Nye kørekortregler: Slut med unge på store motorcykler
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Slut med unge på store motorcykler

Bekendtgørelse omkring nye kørekortregler vedtaget
13/09-2012 kl. 12:00
Anslået læsetid: 1 Minutter

Justitsminister Morten Bødskov har besluttet hvorledes de nye EU motorcykel kørekortregler skal implementeres i Danmark. Direktivet fra EU kræver tre trin på motorcykel kørekortet. A1, maksimalt 15 hk. A2, maksimalt 48 hk og A, alle motorcykler.

Det enkelte EU land bestemmer selv aldersgrænsen for påbegyndelse af A1. EU tillader opstart af A1 fra det fyldte 14 år, dog senest fra det fyldte 18 år. A2 kan dog tidligst erhverves som 18 årig.

Justitsminister Morten Bødskov har valgt, at aldersgrænsen i Damark for A1 kørekort bliver 18 år. De nye regler træder i kraft januar 2013.

Det betyder, kort summeret, at fremtidig kan motorcykel kørekort i Danmark erhverves som flg.:

A1, maksimalt 15 hk, 18 år.

A2, maksimalt 48 hk, 20 år.

A, alle motorcykler, 24 år. (Eller to år med A2)

Alle andre EU lande vi sammenligner os med, har valgt en tidligere løsning, også landene i Skandinavien,:

A1, maksimalt 15 hk, 16 år.

A2, maksimalt 48 hk, 18 år.

A, alle motorcykler, 24 år. (Eller to år med A2)

Hvorfor vores Justitsminister Morten Bødskov mener vi på dette punkt skal fravige andre EU lande omkring os undrer. Han må mene det danske folk, han står i spidsen for, magter mindre end vores naboer.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073&exp=1

Del med en ven

0 personer snakker om “Slut med unge på store motorcykler

  1. Lyder som den røde minister aldrig har kørt andet end cykel, bus og ministerbil.
    Så kan 15 hk vel godt lyde lidt vildt.

  2. Det er fordi at ullykkes statestikken er faldende for unge under 24 år, så skal reglerne naturligvis strammes op – det er logik for enhver politikker!

  3. Det virker helt klart gennemtænkt. Man tvinger jo de 16-18årige til at blive ved med at være til fare for alle på tunede knallerter, og man laver en regel for 18-20årige som bliver så godt som umulig at håndtere.

    EU laver usandsynligt mange tåbelige regler, men de ser jo oftest helt rimelige ud i forhold til det inkompetente skrammel som vores egne folkevalgte begavet os med.

  4. Giv dog de 16 årige lov til at tage et mc kørekort, det kan kun fremme trafiksikkerheden at de må køre på mc, der er bygget til 15 hk, og bedre undervisning end knallertkortet, frem for tunede ofte dårlig vedligeholdte scootere, hvor de konstant er på udkig efter politiet.

  5. Det skulle være lovligt at køre 125cc på bil-kørekort, så kunne vi få fjernet nogle af de der små 2 taktere på 50cc der bare forurener miljøet unødvendigt, men politikerne er jo få dumme til at se det.
    Det vil bare have puttet os allesammen ind i deres skide HT-busser og S-tog der"altid" kører til tiden.
    Lad os få nogle flere motorcykler på vejene, små som store !!.

  6. Trykpaa – Ikke fordi jeg vil forsvare EU men disse regler kan vi udelukkende takke den Danske regering for. I langt de fleste andre EU lande har man valgt at implementere det 3 kørekortsdirektiv så det hedder A1 (125cc/15hk) fra 16 år, A2(48hk) fra 18 år og A (ubegrænset effekt) fra 20 år! Det er altså vores egne folke valgte der igen er på banen!!

  7. @chris. Ikke noget med 2 hjul, uden en forsvarlig undervisning. Se bare med de forb…… scooter 45, de er en plage for alle der færdes sammen med dem. Enig med dig i at vi gerne skulle have flere mc'er på vejene, med et ordentligt kørekort, så er størrelsen ligegyldig.

  8. reglerne gælder vel kun den som begynder at tage mc nu?
    fx mig jeg er 19 og til næste år havde jeg planer om at købe en z6r, så kan jeg vel stadig det?

  9. Enig med Svendsen i formuleringen med scooter 45 kørerne, men opstår det problem netop ved ikke at give de unge noget ansvar.
    Jeg tror da ikke at de andre EU lande har flere ulykker med unge menneske, end vi har her i DK.

