Segway Apex H2 er en brint hybrid
De fleste tænker nok på Segway, som producent af det specielle tohjulede transportmiddel hvor føreren står op og manøvrerer køretøjet ved at skubbe rundt med “styrepinden”.
Hvad mange ikke ved er, at kinesiske Ninebot – som i øvrigt er ejet af Xiaomi – i April 2015 opkøbte Segway, og siden da har amerikanske Segway været involveret i produktion af andre typer køretøjer.
Kinesiske Ninebot som har hovedsæde i den kinesiske hovedstad Beijing har nemlig traditionelt en række elektrisk drevne tohjulere på programmet, hvor elektriske løbehjul nok er det mest fremherskende produkt.
Under firmanavnet Segway-Ninebot ses dog også Segway Loomo Robot, der trækker reminiscenser til Segway som vi husker den, men nu er der spændende nyt på vej fra Segway.
En nyhed der tydeligvis er mere end kraftigt inspireret af den elektrisk drevne Segway Apex koncept motorcykel vi så introduceret ved elektronikmessen CES i 2019, og som også kunne ses ved CES i 2020.
Segway Apex H2 konceptet er en unik brint-elektrisk hybrid, hvor motoren leverer 81,5 hestekræfter, accelererer fra 0-100 km/t på fire sekunder og har en tophastighed på 150 km/t.
Problematikken vedrørende opbevaring af brint har man løst ved, at udstyre Segway Apex H2 med udskiftelige brintbeholdere i stil med konceptet der kendes fra sodavandsmaskiner i hjemmet.
Konceptmotorcyklen har angiveligt et forbrug på ét gram brint pr. kilometer, og brintbeholdere kan udskiftes med et snuptag.
Xiaomi og Segway-Ninebot har annonceret, at man vil færdigudvikle modellen, når der er forudbestilt 99 eksemplarer, og at modellen derefter kan lanceres officielt i 2023.
Se introduktionsvideoen for modellen nedenunder.
Som du kan se i videoen er Hybrid konceptet udstyret med massive hjul udstyret med slicks, og styring foregår via center-styring gennem forhjulets nav.
Modellen skulle angiveligt i takt med tidens trend blive udstyret med fuld LED lygteføring samt 7″ display i instrumenteringen, der forventeligt vil byde på fuld connectivity og de mest moderne højteknologiske features.
Et alternativt bud på fremtidens i hvert fald delvis elektriske motorcykel.
Så skal man bare lige have digtet en løsning, hvor brugerne kan få fat på brintbeholdere lige så let som at tanke motorcyklen med forbrændingsmotor.