Salgsresultatet 2012
Anslået læsetid: 0 Minutter
Sådan sluttede nysalget anno 2012. Honda oh Harley-Davidson har for alvor vind i sejlene. Det samme har maxi scooterne fra Kymco og PGO.
Slutresultat salgstal 2012:
1. Honda 333
2. Yamaha 258
3. Kawasaki 201
4. Suzuki 198
5. BMW 160
6. Harley-Davidson 132
7. Kymco 63
8. PGO 48
8. Triumph 48
10. Hyosung 38
Specielt Harley-Davidson, Kymco og PGO imponerer med en salgsfremgang på 10% eller mere, sammenlignet med 2011.
Den helt store topscore er Honda NC 700X med 53 stk.
0 personer snakker om “Salgsresultatet 2012”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Spændende om Suzuki gør noget for at komme tilbage på toppen. De har jo ikke ligefrem overskyllet markedet med nye modeller og det ser ud til at det er det der virker for Honda. 20.000 i forskel på NC700X og ny 650 V-strom er tilsyneladende for meget til at den kan tage kampen op.
Interessant læsning. Det er let at forstå at butikkerne kører lidt trægt med de tal.
Tror ikke nogen af de konkurrenterne skal gøre sig forhåbninger om at hale ind på Honda i 2013. Honda er super skarp på nye økonomiske modeller som rammer både trend og kørekortregler ret godt.
Ingen anden producent har vist 6 nye modeller der er skræddersyet til A2 kørekortet (+CBR250RA).
nu er halvdelen af nc700x faktisk indregistret af honda/forhandlerne selv for at havde en masse demo modeller klar. Så tallene snyder lidt på denne model
zoller36. ÆVL. Butikkerne sælger sgu da deres demo maskiner også. De beholder dem da ikke til tid og evighed. Altså ender demo maskiner også hos os på MC. Altså tæller demo maskiner sgu da osse.
De fleste forhandlere har demo'er af de mest solgte modeller, så det er vel ens for alle – og som BR skriver ender de også ved kunder i sidste ende.
Hvis man ligger dem der er betegnet som NC700- X, XA og XD(dobbeltkobling) sammen når man faktisk op på 60 stk. Det tyder på at driftøkonomien har stor betydning for valg af motorcykel i disse tider.
Eller måske afspejler det at dem for hvem motorcyklen er en brugsting og således køber med fornuften stadig er aktive på markedet, mens dem der køber med hjertet og ser en mc som luksuslegetøj er forsvundet fra markedet?
Titus69: Mange af dem der køber med hjertet som du siger, køber HD og BMW 🙂
Jeg kunne nu sagtens købe en NC700 med hjertet. Hjertet behøver jo ikke lukke ned for hjernen. Jeg kan se på min historik at jeg køre mange flere km på MC når MC'en er et billigere alternativ til bilen.
Det er altid sjovt at se lidt tal.
Med de salgstal på:
ca 1.700 nye cykler til 5.600.000 mennesker giver det 1 solgt cykel per 3294 personer.
I Tyskland har de solgt
ca 127.680 nye cykler til 82.000.000 mennesker. Det giver 1 solgt cykel per 642 personer.
Hvis man nu satte afgiften på motorcykler ned til det halve… Ville man så sælge dobbelt så mange motorcykler og dermed have samme beskatningsprovenu som nu?
Ville det give den fordel af den gamle danske motorcykel park, ville fornys og give gøre det mere sikkert at færdes på mc i Danmark?
problemet med politikere og MC er vel, at de faktisk mener at det er et unødvendigt og farligt transport middel.
De nye kørekort regler afspejler da dette.
Man ser faktisk helst, at der ikke er nogle MC'er på vejene.
Og de lave salgstal skyldes vel at en MC er et "nice to have" produkt i stedet for for et "need to have" produkt.
Så når pengene er få, så bliver en ny MC skåret væk.
Azer: Ja, interessant.
Hvis man forestiller sig at halveringen af afgiften blev lavet ved at forhøje det afgiftsfrie beløb fra nuværende 7800kr til antageligvis rundt 40.000kr (gæt), er jeg sikker på mersalget ville blive langt mere end en fordobling. Selvfølgelig primært små maskiner der med danske øjne ville blive næste gratis, men som også ville være et aktiv mht. økonomi, miljø og trængsel.
Men det sker ikke. Vores uopfindsomme politikere har snakket om omlægning af bilafgifterne i årevis (årtier?), men hidtil er det kun blevet til en lille rabat til særligt brændstoføkonomiske modeller.
🙂 Der er solgt 71 Honda NC 700 cykler i 2012 (X / XAD / S), i Danmark.
I Tyskland har de solgt 2600 🙂
Det sætter det hele lidt i perspektiv. Lidt utroligt at Honda i det hele taget gider være på det danske marked, som det ser ud i dag.
I England er der solgt 93.000 cykler i 2012… Det bliver til en cykel per 682 indbyggere..
Så nogenlunde samme salgstal, som i Tyskland.
Skulle vi op på samme salgstal – skulle der have været solgt ca. 8000 cykler i 2012.