SKAD søger svar på spørgsmål om støjmåling af mc
En nyligt udsendt meddelelse fra færdselsstyrelsen, udfordrer i følge Køretøjsbygger- og Autoskade-branchen i Danmark / SKAD borgernes retssikkerhed i sådan en grad, at de har henvendt sig til både Færdselsstyrelsen, Justitsministeren og Transportministeren.
Det skyldes, at Færdselsstyrelsen har meddelt, at man ikke kommer til at måle støj på motorcykler ved vejsidesyn, men henviser motorcykler med baggrund af en vurdering til synsvirksomheder
Kender ejerne ikke disse køretøjsdata, herunder standstøjtal i dBA, måle omdrejningstal for standstøj i o/min, samt målemetodens afstand på 7 eller 0,5 meter, så betyder dette, at køretøjet ikke kan godkendes ved syn.
Det har fået SKAD til at rette henvendelse til både Færdselsstyrelsen, Justitsministeren og Transportministeren.
Det kan du læse mere om på Skad.dk i Færdselsstyrelsens meddelelse 2033 giver retssikkerhedsmæssige udfordringer, hvor der nederst i nyhedsbrevet findes et link til SKAD’s skrivelse til Færdselsstyrelsen vedrørende retssikkerhedstilstand for motorcykelforhandlere og borgere.
Loven om vanvidskørsel, de nyligt indførte vejsidesyn for motorcykler samt støjmåling af motorcykler er nogle af tidens rigtig varme emner.
Mange er i tvivl om hvornår og hvordan de nye love finder anvendelse, og MagaCin bragte tidligt på året en video, hvor Jon fra Yamaha Store Roskilde fik en snak med en synsmand om vejsidesyn.
Det afklarede formentlig en del spørgsmål for nogle, og tidligere i indeværende måned publicerede Færdselsstyrelsen en FAQ – eller ofte stillede spørgsmål – som velsagtens kastede lidt mere klarhed over emnet.
Med Færdselsstyrelsens Spørgsmål og svar om motorcykelstøj og vejsidesyn kom myndighederne borgerne i møde, og dæmmede forhåbentlig også op for nogen uvished.
Støjmåling
Landets motorcyklister blev i en lidt anden boldgade forhåbentlig også en smule klogere på politiets støjmålinger, da MagaCin’s udsendte og deltagere i forbindelse med FDM’s køretekniske kursus for motorcykler på FDM Sjællandsringen overværede, hvorledes etatens udsendte i praksis måler motorcyklernes lydniveau.
For vi fik nemlig strikket en lille video sammen fra demonstrationen, som efterfølgende viste sig at blive ret populær, og selvfølgelig stadig kan ses i artiklen der er linket herunder.
Det fremgår med al ønskelig klarhed af videoen i artiklen der er linket til herover, at politiet har ret til at måle motorcyklens støjniveau, og at etatens udsendte er instrueret i en fastlagt procedure.
Men der er måske et lille element, som man ikke har taget højde for i lovgivningens og reglernes udarbejdelse.
Der er nemlig ingen garanti for, at motorcyklen omdrejningstæller er 100% præcis.
Bemærk dog, at det også nævnes i videoen, at motorcyklen naturligvis også kan indkaldes til syn i tvivlstilfælde.
Ukorrekte målinger
Og hvis du allerede har læst SKAD’s nyhedsbrev der er linket til i indledningen, så er du også informeret om, at netop motorens omdrejningstal er et af de emner SKAD berører.
“Ydermere, så er synsvirksomheder og politiet ikke i stand til, at måle korrekt standstøj, da man ikke er i besiddelse af en kalibreret omdrejningsmåler, hvilket er et krav, lige som en kalibreret lydtryksmåler.”
Ejere af motorcykler og forhandlere kan komme i klemme
Derudover frygter SKAD, “at tusinder af motorcykelejere og mange motorcykelforhandlere kan komme i klemme, fordi man ikke kender de køretøjsspecifikke data.
Hverken DMR, Politiet, synshaller eller Færdselsstyrelsen er i besiddelse af disse data i større omfang.”
Vi bringer for en god ordens skyld et link til Skrivelse til Færdselsstyrelse vedrørende retssikkerhedstilstand for motorcykelforhandlere og borgere. hvor SKAD anmoder Færdselsstyrelsen om at tage stilling til 5 ret essentielle spørgsmål.
Læs endelig afsnittet med SKADs henvisning til, at “SKAT har op til 2012 destrueret absolut de fleste data på biler og motorcykler, hvilket betyder, at man ikke kan finde tilbage til data og information på de mange tusinder køretøjer. Nogle motorcykelproducenter er gået konkurs, og dermed er det umuligt, at fremskaffe data.”
Og til sidst får du også lige som indlejret pdf Opdatering af Vejledning om syn af køretøjer Nr.: 2033 fra 06. 05. 2022 som SKAD henviser til i indledningen af deres skrivelse til Færdselsstyrelsen i Ribe.
Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.
Mange vil formentlig være enige med SKAD i, at det er en urimelig byrde at pålægge motorcyklisterne selv at fremskaffe dokumentation for køretøjets tilladte støjniveau, og at det i visse tilfælde kan være umuligt.
Vi afventer med interesse Færdselsstyrelsens, Justitsministerens og Transportministerens svar på SKAD’s spørgsmål, og holder naturligvis læserne opdateret straks der er nyt i sagen.