Rygter om G 310 RR
Selvom vi kun er i starten af Maj, har indiske TVS Motor Company haft usædvanligt travlt i 2020. De opmærksomme læsere har nok fulgt med i Norton-sagaen, der har udfoldet sig over de sidste par måneder.
Men skulle det være gået din næse forbi, så ser forløbet ud til at ende ganske lykkeligt, da TVS opkøbte den britiske producent for små 14 dage siden.
Nu rasler inderne igen med sablerne, men denne gang er det i forbindelse med deres BMW partnerskab. I øjeblikket findes der to modeller som er tegnet og udtænkt af ingenører fra Bayern, men produceret på TVS fabrikken i Tamil Nadu, nemlig BMW G 310 R og G 310 GS.
I første omgang troede vi, at det kun var de to eksisterende motorcykler, der skulle have en overhaling, men det ser faktisk ud til, at der er en ny søster eller bror på vej til G familien.
I indien findes der i forvejen en tredje model ved navn TVS Apache RR 310, der anvender samme motor som de to andre, men har en væsentligt mere sportsligt profil og opsætning. Apache’ens motor har netop fået en overhaling for at opfylde de nye indiske emissionskrav, og i den forbindelse har direktøren for TVS – Radhakrishnan – udtalt følgende:
”With respect to BMW, I think they are extremely happy. The two products are doing extremely well. We have launched our one version (Apache RR 310) on that platform, the new one with BS-VI (indiske emissionskrav) engine was recently launched. And we, possibly next year, will have one more variant of that from TVS Motor Company”
Kort sagt taler Radhakrishnan om en model i serien af 313cc motorer, og i samme sætning nævner han Apache RR 310 samt BMW.
Vi er derfor ikke for fine til lynhurtigt at spekulere i mulige scenarier; enten kommer der en helt ny TVS model, det er den lidt kedelige forestilling, eller også bliver den lille racer med navnet fra en kamphelikopter, konverteret til europæiske forhold og skifter navn til BMW G 310 RR. Sidstnævnte scenarie ser vi selvfølgelig som det sjoveste.
Artiklen fortsætter under billedet
En ultralet sportslig maskine til A2 kørekortet – ikke tosset
Når man kigger på Apache RR, skal der ikke meget fantasi til at forestille sig en hurtig konvertering til G navnet, da den virker ret komplet. Og med indførelsen af kravende fra BS6 – det indiske miljøkrav der skal hjælpe mod de enorme problemer med smog og dårlig luftkvalitet i Indiens større byer – bliver det samtidigt nemmere at konvertere motorcykler til det europæiske marked, da emissionskravene her og der efterhånden minder meget om hinanden.
Både G 310 R og G 310 GS er sjove og velkørende motorcykler, og det kunne altså være interessant at se en mere sporty udgave ramme forhandlerne i 2021.