Se den nye KTM 1290 Super Adventure S
Der er travlhed blandt de europæiske Mc-mærker i dag, hvor vi i første ombæring lige over middag så den officielle lancering af Triumph’s nye Speed Triple 1200 RS, og senere på dagen fik den nye KTM serveret.
Vi har gennem nogen tid fulgt oplægget til den nye ultimative High Performance Adventure Bike, hvor appetitten på den nye model fra den østrigske producent blev skærpet af en række inciterende teaser- videoer, som KTM med jævne mellemrum delte forud for dagens officielle præsentation.
Forløsningen kom i dag, da den nye KTM 1290 Super Adventure S blev officielt præsenteret med en video kl. 17.00.
Se videoen nedenunder.
Mange havde nok en berettiget mistanke om, at det var en 2021 Adventure model KTM havde i ærmet, og det fik vi bekræftet i dagens video, hvor føreren af motorcyklen brøler “Den farer afsted som en raket”.
Umiddelbart ser den nye KTM 1290 Super Adventure S ret fed ud, og vi bemærker at fraserne der flimrer henover skærmen lover en masse spændende nyt.
Adaptive Cruise Control, Semi-Active Suspension, Intuitive 7″ TFT Display, Versatile Ride Modes og All-New Performance Ergos, dækker over en 2021 nyhed, der efter KTM’s egen beskrivelse smadrer støbeformen for Adventure motorcykler, og redefinerer den på sine egne betingelser.
Billeder siger mere end ord
På KTM’s hjemmeside står der frit oversat, at man kan bruge tusindvis af ord på at beskrive det nye opsigtsvækkende teknologiske vidunder 2021 KTM 1290 SUPER ADVENTURE S.
Men billeder siger mere end tusinde ord.
Nogle billeder.
2021 nyheden skal i skrivende stund lokaliseres ad kringlede omvej på KTM’s hjemmeside – hvor de tekniske specifikationer er godt gemt af vejen – og der er endnu ikke dumpet en pressemeddelelse ned i indbakken.
Derfor giver vi det vi efter KTM’s anbefaling et skud, at klare os med færrest mulige ord, og deler de billeder KTM har stillet til rådighed på hjemmesiden, med den tilhørende tekst frit oversat til dansk.
Udover beskrivelsen i billeder der siger mere end tusinde ord, lykkedes det os også at opsnuse lidt flere detaljer.
Fulde tekniske specifikationer finder du nederst.
KTM oplyser at motoren yder 160 hestekræfter, og et maksimalt moment på 138 NM. Den er selvfølgelig EURO5 kompatibel, er efter KTM’s oplysninger markedets mest kompakte, letteste og bedst ydende i segmentet.
Service intervallerne er 15.000 km.
Stellet et nyudviklet trellis stel udført i chrome-molybdæn stål, kombineret med støbte elementer for at være så stærkt som muligt.
Vedrørende førerergonomien oplyser KTM, at det brede justérbare styr er designet til time efter time i sadlen, og at de nydesignede håndbeskyttere er udviklet med optimeret aerodynamik for forbedret stabilitet ved høj hastighed.
Forvandler nat til dag.
Sådan beskriver KTM den nye LED cornering-light forlygte med integreret radar-sensor, der er flankeret af kørelys samt lygterne som kigger om hjørner.
Et distinktivt KTM look med upåklagelig belysning af vejen forude.
Instrumenteringens nye ridsefaste 7″ TFT-display skulle angiveligt byde på et skærmbillede af uovertruffen kvalitet.
Her kan man let og enkelt via en seks-vejs kontakt på styret manøvrere gennem funktioner som eksempelvis justering af den semi-aktive affjedring og turn-by-turn navigation uden at skulle gennem komplekse menuer.
Der er selvfølgelig fuld connectivity via KTM MY RIDE, og skærmens vinkel kan justeres.
Læs MANGE flere detaljer.
Man kan måske i sit stille sind trække på smilebåndet over, at KTM præsenterer den spændende nyhed efter devisen “billeder siger mere end ord”.
Og så kunne man mene, at det er en overfladisk præsentation af en ny model.
Men det giver faktisk meget god mening, hvis man besøger KTM’s hjemmeside og gransker modellen i detaljer.
Ovenover fik du listet de 5 hovedpunkter 01. ENGINE & EXHAUST – 02. CHASSIS – 03. ERGONOMICS & COMFORT – 04. BODYWORK & GRAPHICS og 05. SOFTWARE & ELECTRONICS.
Når du klikker dig ind på denne specifikke del af KTM’s hjemmeside, genkender du de 5 punkter, der er noteret under billederne ovenover.
Ud for hvert enkelt punkts illustration er der på KTM’s hjemmeside mulighed for, at klikke til siden, hvor du finder i læssevis af billeder, og ved samtlige billeder finder du også en forklarende tekst.
Der kan du læse mere om baggrundsbelyste kontaktarrangementer, de nye sæder, hvordan kåbeglasset justeres, den 15mm forlængede bagsvinger, Brembo bremserne, dæktryks overvågningen, de selvslukkende blinklys og meget, meget mere.
Bryg en kande kaffe
Vi har haft travlt med at tæske taster, og derfor endnu ikke haft tid til at nærstudere siden med de uddybende beskrivelser.
Men efter en lynhurtige gennemgang, må vi nok heller få sat en frisk kande kaffe over.
For der er rigtig meget spændende stof at gennemgå, som handler om en model vi glæder os helt vanvittigt til at teste.
Og hvem ville ikke glæde sig til at prøvekøre en model, som “smadrer støbeformen for Adventure motorcykler, og redefinerer den på sine egne betingelser”.
Som lovet de tekniske specifikationer nedenunder.
TECHNICAL DETAILS
ENGINE
TORQUE 138 Nm
TRANSMISSION 6-speed
COOLING Liquid cooled
POWER IN KW 118 kW
STARTER Electric starter
STROKE 71 mm
BORE 108 mm
CLUTCH PASC (TM) slipper clutch, hydraulically actuated
CO2 EMISSIONS 134 g/km
DISPLACEMENT 1301 cm³
EMS Keihin EMS with RBW and cruise control, double ignition
DESIGN 2-cylinder, 4-stroke, V 75°
FUEL CONSUMPTION 5.7 l/100 km
LUBRICATION Forced oil lubrication with 3 oil pumps
CHASSIS
TANK CAPACITY (APPROX.) 23 l
FRONT BRAKE DISC DIAMETER 320 mm
REAR BRAKE DISC DIAMETER 267 mm
CHAIN 525 X-Ring
DRY WEIGHT 220 kg
FRAME DESIGN Chrome-moly tubular space frame, powder-coated
GROUND CLEARANCE 223 mm
SEAT HEIGHT 849 mm
STEERING HEAD ANGLE 65.3 °
SUSPENSION TRAVEL (FRONT) 200 mm
SUSPENSION TRAVEL (REAR) 200 mm
En person snakker om “Se den nye KTM 1290 Super Adventure S”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Hold nu kæft et påstyr for ingenting – den ligner sig selv, har stadigvæk 160hk så ny vin på gamle flasker??
Ja elektronik og euro5, meeeen er det ikke bare en opdateret udgave….