Skifter selv siddeposition
Hvad siger du til en motorcykel, hvor du kan tilpasse siddepositionen til kørslen? Opret siddestilling til byen og en mere racer'sk siddestilling i motorvejens stride modvind. På prototypen fra canadiske Damon Motorcycles justerer vindskærm, sæde, styr og fodhvilere sig efter om du kører byhastighed, friskt i sving, tourer eller bare rigtig stærkt. Tanken er besnærende (selvom det lyder dyrt) og er meget betegnende for Damons tilgang til at designe en motorcykel: de har taget de irritationer og udfordringer motorcyklister kan have, og søgt fra starten at adressere dem i designet af deres nye motorcykel.
Derfor er sikkerhed fra starten også tænkt ind i motorcyklen, som har radarer hele vejen rundt, samt kamera foran og bagpå. Så hvis du undrer dig over at motorcyklen ikke har sidespejle, er det fordi det bagerste kameras feed vises på informationsdisplayet. Radarer holder styr på trafikken omkring dig og gør dig opmærksom på farer, eller køretøjer i den blinde vinkel. Enten med små advarselslys eller vibration i håndtaget. Og da motoren er en vibrationsfri elmotor, vil det være noget som bemærkes.
Hvis du er lidt inde i computere, tænker du sikkert at realtidsovervågning af omgivende trafik kræver meget beregning. Det gør det også, og derfor er motorcyklen opkoblet via det det datatunge 5G mobilnetværk til et centralt datacenter – hvad der ofte betegnes som Skyen. Al dataen fra Damons flåde af motorcykler bearbejdes konstant af kunstig intelligens og Machine Learning, som er fine ord for at systemerne konstant bliver klogere, på baggrund af dataen der kommer ind. Akkurat som Tesla gør med dataen fra deres biler, som bruges til at optimere de selvkørende funktioner.
Tanken er naturligvis ikke at Damon motorcyklerne bliver selvkørende, men at de i stedet kan advare deres chauffør om farer, på en måde som ikke virker irriterende. Damon betegner det selv som en ekstra sikkerhed, der giver dig det vigtige ekstra sekund til at reagere.
Men hvad med al den data, som dokumenterer at du har kørt alt for stærkt alt for mange steder? Hvem får adgang til den? Damon har ikke meldt noget ud om det (endnu), men mon ikke de beholder det for sig selv? Ellers får de aldrig solgt en sportsligt orienteret motorcykel.
Og apropos det sportslige, er der ikke meldt noget ud omkring rækkevidde og motorens effekt. Med den hurtige udvikling inden for batteriteknologi er det måske meget fornuftigt. Men vi noterer os radialt monterede Brembo bremser og letvægtsbagsvinger. Så selvom Damon ikke rigtig kommer ind på emnet i deres beskrivelse, har vi en forhåbning om at de også har prioriteret stærke køreegenskaber.
Interessante tanker om fremtidens motorcyklisme – og så gør det jo heller ikke noget, at motorcyklen i vores øjne ser vanvittig lækker ud.
Teknologi specifikationer
– Embedded Crash Detection Sensors: 360º radars, 1080P forward and rear-facing cameras and other environmental sensors.
– Digital Rearview Mirror Display: Flexible curved OLED with Android Auto OS fed by rear-facing camera.
– Auto-Ergonomics: Four auto-adjustable points: Seat, handlebars, footpegs and windscreen. Adjusts from sport to touring to upright/city positions.
– Rider Alerts: Delivered via vibrating grips for forward collision warnings, and LED’s for blindspot warning.
– Rider App: iOS and Android.
– Embedded Connectivity: 5G, Bluetooth, WiFi.
Du kan se nærmere på den nyskabende motorcykel her.