Scooteren der selv holder balancen - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Scooteren der selv holder balancen

Verdens første selvbalancerende scooter præsenteret ved AutoExpo 2023
CO
21/02-2023 kl. 09:56
Anslået læsetid: 3 Minutter

Fremtidens mc-teknologi er i en rivende udvikling, hvor nogle sågar forestiller sig, at Fremtidens motorcykel skal styres via tankeoverføring.
Helt så vidt er det dog endnu ikke gået, men ny teknologi som mange for få år siden end ikke havde forestillet sig implementeres løbende i motoriserede tohjulere.
Og tænk nu hvis fremtidens motorcykler selv kunne holde balancen, så risikoen for styrt ved lav hastighed minimeres.

Selvbalancerende og selvkørende
Selvkørende og selvbalancerende motorcykler og scootere har vi tidligere blandt andet set i form af Yamaha’s Motobot, som MagaCin skrev om i 2016, Honda introducerede i 2017 en ny væltefri Honda, tyskerne testede i 2018 en BMW R 1200 GS med selvkørende egenskaber, prototypen for en Billig scooter der holder selv balancen fra Liger Mobility så dagens lys i 2019, Honda’s væltefri motorcykel 2.0 så vi i opdateret udgave i 2021, og vi har senest i 2022 set en video med Yamaha’s selvkørende mc.

Ingen af de ovennævnte motorcykler har dog endnu nået produktionsstadiet, men tidligt i indeværende år var der nyt fra Liger Mobility, som i år har præsenteret mærkets selvbalancerende scooter.
De nye scootere Liger X og Liger X+, hvor man ikke behøver at sætte en fod i asfalten under midlertidige stop – og som faktisk også kan bakke uden føreren behøver at padle med benene – blev præsenteret ved AutoExpo 2023 i Indien i midten af Januar i år.


Her ser vi altså nu et eksempel på en selvbalancerende scooter, der rent faktisk er gået i serieproduktion, og hvor standardudgaven Liger X kan leveres på det indiske marked til en pris, der efter aktuel valutakurs svarer til Dkr 7.587,-
Den elektrisk drevne Scooter med udskiftelige vandkølede batterier har en tophastighed på 60 km/t, kan selv holde balancen med både fører og passager, der tilsammen vejer maksimalt 150 kg, scooteren har en rækkevidde i byen på 60 km, og den holder som tidligere nævnt også selv balancen når der bakkes.
Se videoen Liger X | Liger X+ | World’s First AutoBalancing Scooters nedenfor.

Der er gået nogle år siden vi så prototypen for den selvbalancerende scooter, men nu er konceptet altså færdigbagt.
Der har utvivlsom være nogle bump på vejen, men som vi hører Ashutosh Upadhyay frit fortolket sige i videoen.
“Det er visioner som driver menneskeheden fremad, og det er kun fantasien der sætter begrænsninger”.
Liger Mobility har altså nu introduceret et køretøj, som har egenskaberne til at give os en radikalt anderledes opfattelse af, hvordan det er er at køre på tohjulede køretøjer.
Indiske kunder kan allerede nu reservere både Liger X og Liger X+, og der forventes endelig frigivelse af begge modeller i Juni måned i år.

Det bliver interessant at se, om selvbalancerede og selvkørende egenskaber også bliver det nye sort indenfor motorcykelindustrien.

Hvad mener du om sådan en udvikling?

Del med en ven

En person snakker om “Scooteren der selv holder balancen

  1. Jeg mener det er fint at selv at kunne slå til og fra – for dem der har udfordring med højde eller andet der gør det svært, men jeg synes slev vi skal styre cyklerne generelt.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start