Seneste opdatering på KTM 890 SMT
I slutningen af februar måned bekræftede KTM, at man inden længe ville trække klædet af en revideret version af den populære SMT, og løftede samtidig sløret for at man i den kommende tid ville lade folket snage lidt i modellen inden endelig lancering.
Første blik
Den første smagsprøve var et par billeder fra designprocessen, hvor størstedelen af motorcyklens beklædning stadig bestod af ler, men alligevel tillod nysgerrige sjæle at gætte sig frem til ting som hjulføring, tankvolumen, affjedring, bremsekomponenter med mere.
Lidt tættere på
For en god uges tid siden fik vi næste korte indblik i modellen, da producenten offentliggjorde en onboard-video, hvor den tredobbelte Pikes Peak International Hillclimb vinder, Chris Fillmore, fortæller, at modellen var ventetiden værd.
Til den video fortalte Chris også lidt om køreoplevelsen, hvor han lagde vægt på, at der her er tale om en model som bestemt er kapabel, men samtidig tilgivende og giver derved mulighed for, at førere kan køre modellen nøjagtig som den enkelte måtte ønske.
Ifølge den yderst kompetente Pikes Peak-kører er KTM 890 SMT i sandhed en ægte hooligan, som kan køre sidelæns både ind i og ud af sving, og som med lethed kan kastes fra side til side.
Modellen skulle angiveligt være en ret fin samlet pakke, som danner et fint kompromis mellem styrke og fleksibilitet.
Altså ikke andet end roser fra manden KTM har shanghajet til at promovere den nært forestående SuperMoto Tourer, og om den måske lidt farvede vurdering af motorcyklen holder vand eller ej vil tiden kun vise.
Men imens vi venter på endelig lancering af den højbenede og komfortable hooligan, er der lige trillet endnu en opdatering ind fra KTM.
Seneste nyt
Her ved jeg ikke om jeg skal indlede med at grine eller sige undskyld…
Jeg kunne undskylde for, at du nu er kommet så langt i teksten, og at jeg trods det ikke kan give dig en skovlfuld super spændende information. Men jeg kunne også grine lidt over, at KTM har brugt en del tid på at skabe halløj omkring den seneste opdatering på KTM 890 SMT, og spiser folk af med små, selvsagte og lidt “ligegyldige” informationer.
Men nu får du dem alligevel:
På den dedikerede hjemmeside afslører KTM, at 890 SMT er en sofistikeret hooligan, som indeholder noget af det absolut seneste og mest avancerede teknologi, men stadig kan køre sidelæns og presses til grænsen.
Så KTM vil gerne med deres seneste – og sidste – opdatering inden præsentationen fortælle, at KTM 890 SMT anno 2023 leveres med Supermoto ABS og Slipper kobling.
Supermoto ABS – som også er at finde på flere andre KTM modeller – tillader føreren at blokere baghjulet, således at indgang til sving kan ske i bedste speedway-stil, og lader forbremsen arbejde så meget at modellen kan stå på næsen, men uden at kunne blokere forhjulet.
Hertil kan føreren, ifølge KTM, bremse lige så tosset han/hun/den/de vil under nedlægning.
Har du bare en lille smule forstand på motorcykler, er du måske også bekendt med hvordan en slipper kobling kan gøre hverdagen meget lettere for folk, som er friske på en kvik nedgearing.
Snart sker det
Altså ikke ret meget nyt i den nyhed, men nu skal vi ikke vente meget længere. For der er blot fire dage til den endelig afsløring af modellen, og med lidt god vilje kan vi angivelig forvente at se maskinen hos de danske forhandlere inden vejret bliver alt for dårligt igen.