Slut med at smøre kæde - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Slut med at smøre kæde

Ingen vedligeholdelse af M Endurance kæde
31/08-2020 kl. 05:00
Anslået læsetid: 3 Minutter

Det lyder næsten for godt til at være sandt.
Men fremover får dem af os der kører med kæde mulighed for at droppe kædesprayen, efterfylde den automatiske kædesmøring og rengøre motorcyklens bagende for rundkastet kædesmørelse.
Den evige debat om hvilken kædespray der er bedst kan forstumme, og det er helt slut med sorte poter op til albuerne, når nogle af vi pernittengryn omhyggeligt renser kæden før den smøres.

Altid ren kæde og baghjul med den nye M Endurance kæde

The M Endurance chain
Det er i hvert fald hvad BMW lægger op til i en få dage gammel pressemeddelelse, hvor det tyske mærke præsenterer en helt ny kæde til motorcykler med navnet the M Endurance chain.
En kæde der aldrig nogensinde skal vedligeholdes eller smøres.

Ingen vedligeholdelse overhovedet
BMW lancerer den nye vedligeholdelsesfri kæde med undertitlen: “Lubricating your chain was yesterday. Maintenance-free like the shaft drive for the first time.”
Eller frit oversat til dansk: Smøring af din kæde hører fortiden til. For første gang vedligeholdelsesfri som kardantræk.
Debatten om vedligeholdelse af stang-træk tager vi lige en anden gang. 🙂

Diamonds are a girls best friend
Det er meget muligt Marylin Monroe havde ret i det udsagn, men nu kan diamanter – eller i hvert fald noget derhen ad – også hurtigt gå hen og kandidere til at blive motorcyklisternes bedste ven.

ta-C
Det er betegnelsen på rullernes overfladebehandling eller belægning på BMW’s nye M Endurance chain.
Belægningens fulde navn Tetrahedrally amorphous carbon – som udover at henvise til den molekylære geometri/struktur løfter sløret for, at der ikke er tale om kulstof i krystalform ligesom ægte diamanter.
Så man får altså ikke den vilde Bling-effekt med BMW’s nye kædetype.
Men så byder the M Endurance chain til gengæld på en overflod af slidstyrke, drastisk reduceret friktionskoefficient… og derudover skulle kæden heller aldrig blive angrebet af rust.
Og så påpeger BMW også lige, at kæden selvfølgelig også er mere miljøvenlig end konventionelle kæder, når den aldrig skal smøres.
BMW oplyser, at belægningens hårdhed klassificeres et sted mellem DLC coating (Diamond like Carbon), som vi eksempelvis tidligere har set anvendt på forgaflers inderben, og ægte diamanter.
Altså hårdere end DLC og blødere end diamanter.

Med ta-C belægning på rullerne er smøring af kæden overflødig

BMW fortæller videre i pressemeddelelsen, at den vedligeholdelsesfri M Endurance kæde allerede nu er tilgængelig i 525 version til mærkets egne modeller BMW S1000 RR og BMW S1000 XR, og at kæden kan købes enten som tilbehør, eller monteres som en option inden levering af ny MC.
Derudover forberedes flere modeller fra BMW til den nye kædetype.

Den må vi have testet
Det her lyder næsten for godt til at være sandt, så vi skal naturligvis have testet den nye M Endurance kæde hurtigst muligt.
For vi regner selvfølgelig med, at BMW – eller Regina? – har testet produktet til bevidstløshed på alle områder. Også vedr. slidtage på tandhjul samt stramning af kæde.
En kæde der aldrig skal rengøres, aldrig skal smøres, og heller ikke ruster??
Det lyder som en win, win, win situation.

Del med en ven

7 personer snakker om “Slut med at smøre kæde

  1. Hej Ole
    HPE kæden fås efter vores oplysninger desværre kun i 520 og 525.
    Så derfor kræver det nok i dit tilfælde også nye tandhjul.

  2. Ifølge fabrikkens egne oplysninger leveres de i op til 530. Se deres hjemmeside.

  3. Hej Ole
    Vi er bekendt med, at en HPE 530’er kæde skulle være under udvikling, og det lyder interessant, at du nu har fundet den på deres hjemmeside.
    Kan vi eventuelt lokke dig til at smide et link?

  4. Det er korrekt Ole, men desværre ikke i HPE udgaven.
    Dit link henviser til producentens Z-Ring kæder, som også er ganske glimrende.
    Men HPE kæden fås efter vores seneste oplysninger desværre endnu ikke i 530 version.

  5. Så kom den, HPE kæden til min Triumph Sprint GT. Fik den sendt fra Louis i Tyskland. Den helt store forskel mærkes når man trækker den i fri gear og motoren slukket, om det har indflydelse på hastigheden for jeg først prøvet næste gang jeg skal til tyskland.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start