Royal Enfield Guerrilla 450 præsenteret - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Royal Enfield Guerrilla 450 præsenteret

Royal Enfield har netop trukket sløret af en model, som handler mere om køreoplevelse end udseende og pynte-plastik.
Steffen F. Olesen
17/07-2024 kl. 09:16

I en tidsalder, hvor automatisering har sløvet sansning, algoritmer har kvalt fantasien, og features har erstattet sjæl, skiller Guerrilla 450 sig ud.
Guerrilla 450 markerer en tilbagevenden til, hvad Roadstere altid var ment at være; kinetiske, intuitive og ivrige efter at lege gennem hele omdrejningsregistret.
Strippet for alt unødvendigt er denne motorcykel fremstillet med præcision til at levere ren, primal morskab.

Det er i hvert fald, hvad Royal Enfield siger om den netop præsenterede Guerrilla 450, som vi spionbilleder af i maj måned.

Lidt om modellen
Ifølge producenten er den nye model “all about design” uden distraktioner, og der er derfor ingen prangende dekorationer eller meningsløst plastik skruet på maskinen.

I dette tilfælde handler det udelukkende om køreoplevelse, og flere testpiloter – inklusive den engelske racerkører og kendis Guy Martin – har allerede vist begejstring over maskinen.

Motoren i modellen er en vandkølet Sherpa-sag, som også findes i den nye Himalayan.
Den er på 452 kubik og har en boring/slaglængde på 84 x 81,5 mm samt et kompressionsforhold på 11,5:1.

I stalden kan du finde 40,02 heste ved 8.000 omdrejninger, og til sammen har de et maksimalt drejningsmoment på 40 Nm ved 5.500 omdrejninger.
Motoren skulle i denne udgave være tunet til brug i virkelighedens verden og ikke for at se godt ud på et dataark.

Derved skulle den ifølge producenten besidde overskud og trække ret lineært gennem hele registret, uanset hvilket gear der køres i.
Det sker som udgangspunkt i køreprogrammet Performance, men ønsker føreren at spare lidt på de gyldne dråber i tanken – som kan rumme 11 liter – så klikkes der nemt over i Eco Mode via et enkelt tryk på M-knappen på højre styrside.

Sammen med en opret førerposition, en fornuftig sædehøjde og et responsivt stel skulle modellen her altså være Royal Enfields bedste bud på en motorcykel, der kan klare alt lige fra hverdagspendling over søndagsture til sognets snævreste kurver på en fridag.

Og uanset hvilken slags tur der står for dagen, så kan føreren nemt finde rundt ved hjælp af den cirkulære TFT-instrumentering på fire tommer.
Den byder nemlig på navigation med Google Maps, men giver også et overblik over indkomne beskeder samt telefonopkald, og lader også føreren tilgå sin musik på den forbundne enhed.

Som nævnt i tidligere artikler er hjulføringen på modellen her holdt i 17 tommer i begge ender, hvor der fortil er monteret et 120/70 slangeløst dæk og bagude et 160/60.

Rammen kalder producenten for en Twin Downtube Spine Frame, som lader motoren være med til at holde sammen på løjerne, og til begge ender har Showa leveret affjedringskomponenter, hvor vi forude ser en 43mm RSU-forgaffel med 140 mm vandring og bagude en monodæmper med 150 mm vandring.

Mål og vægt
Ifølge papirerne over de tekniske specifikationer skulle våd vægt med 90% væsker være 185 kilo, hvilket alt andet lige må gøre modellen let at tumle rundt med.
Især når man tænker på, at sadlen kun er placeret 780 millimeter over jorden.

Akselafstanden på Guerrilla er 1.440 mm, og den totale længde er to meter og ni centimeter.
Modellen er 833 mm bred, og uden sidespejle skal man forbi 1.125 af de små streger på målebåndet hvis vi skal finde højden, og 169 når der måles afstand mellem motorcyklens underside og parkeringspladsen.

Farver og ekstra stumper
Royal Enfield Guerrilla 450 kan leveres i fem forskellige farveskemaer, som spænder over alt fra en diskret sølv til farvestrålende gul med lilla prikker.

Og skal den lige have et ekstra skub på se-mig-skalaen, så kan der allerede fra lancering leveres ekstra lir i form af bundplader, bar-end spejle, motorbøjler, andre sæder, vindskærm, forlygtegitter, kølergitter og en lille diskret hat til at sætte over lygten, så modellen ikke ser helt så nøgen ud.

Pris og levering
Prisen på grisen forventes at være 63.999 danske kroner for indstigningsmodellen, og 69.999 for den dyreste version.

I forhold til hvornår modellen lander her i landet, så har Royal Enfield endnu ikke meldt noget ud om europæisk udrulning.
Men den danske importør gætter forsigtigt på, at det sandsynligvis kunne være i september eller oktober.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start