Randy Mamola deltager i Sultans of Sprint
Indian Motorcycle har annonceret at Gran Prix legenden Randy Mamola skal lege pilot i Sultans of Sprint serien, på deres kraftigt ombyggede med-øjnene-knebet-sammen-Tron legacy-agtige Scout Bobber ved navn Appaloosa.
Sultans of Sprint er en europæisk dragstrip konkurrence, som ikke kun dømmer deltagerne på hastighed, men også på stil.
Udrustet med en skræddersyet læderdragt fra Alpinestars, som er inspireret af de heldragter de leverer til Indian Wrecking Crew, vil Randy Mamola konkurrere i ”Factory klassen” med startnummer 19 på cyklen.
Indian har valgt netop dette startnummer for at hylde år 1919, som er det år den første Indian Scout blev præsenteret for offentligheden, hvilket jo betyder at Scout’en i år har 100-års jubilæum.
I ovennævnte klasse er der kun 2 krav:
1 – Motorcyklen skal være en 4-takter.
2 – Motorkraften må ikke overstige kraft-til-vægt forholdet 0,65bhp/kg
Der er altså næsten ingen grænser for hvor meget der må skrues og optimeres på den pågældende maskine.
Den røde indianer der er afbilledet i denne artikel er kulminationen af over 700 timers hjernevridning, design og skidt under neglene, og med lidt teknisk ekspertise samt et par stumper fra lagerets øverste hylde hos projektpartnerne Akrapovic, Beringer Brakes, MOTOREX, Öhlins og Vibrant Performance, lykkedes det Brice Hennebert fra Workhorse Speedshop at skabe dette bæst.
Brice Hennebert – Workhorse Speedshop
“I wanted a name that could link Workhorse, Indian Motorcycle and speed. As soon as I discovered that the American horse breed Appaloosa was one of the world’s fastest horses, I knew I had the name for an American sprint bike built by Workhorse. After putting so much into this build, I’m excited to see the reaction to it and I can’t wait to see Randy blast it down the racetrack.”
Efter at have trukket hverdags-bobber’en af tøjet, skar Brice tanken op, fjernede hvad der i hans øjne var overskudsmateriale, og konstruerede herved en smallere tank, som nu kan rumme hele 2.5 liter.
Da han have modificeret tanken begyndte han at arbejde på førerpositionen, hvilket er et punkt der står højt på listen ved sprint løb, både i forhold til aerodynamik, men også ved takeoff.
Et par ændringer på stellet så det kan håndtere presset under hård acceleration, clip-on’s og drag racing-style fodhvilere, skulle der til for at løse den opgave. Herved er førerens vægt placeret så langt fremme som muligt, og så er der ikke andet for end at håbe at forhjulet bliver i jorden det meste af tiden.
For at øge friktionen under starten, har Brice designet og fabrikeret en forlænget aluminiumssvingarm, som naturligvis fungerer som ankerpunkt for den fuldt justerbare STX 36 Öhlins piggyback affjedring. Ydermere har Öhlins leveret den forreste affjedring samt en styrdæmper, som en ekstra hjælp når Randy tager tyren ved hornene.
Randy Mamola
“I’ve always been a big fan of Indian Motorcycle and I’m really looking forward to racing this amazing creation. It’s great to be part of this project, especially during the Scout’s 100th anniversary. With the Sultans of Sprint being such a unique series, it’s going to be a lot of fun soaking up the atmosphere, meeting the crowds and putting on a show for them.”
Og intet mindre end et show bliver det, når Randy fyrer op for det til lejligheden specialfremstillede Akrapovic udstødningssystem. Smedet i det pureste titanium bidrager systemet – foruden en sprød lyd – i samarbejde med en racing ECU, Power Commander, Indsprøjtningssystem og naturligvis Nitrous Oxide, til at sparke de 130 heste ud af stalden.
For at få hold på dyret igen har Beringer Brakes leveret et fuldt 4D Aerotec system, bestående af 2 styk 230mm bremseskiver pr. kaliber. Ja du læste rigtigt. . . hver kaliber har hele 2 skiver at nappe over. Traditionelle single-skiver er tilsyneladende ikke nok til at stoppe dette bæst, så Beringer Brakes har leveret dobbelte bremseskiver, hvor begge skiver er monteret på samme nav.
Sidst men ikke mindst er der konstrueret en motorcykelvenlig udgave af næsen på et jagerfly, som det sig hør og bør på denne type racer.
Så nu kan vi ikke gøre andet end at håbe på at Randy Mamola holder sig på hjulene, og showet ikke ender på samme måde som dengang han væltede på sin Ducati Desmosedici racer med en ”heldig” gæst på bagsædet.