  10. Marck: Jeg har også læst hele artiklen 😉 og synes i dette tilfælde – undtagelsesvis – at der er fornuft i EU reglerne. Men det er jo primært i lyset at den eklatante tåbelighed som den afløser – altså de regler der i sin tid begavede os med EU-knallert/45-knallert. Baggrunden herfor var selvfølgelig beskyttelse af 2-takt scooter-produktion i sydeuropa… hvilket i min verden ikke er en formildnende omstændighed. Tværtimod.

    Tvivler på der er statistik der kan underbygge strengere regler i DK fra et sikkerhedsperspektiv – tværtimod.
    Jeg synes det mest tankevækkende herved er at en svensk eller tysk 16årig kan købe sig en 15hk MC uden videre uddannelse, hvorimod dansk 18årig kommer til at bruge 12000kr på køreundervisning for at blive kvalificeret til at håndtere samme 15hk.

  11. Det er ikke godt nyt til alle mc-forhandlere for hvem vil købe ny cykel med 15 hk som 18 år.

    Når man med de nye regler kan køre knallert 30 som 15 år, var 17 år og 15 hk måske ok

  12. Reglerne omkring knallert 30 for de 15 årige har den nye regering anulleret. Flere års arbejde og dyre analyser blev ignoreret, og helt uden at blinke og væk var de….. Nøjagtigt ligesom denne gang hvor de folkevalgte også fuldstændigt ignorerer fornuftige saglige argumenter fra fagfolk, og udelukkende baserer deres afgørelser på føelser og fordomme!!

  13. Og ja, her i Danmark klapper vi jo bare hælene sammen og retter ind.
    De skamtunede scooters dage er i hvertfald ikke talt endnu, med sådan en nanny grænse.
    De ville ihvertfald have været blevet stærkt begrænset, hvis purkerne fik 15 lovlige heste at gøre godt med. Men så tjener staten jo selvfølgelig ingen penge på bøder.

    Jeg er så meget ved at brække mig over det her latterlige lorteland og de f^cking politikere. Jeg og knægten havde ellers håbet på, at når han blev 16 kunne komme op på sådan en, istedet for at skulle ligge og rakke rundt på de skrigende skod scootere, som jeg helt sikkert ikke kan forhindre ham i at skamtune.
    Typisk Danmark..

  14. Nogen må være EU tilhængere siden vi her 40 år efter vores indlemmelse (!) i den syge konstruktion, stadig er medlem. Som offentlig ansat i centraladministrationen har jeg hørt alt for mange håbefulde, nyuddannede akademikere give udtryk for, at kom de bare til Bruxelles, så var deres fremtid sikret. Det skidt er konstrueret af Europæiske embedsmænd, for Europæiske embedsmænd 🙁

  15. Der vil ikke komme et valg om vi skal ud af EU, alt for mange politikker score kassen ved at vi er medlem, til de ser det som en fornuftig forslag at sætte vores medlemskab til afstemning.

  16. Uanset hvad man måtte mene om EU, så er der et par stykker her der må have misforstået teksten. EU direktivet er jo netop mere lempelig end vores nuværende lovgivning, at den siddende regering så vælger at gøre det endnu mere surt end det allerede er kan da ikke tilskrives EU.

  17. Trist trist trist…. Ærgeligt Danmark skal være et forbudsland mod alt. Ikke nok med det er det dyreste land i verden, det er også det med flest forbudsregler, åh mor dog, hvorfor kunne du ikke have født mig i et naboland…

  18. @hajoan: Du har jo ret. Jeg gik bare i automat-mode som jeg altid gør når jeg hører betegnelsen EU 🙁

  19. Ja, forbuds Sverige kan de putte op hvor der er mørkest, dem slår DK med tusinder af kilometer. På fem år er jeg blevet kriminaliseret af de tåber der sidder inde på Borgen: første gang da jeg ikke længere måtte gå med min Leatherman og anden gang da mit 5.5 mm luftgevær som jeg har haft i ca. 10 år og elsker skyde med på min dertil indrettede bane med 1,5 mm hærdet stål-kulgefang. Begge dele er nu solgt. Det må snart have en ende. Vil lige nævne – igen – at det ofte er tanker fra embedsmænd (= teoretikere/bureaukrater) som så bombarderer deres ministre med deres tanker indtil ministeren synes det samme som dem! Og så bliver det udmøntet i en bekendtgørelse eller en lov som rammer de sindssygt mange helt uskyldige og lovlydige borgere der blot passer sig selv. Det er plumråddent 🙁

  20. @OlieOlsen: jeg har fuld forståelse for din automat-mode mod EU, uden vi nødvendigvis er enige.

