Raffineret Z 1000 ZX
Ninja familiens tourings og sporty model. Der er spændende nye ting i pakken til Z1000SX. Motor og chasis er sammensat til den maksimale køreoplevelse, suppleret med endnu mere stilfuld styling, inspireret af Kawasaki's supersportsmodeller.
Et mere agressivt udtryk som suppleres af en ny LED forlygte. Helt ny række 4 motor på 1043ccm og 142hk, med et stærkt drejningsmoment i alle omdrejningsområder, helt op til den røde streg i omdrejningstælleren.
Det er hverdagsalsidighed og forstærket præstation, suppleret med supersport produkter, herunder blandt andet bremser. En forbedret kåbe som har fået et endnu højere kåbeglas og sidestykkerne er blevet lidt bredere. Kåbeglasset kan justeres med hånden i 3 positioner uden brug af værktøj, hvilket nok er meget væsentligt.
Forlygten der er udover at være en del af Ninja designet, leverer den et 40% stærkere lys og med en bredere lyskegle, og den lyser længere frem på vejen end tidligere. Nyt multifunktionelt display med analog omdrejningstæller og LCD display.
Det der kendetegner Z1000SX er den behagelige og afslappet sidestilling. Både fører og passager sæde leverer en fornuftig komfort. Det nydesignede bredere sædeområde som tilbyder en bedre støtte ved længere ture. Polstringen på passagersædet er lavet så det er højere på forsiden, det gør det lidt sværere at glide fremad når der bremses.
Sidetasker og deres monteringsbeslag er ofte ikke specielt kønne når taskerne er taget af. Kawasaki har formået at integrere beslaget til sidetaskerne, så det det stadig ser godt ud når taskerne er taget af. Der er flere elementer der tilhører touring, der kan tilbydes: Givi sidetasker på 28liter, stor topboks på 47liter, Ergofit lavt sæde, varmehåndtag mm. Der er også lidt ekstra til den kræsne. Assist og slipper kobling, fjernbetjent preload justeringsmuligheder, 19-liters brændstoftank og en del avanceret elektronik.
Motorcyklen er udstyret med ”Kawasaki Cornering Management Function”(KCMF). Med komplet Bosch IMU (Inertial Measurement Unit) som overvåger 6 steder på cyklen, og holder øje med status her og nu. Samlet styre det den brede vifte af elektroniske køre assistenter som inkluderer svingstyringsfunktion, intelligent antiblokeringsbremsesystem, valgbare power modes, og traktionskontrol.
Den nye model er skabt for at følge op den gamle Z1000SX, men også for at vise at Kawasaki er på toppen, trods flere konkurrenters tiltag i de seneste par år. Der er ECO kørselsindikator, for at hjælpe til med at få de dyre dråber til at holde lidt længere.