Scramblere = gammeldags crosser
Scrambler motorcykler stammer fra fra før 70'erne, og er et begreb som omhandler en motorcykel beregnet til cross på jordbaner med svage hop.
De havde en lidt længere fjedervandring end gade modellerne, knop dæk, en oplagt udstødning og var motorcykler op til 650ccm. Efterhånden som teknologien blev bedre, kom starten til det vi idag ser som nutidens crossere. Lette motorcykler, super lang fjedervandring og stort kraftoverskkud. I den forbindelse blev jordbanerne afløst af baner med højere hop etc.. Det betød reelt at scramblernes tid var forbi.
Scrambler er altså et udtryk for retro stil crosser, før 1970.
Når der idag bygges scramblere, bygges de på basis af nye / nyere motorcykler. Det betyder at konceptet er knopdæk, lang fjedervandring foran, og oplagt udstødning. De bliver ikke reelt brugt til andet end cafe besøg, og er meget langt fra til jordbanekørsel. Så ligheden hører ret hurtigt op.
Det er dog smukke motorcykler, som uden tvivl har deres plads i deres ejeres hjerter. Ikke mindst har producenterne fået øjnene op for et marked for scramblere, og har derfor startet produktionen af nye modeller. Triumph kom først i 2006 med deres model, med reference til Steve Mcqueen, dengang var det ikke noget hit.
I de følgende 8-9år gik scramble elskere igang med deres egne projekter, uden at nogen fabrikker så noget større potentiale i den del. Det er vendt, idag ser flere store producenter scramblere som et reelt marked.
Scramblere er tidens trend.
0 personer snakker om “Scramblere = gammeldags crosser”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Nogen af dem er godt mere sjældne end de er kønne. Men Gussien er rigtig flot