Udviklingen i racing er gavnlig for gademotorcykler
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Racing gavner gademotorcykler

Bremsekomponenters udvikling gennem tiden
CO
15/04-2020 kl. 13:05
Anslået læsetid: 6 Minutter

Den ubetinget største leverandør af bremsekomponenter indenfor roadracing er italienske Brembo, der siden de tidlige 1970'ere har forsynet et massivt antal roadracing teams med bremsekomponenter.

Du har garanteret hørt om begreber som flydende ophængte bremseskiver, bremseskiver fremstillet i kulfiber, sintrede bremseklodser, radial bremsemaster og så videre, og har nok også en fornemmelse af, at disse betegnelser har sin oprindelse i motorsporten verden.

Det har du helt ret i, og ny teknologi har det med at finde vej til serieproducerede motorcykler med tiden, og i dag ser vi da også betegnelser som flydende ophængte bremseskiver, radialt monterede monoblock bremsecalipere, radial bremsemaster og lignende i flæng, blandt specifikationerne på mange af de forskellige mærkers topmodeller.

Men hvad er de forskellige komponenters historie, hvornår blev de introduceret, og hvor langt er vi nået i udviklingen.

Det giver Brembo nogle svar på i denne lille begynder-guide under titlen MOTOGP BRAKE INFOGRAPHICS.

Bremseskiver

Siden debuten i motorcykel racing i de tidlige 1970'ere og frem til i dag, har Brembo hovedsageligt fokuseret på fire forskellige materialer ved fremstillingen af bremseskiver. Fra solide plasma coatede aluminiums bremseskiver, over flydende ophængte bremseskiver med nav i støbt aluminium og selve bremseskiven udført i støbejern, til bremseskiver med aluminiums nav og bremseklodsernes anlægsflade udført i rustfast stål.

I de tidlige 1990'ere fandt et nyt revolutionerende materiale vej til markedet, og vi så faktisk allerede de første ultralette carbon bremseskiver anvendt, dengang 500GP var kongeklassen indenfor roadracing. MotoGP klassen overtog siden status som den mest eksklusive klasse i motorsport på 2 hjul, og bremseskiver i kulfiber er i dag standarden i MotoGP. 

Bremseskivernes udvikling over tid

Bremseskiver udført i kulfiber giver en ikke uvæsentlig besparelse i uaffjedret vægt, den gyroskopiske effekt af roterende masse reduceres hvilket letter håndtering af motorcyklen, og bremseeffekten er overlegen i forhold til modstykket udført i stål.

Men der er også den lille ulempe, at bremseskiver udført i kulfiber skal op i temperatur for at fungere optimalt, og det er derfor du ser racerkørerne bruge bremserne flittigt på opvarmnings omgangen. Se billedet under dette afsnit.

Det var i mange år problematisk at opnå den rette arbejdstemperatur i regnvejr, og derfor har vi ofte set racing teams anvende bremseskiver i stål på vådt underlag – samt eksperimentere med indkapslede bremser – men den seneste udvikling med ny materialesammensætning har vist potentiale for videreudvikling af bremseskiver fremstillet i kulfiber – også til brug i regnvejr – så man bør ikke afvise, at disse med tiden finder vej til vores gademotorcykler.  

Bremseklodser

De største fordele ved anvendelsen af carbon bremseklodser i roadracing er høj friktion og forudsigelig konstant effektivitet – specielt ved høje temperarurer – hvor arbejdstemperaturen dog skal holdes indenfor et defineret område.

Karakteristika som garanterer forbilledlig og ensartet virkning under racerløb, hvor risikoen for fading er minimal ved korrekt anvendelse.

Men friktionskoefficienten kan ændres hvis den maksimale arbejdstemperatur overskrides, hvor fading af bremserne og overdreven slidtage af både bremseklodser og bremseskiver kan forekomme.

