Prishug: Triumph Tiger 850 Sport
Den nye Triumph Tiger 850 Sport er efter sigende skabt til rigtige eventyr, og med sine 888 kubik som leverer 85 heste v. 8.500 omdr. / 82Nm v. 6.500 omdr., skulle modellen være ret tilgængelig og let håndterbar, og nu klipper danske forhandlere altså et hjørne af prisen.
Præsentationen
Det var store ord der blev taget i brug, da engelske Triumph i udgangen af 2020 lancerede den nye Triumph Tiger 850 Sport.
“Den perfekte all-rounder, med perfekt balance mellem tilgængelighed og kapabilitet under hverdagens kørsel.“
Som vanligt opsnappede vi præsentationen allerede inden en officiel pressemeddelelse rullede ind i indbakken, så indledningsvis var oplysningerne omkring modellen ret sparsomme.
Udover ovenstående frase kunne vi dog hive ud af Triumph, at modellens sæde, styr og kåbeglas er justérbare for optimal personlig tilpasning, og at elektronikpakken bød på en 5 tommer TFT-skærm, to køremodes (Rain og Road), Traction Control som kan deaktiveres, ABS, slipperkobling, 12V strømudtag samt fuld LED lygteføring inklusive DRL.
Alt det, og meget andet, kan du se og høre mere om i videoen nedenunder, hvor du får en mere uddybende gennemgang af den nye Triumph Tiger 850 Sport.
Et hak over tuden
Hos Triumph forhandlerne i Danmark er man skarp når det kommer til nye modeller, og allerede inden den danske pris blev offentliggjort, kunne man på 123mc.dk se, at modellen blev prissat til 149.999,-.
Men Triumph har haft lidt udfordringer i forhold til både levering og prissætning af nye modeller i år, primært grundet Corona.
Trods det, så vi alligevel den meget eftertragtede Triumph Trident blive flået ud af forretningerne, allerede inden fragtmanden krydsede grænsen.
Heldigvis lød prissætningen af den nye Tiger således, at det nu er muligt for danske forhandlere at skrælle 10 kilo af prisen, så til og med den 15. Juli kan du hos både Steven’s MC Shop og Kolding MC erhverve dig en Triumph Tiger 850 Sport for 139.999,-.
Det er et uhørt røverkøb, og det er vores måde at give flere personer adgang til en Triumph MC og en Adventure MC i topklassen, for motorcyklen er bygget til eventyr, men klarer også dagligdagens ture med bravour. Det er en maskine, mange flere skal have fornøjelse af.
Steven Walsh & Nikolaj Buhj
Nedenfor finder du tekniske specifikationer over modellen, og over artiklen et par billeder:
ENGINE & TRANSMISSION
Feature | Details |
---|---|
Type | Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, inline 3-cylinder |
Capacity | 888 cc |
Bore | 78.0 mm |
Stroke | 61.9 mm |
Compression | 11.27:1 |
Max Power EC | 85 PS / 84 bhp (62.5 kW) @ 8,500 rpm |
Max Torque EC | 82 Nm @ 6,500 rpm |
System | Multipoint sequential electronic fuel injection |
Exhaust | Stainless steel 3 into 1 header system, side mounted stainless steel silencer |
Final Drive | O-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate, slip |
Gearbox | 6 speed |
CHASSIS
Feature | Details |
---|---|
Frame | Tubular steel frame, bolt on sub frame |
Swingarm | Twin-sided, cast aluminium |
Front Wheel | Cast alloy, 19 x 2.5 in |
Rear Wheel | Cast alloy, 17 x 4.25 in |
Front Tyre | 100/90-19 |
Rear Tyre | 150/70R17 |
Front Suspension | Marzocchi 45mm upside down forks |
Rear Suspension | Marzocchi rear suspension unit, manual preload adjustment |
Front Brakes | Twin 320mm floating discs, Brembo Stylema 4 piston Monobloc calipers. Radial front master cylinder, ABS |
Rear Brakes | Single 255mm disc. Brembo single piston sliding caliper, ABS |
Instrument Display and Functions | 5″ TFT screen |
DIMENSIONS & WEIGHTS
Feature | Details |
---|---|
Width Handlebars | 830 mm |
Height Without Mirror | 1410-1460 mm |
Seat Height | 810-830 mm |
Wheelbase | 1556 mm |
Rake | 24.6 º |
Trail | 133.3 mm |
Dry Weight | 192 kg |
Tank Capacity | 20 L |