Sådan kører du hurtigere og mere sikkert
Colin Edwards, Moto GP stjernen der går under navnet Texas Tornadoen, har til amerikanske Cycle World afsløret en flok tips der kan gøre dig hurtigere og mere sikker på to hjul. For nogle kommer de 10 tips som noget af en overraskelse, for andre er alle 10 tips indlysende.
1. Øjnene op. Se hvor du vil hen.
2 Bløde indput er nøglen:. Blidt på gassen, blid opbremsning .
3 Mix bremser og gas for at minimere tiden fra bremse til gas, hvilket også minimerer tid til at finde neutral gas. Avanceret teknik:. Åben gas, før du er helt af bremserne.
4 Gaskontrol holder maskinen stabil. Acceleration og neutral okay, men afrulning på gas i sving er forbudt.
5. Albuerne ud for maksimal kontrol, og hold gashåndtaget som en skruetrækker.
6. Vægt over fronten i svingene, sidde på toppen af cyklen og forstå hvorfor Valentino hænger det indvendige
ben ud. Det er en balancestang.
7. Komprimer gaflerne med bremsen og din vægt, så gaflen bliver stejl og maskinen hellere vil dreje. Ved nedsat friktion, brug begge bremsere i alle sving.
8. Vægt på yderste fodhviler i sving.
9. Sænk farten for fart. Dette virker ikke for de virkelig langsomme. Ro giver fart.
10. Slap af. Din cykel vil fortælle dig, når du er på grænsen, men du kan ikke mærke det, hvis din krop er ultra spændt.
0 personer snakker om “Sådan kører du hurtigere og mere sikkert”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Er der nogen der kan uddybe punkt nummer 5?
Har af og til OPDAGET / bemærket at albuerne kom godt ud i fbm frisk, snoet køretur og prøvede det så lige på min cykel i dag, og opdagede at man så automatisk kommer til at holde om gashåndtag, som man holder på en skruetrækker.
Nr. 4 er et af mine egne simple våben på småveje. Masser af omdr i sving, så motorbremser den også det mere (og styrer hurtigere indad), hvis man skulle få behov for det midt i sving.
Nr. 3 bruger jeg også, når det går ekstra vildt til og i helt snævre sving. Give gas samtidig med at bremse, også med forbremsen. Og bruge begge bremser, så vidt muligt sføli, også for at få den til sætte sig fjedrene, fremfor at dykke så meget (som det ellers næsten anbefales i pkt 7).
Nr. 8 er lidt en gåde.. tryk på udv forhviler.. ? jamen det kan da godt være. har ikke lagt mærke til det og kan ikke helt se hvad meningen skulle være. Måske noget med bedre at kunne få bid (og have større kontrol) under hård accs ved fuld nedlægn..