med de øvrige patruljevogne i de respektive politikredse. Derved vil de naturligt komme til at bidrage til det operative arbejde, hvor nogle opgaver er mere krævende end andre. Blandt andet skal de nye el-patruljevogne kunne levere i forhold til hastende operative opgaver, som stiller store krav til udstyr og materiel.
“Der er stor forskel på kørselsbehovet i de forskellige kredse. I nogle kredse tilbagelægger patruljevognene mange kilometer hver dag, hvorimod man i andre kører noget mindre. Med test i flere politikredse bliver vi klogere på de forskellige behov,” fortæller Jens Yndgaard.
Erfaringerne fra testen vil afdække de realistiske ambitioner for omstilling af patruljevogne til el og dermed også hvilken proces, der kan sættes i gang med henblik på at indkøbe elbiler til formålet.
De 10 elektriske patruljevogne forventes fortsat at være i drift efter forsøgsperioden, såfremt erfaringerne viser, at dele af flåden af patruljevogne fremover permanent kan køre på el.