Bremseklodser er en videnskab i sig selv, og vi er mange der gennem tiden har eksperimenteret med både støbejernsskiver (hvor fælgene blive ræverøde af rust efter regnvejrskørsel), samt bremseklodser af varierende fabrikat og materialesammensætning. Men det er faktisk mange år siden vi almindelige dødelige, fik mulighed for at købe bremseklodser med en andel kulfiber i bremsebelægningen.

Og den type fungerede faktisk rigtigt fint ved inspireret banekørsel i tørvejr. 

Radial bremsemaster

I 1985 registrerede Brembo et patent, som sidenhen førte til udbredelsen af en bremsekomponent vi i dag ser på rigtig mange motorcykler. Ideen om den radiale bremsemaster var født, og her så vi udover en optimeret påvirkning af bremsemasterens hydraulikstempel – med mere hensigtsmæssig og direkte interaktion mellem mekanik og hydraulik – også en pladsbesparelse, da den radiale bremsemaster fyldte mindre end den konventionelle aksiale.

Allerede i 1986 blev Brembo's radiale bremsemaster monteret på amerikanske Eddie Lawson's Yamaha YZR500 OW81 baneracer, hvor 'Steady' Eddie straks værdsatte den lineære respons fra det nye tiltag.

Eddie Lawson's begejstring var en stærk medvirkende faktor til videreudvikling af produktet, med forbedrede justeringsmuligheder samt andre features frem til det produkt vi ser i dag, hvor bremsegrebet i dag typisk kan vippe op så det ikke brækker ved styrt, og hvor fartvinden kan passere gennem et aflangt hul i bremsegrebet.

Bremsecaliperen

Skivebremsernes tilhørende bremsecalipere er et kapitel for sig selv, hvor vi gennem tiden med aksialt monterede bremsecalipere har set et væld af udformninger, med både et enkelt stempel samt åg, to-stemplede, fire-stemplede og seks-stemplede bremsecalipere, delte bremsecalipere der er boltet sammen, monoblock bremsecalipere der er fræset i et enkelt stykke metal og så fremdeles.

I 1982 blev radialt monterede bremsecalipere med stor succes introduceret i Formel 1. Det blev naturligvis bemærket af eksperterne hos Brembo, som var opmærksomme på fordele som forbedret performance, formindsket flex samt den mere optimale placering af bremseklodserne i forhold til bremseskiven, hvilket giver føreren bedre føling med bremserne.

Men staben i Brembo's udviklingsafdeling måtte gennem en årelang kamp mod konservative bosser, indtil man for første gang så de radiale bremsecalipere monteret på en 250cc Aprilia baneracer i 1997. I 1998 lykkedes det Brembo's ingeniører at få lov til at gennemføre nogle forsøg med Aprilia's testkører Marcellino Lucchi på Jerez De la Frontera, og Lucchi var så tydeligt begejstret, at kendte navne som Testuya Harada, Loris Capirossi og Valentino Rossi også besluttede sig for at teste mærkværdigheden.

Den første skepsis blev hurtigt afløst af positivitet, og de radialt monterede bremsecalipere vandt hurtigt indpas på racerbanerne. I 2002 så vi med Aprilia RSV Mille R det første eksempel på en gademotorcykel med radialt monterede bremsecalipere, og det skulle ikke vare længe før alle motorcykelproducenter fulgte trop.

I dag er Brembo's fire-stemplede monoblock bremsecalipere til MotoGP af billet typen, der er fræset ud af et enkelt stykke aluminium af høj kvalitet. Bremsecaliperne er udformet for optimalt forhold mellem stivhed og masse, og overfladen er forniklet. En af de mest åbenlyse forskelle på bremsecalipere til ræs og til gaden er, at racing bremserne er udstyret med lynkoblinger, så de kan udskiftes samt udluftes i en fart..

En feature som måske også finder vej til vores gademotorcykler i fremtiden?

En fin lille guide fra Brembo, som giver svar på en række spørgsmål om hvornår, hvordan og hvorfor.

Et område der lige som udviklingen indenfor motorer og affjedring er rigtig interessant, og her har du forhåbentlig fundet inspiration til at dykke dybere ned i emnet.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start