Politiker går ind i sagen om beslaglæggelser
Gennem de seneste måneder har der i både bil- og motorcykelverdenen været frygt for, at få beslaglagt sit køretøj i forbindelse med træf, fælles ture og helt almindelig hverdagskørsel, da en bemærkning til en del af en lovgivning – som egentlig er et værktøj der skal bruges i forbindelse godstransport – betyder, at politiet kan beslaglægge private køretøjer hvis de har mistanke om, at der er manipuleret med køretøjets forureningsbekæmpende udstyr.
Altså, hvis politiet vurderer, at dit køretøj er chiptunet, at der er pillet ved katalysator eller lignende, så bliver køretøjet beslaglagt. Herfra kan man som privat enten vælge at få køretøjet skrottet, eller at køretøjet skal fragtes til et autoriseret værksted til nærmere inspektion og eventuel udbedring, hvor det er værkstedet der beslutter, hvad der skal udskiftes eller repareres… Og således er danskernes frie værkstedsvalg altså tilsidesat.
Hvis du mener, at dit køretøj er fuldt ud lovligt, og at beslaglæggelsen ikke er berettiget, så kan du få tilbageholdelsen prøvet i retten jf. reglerne for beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74 som betyder, at politiet skal sende sagen til retten inden for 24 timer.
Det betyder imidlertid ikke, at retten skal behandle sagen inden for 24 timer, og du risikerer altså stadig at skulle undvære dit køretøj i flere måneder.
BEMÆRK!
Sager som falder ind under dette emner handler IKKE om vanvidskørsel, så det nytter ikke noget at sige, at folk bare kan køre ordentligt.
Den er gal med håndteringen
Som tidligere nævnt her på MagaCin, så er de gæve gutter fra High On Cars gået ind i sagen med alle mulige midler, og senest har High On Cars værten, Niels Becker, inviteret politiker, Lars Boje Mathiesen, i studiet for at få en folkevalgt politikers syn på sagen.
Det kan du se i videoen herunder:
Som du kan høre indledningsvis i videoen, så brænder Lars for biler såvel som motorcykler, og mener på lige fod med en stor del af befolkningen, at der er noget helt galt med håndteringen af denne lovgivning, og at vi i stedet for at sigte efter at beslaglægge alle mistænkelige køretøjer, i stedet skulle tage at værne om bil- og motorcykelkulturen.
Hvad var planen?
Der er ingen tvivl om, at idéen med at dreje lovgivningen fra godstransport over på private er, at få sat en stopper for ulovligt gade ræs og voldtunede køretøjer, men i virkeligheden rammer man de helt forkerte mennesker.
Og faktisk frygter folk i branchen, såvel som politikeren i videoen, at denne måde at håndtere problemet på, vil have den helt modsatte effekt.
For som Lars også siger i videoen, så er det ikke alle der ønsker at gå til pilates og pileflet, og vi bliver nødt til at passe på vores ungdomskultur.
Hvor går grænsen?
Det helt store problem med beslaglæggelse på baggrund af mistanke om manipulation af køretøjets forureningsbekæmpende udstyr er, at grænserne for hvornår en tilbageholdelse af køretøjet kan finde sted, er totalt udvisket.
Hen mod slutningen af ovenstående video hører vi Niels Becker fortælle, at han har set eksempler på betjente som har stukket en finger ind i afgangsrøret på biler, fået sorte fingre, og herved konstateret at køretøjet soder for meget.
Således er der mistanke om manipulation, og køretøjet kan beslaglægges med henblik på nærmere inspektion, eller i værste tilfælde skrotning.
Hvad så nu?
Lars Boje siger, at han vil tage problemet op med kollegaerne på Christiansborg, og starte en dialog med Transportministeren, Skatteministeren og andre relevante ministerier.
Han vil booke en stribe møder og fremlægge problematikkerne i håb om, at finde en løsning der fungerer, for selvfølgelig skal der være en konsekvens, når man gør noget ulovligt.
Så det her handler udelukkende om retfærdighed for de som ikke har gjort noget ulovligt, såvel som at straffen skal passe til “forbrydelsen”, og altså ikke om at få lov til at gøre som man vil.
Både Lars og Niels mener, at denne sag skal føres videre på en voksen måde, og ikke med en konfrontatorisk tilgang, som eksempelvis demonstrationer.
Samtidig siger Lars Boje dog, at han kommer op i det røde felt og bider sig fast som en pitbull, hvis ikke kollegaerne vil indgå dialog og forsøge at finde en fornuftig løsning.
Hvor lang tid?
Da Lars Boje siger, at han vil sætte skibet i søen allerede nu spørger Niels Becker fra High On Cars om, hvor hurtigt vi kan komme videre i sagen.
Hertil griner den meget jordnære politiker og siger, at Niels er nødt til at definere ordet “hurtigt”.
Svaret er nemlig, at sådan noget her ikke kan løses på en uge, og at det er lidt problematisk, at der i bund og grund er tale om en bemærkning til en lov, og ikke en lov i sig selv.
Her skal man først og fremmest finde ud af, om ministeren har bemyndigelse til inden for den overordnede lovgivning, at kunne ændre indstillingen til, hvordan loven skal læses og ikke mindst forstås, eller om det kræver en decideret paragrafændring.
Herefter skal sagen gennem folketingssalen, hvor man gerne skulle have opbakning fra 50 mandater – som Lars Boje ikke lige har i baghånden – herfra videre gennem en første, anden og tredjegangs høring efter minimum 30 dage, og når vi (forhåbentlig) kommer så langt, så er vi altså på den anden side af sommerferien.
Hvorfor er det relevant for mig?
Nu sidder du måske og tænker: Jamen, hele snakken handler jo om biler, så hvorfor er det her overhovedet relevant for mig som motorcyklist?
Emnet handler om motorkøretøjer og ikke kun biler, så derfor kan du lige så vel blive udsat for det samme som motorcyklist, og selvom snakken i videoen ovenfor udelukkende handler om biler – da High On Cars jo er en bil kanal – så er Lars Boje også opmærksom på os med en forkærlighed for motorcykler.
På billedet ovenfor ser du en kommentar, som er nappet direkte fra Lars Bojes opslag på Facebook hvor han annoncerer, at han skal ud og besøge Niels Becker.
Her krydser en frisk ung mand fingre for, at Lars Boje også husker motorcyklerne, hvortil politikeren svarer: Selvfølgelig.
Lige under Lars’ svar giver en anden bruger udtryk for, at det ikke giver mening at en plæneklipper, som man må køre med i flere timer, må larme mere end en motorcykel som er væk igen efter to sekunder.
Lad os krydse fingre for, at Hr. Boje Mathiesen suger kommentarer som denne til sig, og får øjnene op for, at der er flere problematikker end blot beslaglæggelse på baggrund af en mystisk mistanke.
Kunne du tænke dig af få ridset fodhvilerne uden at risikere at komme i fængsel for vanvidskørsel, så kunne Kawasaki Riders Day på FDM Jyllandsringen d. 17/5-22 måske være noget for dig.
Uanset om du kører Suzuki, Honda, Yamaha, BMW, Ducati, Triumph eller en helt anden model, så er du velkommen til at deltage.
Men skynd dig..! Der er kun plads til 45 deltagere, og tilmeldingen foregår efter først-til-mølle princippet.