    I sagen med hvornår folk kan få MC kørekort, mener Morten Bødskov åbenbart at man skal have meget lang erfaring inden man sætter sig på en rigtig motorcykel. Jeg kunne ønske at det samme krav blev stillet til folk der skal være justitsminister, og dermed skal lave love og regler for folk ude i samfundet.
    Ser man på Morten Bødskovs beslutning i denne sag, kan jeg godt tvivle på at det er erfaring ude fra det almindelige samfund der har tynget ham.

  21. Som nævnt, kender jeg systemet indenfra, på godt og ondt. Forestil dig en presset/stresset topembedsmand med direkte foretræde for ministeren, som for 3. dag i træk oplever en MC'ist lave noget der i hans øjne er hasarderet. Det sidder han og grubler over mens hans tre møgforkælede unger ræser rundt i huset med deres pre-teen ADHD symptomer, mens datteren for 5. gang på 14 dage er blevet kørt hjem af kærestens venner med bræk ud over det hele, en en pakke kondomer i lommen hvor der mangler to. "Utroligt hvad 13 årige piger laver, det må være veninden hun holder dem for" tænker han.
    Staklen beslutter sig så for, at det skal gå ud over nogen, og med de der skruppelløse MC'ister i baghovedet, sætter han hele embedsværket i gang med at se om ikke det er rigtigt MC'ister er de rene vej-psykopater. Og de forskellige Politimestre, samt chefen for Rigspolitiets færdelsafdeling, vil jo mægtigt gerne have hans stilling en dag, så de må jo holde sig til. Og sætningens ordlyd lægger ligesom op til resultatet, altså "… om ikke det er rigtigt"!

    Serien "Yes Minister" grinte jeg meget af engang, indtil jeg selv blev ansat i statens centraladministration. Så grinte jeg ikke mere, for det der med at fodre ministeren med en masse ideer og så lade denne tro det var hans/hendes egne, holder desværre vand!

    PS. Gæt selv slutningen på historien …. 🙁

  22. Jeg synes det er røv. Vi kan altså godt klare en 400 ccm, cykel. For jeg vejer kun 68,8 kg. og er 16 år. og jeg kan sagtens manøvre sådan en bandit. så synes at de skal stramme numsen op og lave om på de regler igen.

  23. Enig i at 125cc/15hk er for lidt til en 18 årig. Jeg mener også at de 16 årige efter en god uddannelse sagtens burde kunne køre på en 125cc/15hk maskine.

    Men 400cc er måske lidt for voldsomt da man snildt kan finde en 400cc med en 50-60 heste 🙂

  24. Et meget trist eksempel på lovgivning for lovgivningens skyld -totalt ubegrundet, lyder det fra de fagkyndige men det blæser politikerne på for vi er et mindre tal i demokratiet og vi kan, uden frygt for taburetten, trynes

    det er rigtig synd for de kommende mc'ister der fra deres 125 ccm, kan se deres 18 årige kammerater blæse forbi i en gammel BMW med 350 HK ( til langt større fare for dem selv og alle andre )

    Vi bliver som motorcyklister i den grad diskrimineret med denne tåbelige lovgivning

  25. Håber MC touring Club og 123mc i fællesskab vil rette henvendelse til justitsministern med anmodning om at disse totalt uduelige regler bliver lavet om. Jeg er selv over 50, og kan egentlig være ligeglad, men omvendt har jeg også så megen erfaring, at jeg helt sikkert kan skrive under på at det under ingen omstændigheder er mere sikkert kun at køre 125 ccm. Og så skal vore regler vel også harmonere med andre EU-lande formoder jeg.

  26. Helt enig med Kawa650 – det her er en sag MC touring Club og Magacin må tage op med justitsministeriet. Det giver ingen mening at 18 årige kun tillades at køre på 125 kubik med 15 HK. Disse cykler er jo direkte farlige såfremt man vælger at køre på motorvej. Ud af hullerne NU!

  27. Jeg er helt med på justitsministerens linie. Om 8 år skal min knægt til at tage kørekort og med max 15 hk bliver han introduceret på en pæn måde, til sin MC karriere.

    Når det så er sagt synes jeg dog også at vi skal lave:
    B1, maksimalt 40 hk, 18 år.
    B2, maksimalt 76 hk, 20 år.
    B, alle biler, 24 år. (Eller to år med B2)

  28. Til Azer: Tvivler på hvorvidt du selv kører mc, for så vil du vide at med 15 HK er det både umuligt og farligt at køre på motorvej. En HK-begrænsning på fx 34 HK ville være meget mere fornuftigt. Og hvori er fornuften at din knægt sagtens kan købe en sportsvogn med 200 HK når han fylder 18 år?. Håber vore interesseorganisationer snart kommer på banen.

