SKAD kæmper for fri konkurrence på motorcykelområdet
Den 1. december 1907 blev organisationen SKAD grundlagt på foranledning af P. Chr. Jensen fra Roskilde, som dengang var formand for Centralforeningen af Hjul- og Karetmagere på Sjælland.
Meningen med etableringen var dengang, at bringe prisniveauet på et fornuftigt niveau, og allerede den 12. marts året efter grundlæggelsen blev den første overenskomst indgået med Karetmagernes forbund.
Siden dengang har skad haft en finger med i spillet i mange sammenhænge, også når det kommer til opbygning af køretøjer og reparation af autoskader, og har derved sat sit aftryk på blandt andet afgifts- og synsregler, som skal sikre højere retssikkerhed og større frihed indenfor områderne, men også ageret fanefører i at sikre høj trafiksikkerhed gennem aktiv publikation af information overfor branchen og forsikringsselskaber.
Og nu stikker SKAD snuden frem igen…
Fri konkurrence, lavere priser og flere frie motorcykelværksteder
I en pressemeddelelse skriver SKAD, at man siden 2010 har haft øget fokus på motorcykelområdet, hvor flere og flere værksteder har tilsluttet sig organisationen, men også private har meldt sig ind i SKAD’s sektion motorcykelejere, i kampen for retfærdighed.
Og ifølge SKAD har et vigtigt punkt gennem årene været, at sikre fri konkurrence i branchen, således at der kan serviceres og vedligeholdes motorcykler på frie MC-værksteder på samme måde, som vi kender det fra bilernes verden.
Læs herunder pressemeddelelsen fra SKAD hvori de forklarer, at man med hjælp fra Pernille Weiss fra Det Konservative Folkeparti, har fremsat tre yderst vigtige spørgsmål for EU-kommissionen, og bedt dem om at forholde sig hertil:
“I takt med, at værkstedsejere af frie motorcykelværksteder bliver ældre, så lukker disse, og rigtig mange danske motorcyklister, der oftere kører på ældre motorcykler på grund af den høje afgift, står tilbage uden at kunne få serviceret og repareret deres motorcykel. Derfor har SKAD også en dagsorden, at skabe et økonomisk grundlag for flere yngre kræfter, at starte et motorcykelværksted, for at sikre at motorcykelejere også i fremtiden kan få service, da mange større forhandlere ikke ønsker at røre ved ældre motorcykler, som mange har oplyst overfor SKAD.
Desværre er EU-direktivet – Gruppefritagelsesforordningen EU-461/2010 – udformet på sådan en måde, at den kun omfatter 3-hjulede og opefter motorkøretøjer. Altså er motorcykler ikke omfattet af denne. I Tyskland f.eks. er der i 2013 afsagt en principiel dom, der giver motorcykelejere ret til, at få serviceret deres motorcykler på frie værksteder, uden at miste garantien, og det gælder også forlængede tilkøbsgarantier.
De sidste par år har SKAD derfor arbejdet intensivt på EU-niveau, for at få sagen for EU-kommissionen. Her har SKAD arbejdet tæt sammen med MEP Pernille Weiss fra Konservative, der har været en betydelig hjælp, at få sagen konkretiseret. Både møder i Bryssel, samt en del korrespondance og telefonsamtaler har ført til, at der nu er kommet skrid i sagen.
Pernille Weiss har fremsat de tre yderst vigtige spørgsmål for EU-kommissionen, som kan ændre konkurrencesituationen i hele EU, og dermed også i Danmark. FEMA, den europæiske organisation for motorcyklister, har allerede udtalt deres tak for fremsættelsen, og SKAD er i dialog med FEMA herom.”
Spørgsmålene – som officielt kan findes her – er som følger:
- What measures is the Commission taking to safeguard the principle of free competition and prevent a few authorised motorcycle dealers from holding a monopoly?
- Is the Commission considering revisiting the definition of ‘motor vehicle’ and extending access to servicing under warranty to include two-wheeled motor vehicles?
- Do Member States have the authority to implement this legislation in such a way that it also applies to two-wheeled motorcycles?