Politisk kvælertag på hel branche
Men åbne øjne er regeringen – med justitsministeren i spidsen – ved at kvæle motorcykel-branchen herhjemme.
500-600 arbejdspladser og en lang række lærlingepladser vil forsvinde, fordi ministeren er gået effektivt til værks i en meget restriktiv implementering af EU’s kørekortdirektiv.
Den ensidigt danske og meget skrappe implementering vil trække tæppet væk under de gode hensigter om både at fastholde arbejdspladser, sikre flere i uddannelse og færre trafikulykker.
Startskuddet for afviklingen af branchen lyder på lørdag, hvor direktivet træder i kraft. Og indtil videre taler branchen og alle andre for ministerens døve ører.
Branchen står helt uforstående over for, at Danmark vil indføre regler, der er meget mere restriktive end i resten af EU og i særdeles i forhold til vore nabolande, Sverige og Tyskland. Det er stærkt ødelæggende for motorcykelbranchen, der i forvejen har været hårdt ramt af den økonomiske krise i de senere år.
Stik imod den officielle hensigt og de politiske mål i Danmark vil reglerne betyde:
• Lavere sikkerhed i trafikken
• Faldende antal arbejdspladser i branchen
• Et lavere uddannelsesniveau
• Dårligere vilkår i udkantsområderne
Det er alligevel sjældent og måske endda uden fortilfælde, at man med kun én bekendtgørelse kan ramme skævt på så mange områder, som det her er tilfældet. Den danske enegang er lige så unødvendig, som den er uforståelig.
Nidkærheden er ikke begrundet i ulykkesstatistikkerne eller andet.
I alle andre lande end Danmark – herunder i vores nabolande Sverige og Tyskland – kan man godt finde en fornuftig balance
En måbende branche står tilbage med den opfattelse, at justitsministeren skylder en ordentlig forklaring på, hvorfor 500-600 arbejdspladser skal nedlægges i en vanskelig tid for både branchen og det danske samfund, hvor arbejds- og lærlingepladser er en mangelvare. Især når der ikke findes belæg for det i ulykkesstatistikken.
Der findes kun én fornuftsbetonet løsning: At Danmark naturligvis indfører samme regler som landene omkring os.
Af Morten Agerbæk, næstformand for Motorcykel Importør Foreningen (MIF)
0 personer snakker om “Politisk kvælertag på hel branche”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hej Morten Agerbæk.
Ja det er sgu lidt noget lort. Jeg tror desværre ikke at Morten Bødskov læser denne hjemmeside, og ydermere tror jeg ikke han løfter et øjenbryn , før han bliver hængt offentligt ud i tv.
Så mit råd til dig er, at få fat i en journalist på Tv2. Helst en der selv kører på mc.
Hvis i kan få ham konfronteret i Tv2 nyhederne, hvor han får smidt alt skidtet lige i hovedet og bliver tvunget til at forholde sig til det. Så ka det være at der måske bliver løftet et øjenbryn hos ham…
I sidste ende ka man overveje at lægge sag an mod regiringen , via EU domstolene.
Er i indstillet på det , så kan det være i rykker lidt i sagen !
Jeg støtter gerne op omkring det !
Hvordan gør vi det , hvad er jeres plan ?
Hvorfor er der så mange fejl i diverse pressemeddelelser og nyheder.
Det er IKKE Morten Bødskov eller den nuværende regering der skal stå tl ansvar her.
Lovforslaget blev fremsat og vedtaget under Claus Hjort Frederiksen som minister for den tidligere regering.
Ligeledes fejlbehæftet er oplysningen om at Danmark ensidigt strammer op i forhold til direktivet. England og Holland sætter ligeledes strammere alderskrav end laveste fællesnævner i direktivet. Direktivet giver mulighed for disse stramninger.
At påstå at lovbekendtgørelsen vl betyder lavere trafiksikkerhed må stå for Motorcykel Importør Foreningens egen regning.
Jeg vil da gerne opfordre til dokumentation for dette.
Bare for vederhæftighedens skyld.
Al omtale må være positivt. Spred budskabet i offentligheden og find sympatiske personofre… det er efterhånden det eneste der sælger billetter i medierne, og dermed i politik.
Carlos: Tror de fleste har forstået så meget, men det hjælper ikke rigtigt at appelere til Claus Hjort. Morten Bødskov havde mulighed for at ændre forslaget, men der har været helt stille. Nu er det indført og forløbigt er det stadig MB der skal omvendes hvis det skal laves om.
Ang. sikkerhed, så mener jeg bestemt at have set at knallerten er det farligste transportmiddel i DK. Havde vi fået samme aldersgrænser som vore nabolande, var netop knallerten blevet forældet.
Enig med Trykpaa.
Jeg tror desværre debatten for længst er kørt ud på et sidespor, når en politikker først har hævet sig op
i grenen, trafiksikkerhed, kommer de sku' sjældent ned igen.
Det er jo bare så sørgeligt, at man har forpasset chancen for at få tidligere fat i de unge rødder på de ulovlige scootere, bare i nordjylland omkom 6 sidste år, 82 kvæstede, + terror på cykelstier o.s.v.
Det ville have været en rigtig god ide at få fat i de 16 årige med en ordentlig køreuddannelse, stor læsbar nummerplade. I f.eks. Norge har man haft 16 år til "lett mc" i mange år, uden de mange uheld,
men de har også en barsk uddannelse. Det savner vi herhjemme.
Derfor bør knallertsikkerheden drages ind i debatten, arbejdspladser tæller desværre ikke, det har vi set mange andre brancher, hvor afgifter koster jobs.
Derfor bør debatten køres over på hvor er den reelle sikkerhedsgevinst?
Det skal dokumenteres med kolde facts, ellers hjælper det ikke en døjt.
Så MCTC, DMC forhandlerforeningen bør sætte sig sammen og se på den vinkel, ophidsede debatter
om hvem der er skurk, dum o.s.v. gør kun ondt værre.
Tommy P : spot no
En ordentlig køreuddannelse til de 16 årige, og skrot så den åndsvage nye regel med 125 kubik/15 HK. Tænk bare at køre med en passager i modvind på en 125-er på en motorvejsstrækning med 130 km/t. Morten Bødskov kom nu til fornuft.
HD Hansen.: En 125'er kan hverken køre 130km/t eller på motorvej med passager – og slet ikke i modvind. Så den slags bekymringer behøver man ikke 🙂
Min CBF125 gik reelle 110km/t på toppen på jævn vej + vindstille. I modvind på bakker eller med passager var topfarten nærmere 70. Motorvej er muligt, men man finder sig hurtigt en bekvem (og småulovlig) plads i slipstrømmen af en lastbil 🙂