  29. 15 hk er fint til landevejsbrug. Det giver en tophastighed omkring de 100 km/t.
    Jeg har selv haft meget fornøjelse af en Yamaha DT 175 (17 hk) og en gl Jawa (23 hk).
    Det var fine cykler at blive introduceret på.
    I dag kan de købe sig en helt ny Yamaha YBR 125 eller Kawa 125 D-Tracker for omtrent det samme jeg gav for mine brugte cykler dengang (inflation iberegnet)

    Giver dig helt ret i at de 34 hk som der har været indtil nu, fungerer glimrende.
    Men nu har EU politikerne besluttet at grænserne skal grænserne hedde 15 og 48 hk – så må vi jo finde en aldersgrænse for de ydelser. Jeg mener ikke det er en god ide at give <18 årige kørekort til en MC.

  30. Hov glemte dit sidste spørgsmål… Nej der er ingen fornuft i at han kan købe en sportsvogn med 200 hk.
    Det er noget man burde lave om på, men der er fokus på bil området fra >2.000.000 vælgere. Så mon dog der sker så meget her.

    Heldigvis er forsikringsselskaberne med til at begrænse de biltyper, for de yngste.

  31. Azer…. der vil altid være unge som får adgang til de store bilver med +200 HK uanset prisen på forsikringer, så jeg mener ikke det vil være fair at drage den med ind i diskutionen omkring str. og hvornår de unge kan komme ud på en MC.

    Vi er medlem af EU og som følge deraf burde vi have fælles regler på dette område, de unge i Danmark er ikke værre eller bedre end unge i Tyskland så det med at danske unge skal være 18 mens det er 15 år andre steder er i min optik komplet latterlig men sådan er det, der kommer mange latterlige love for tiden. SÅ må vi bare huske at de personer som sidder i folketinget er folkevalgte.

  32. Jeg er slet ikke tilhænger af fælles regler. Folk og fæ indenfor EU er meget forskellige og derfor behøver vi med djævlens vold og magt ikke uddele regler, som vi alle skal indrette os efter.
    Danske unge er ikke værre eller bedre end unge i Tyskland, der er dog enkelte undtagelser.
    F.eks. indtaget af alkohol, som godt kan være relevant i denne forbindelse.

    Selv så jeg gerne at man beholdte den gamle regel med de 25 kw for de 18-21 årige – og så måske lagde en 36 kw grænse op til de 24 år.
    Men så burde man som nævnt også introducere lignende regler for bilisterne.
    Det kunne være en max. grænse på 100 hk op til 24 år.

  33. Azer… ja det får du aldrig indført altså grænsen på biler men det er ikke det samme som at vi ikke er enige på det område.

  34. Men hvor er vore organisationer henne? Har ikke hørt meget fra Touring Club MC. Og for at vende tilbage Azer: 15 HK og max 100 km/t – det er da farligt på en motorvej, hvor vi på visse strækninger dog må køre 130 km/t.

  35. Touringklubben bruger ikke så meget tid på det politiske arbejde.
    Det har primært været DMC, der har beskæftiget sig med det.
    Ja – en mc med 15 hk er ikke beregnet til motorvejskørsel – men man kan sagtens lægge sig bag en lastbil, hvis det bare er 'transport kørsel'… Det er bare ikke det sjoveste.
    <provokerende kommentar>
    Hvis du mener det er farligt, bør du nok overveje om det er trygt nok for dig at køre på 2 hjul 🙂
    </provokerende kommentar>

  36. Jamen så lad os da få DMC på banen. Og til Azer: du kan sikkert godt selv se det ikke giver nogen mening med kun 15 HK på en motorvej, og tilmed søge ly bag en lastbil såfremt nogen skulle vove at køre på motorvej med sådan en lille satan. Det er sgu da farligt.

  37. Mctc HAR skam brugt kræfter og menneske timer på det politiske, men man har fra politisk side valgt at overhøre alle argumenter fra klubben.
    Man kan jo så spørge sig selv, at når man fra politisk side vælger at overhøre en mc-klub med 38-39.000 medlemmer, hvor meget vægter man så en interessegruppe med 1000-1500 medlemmer?

    Skulle de 16-årige have lyst, kan de jo emigrere til Sverige eller Tyskland og bosætte sig så længe det tager at erhverve et førerbevis. Når det er sket, kan de nemt og elegant smutte ned på borgerservice og få deres svenske- eller tyske førerbevis ombyttet til et dansk ditto. Når det er sket, kan de lovligt føre 125 cc motorcykel fra det fyldte 16 år og efterfølgende 48 hk mc som 18-årig!

  38. Vi ældre kan jo være ligeglade, men når jeg tænker tilbage på dengang jeg nærmede mig de 18 år og i flere år havde sparet sammen til en mc, ville jeg godt nok blive svært skuffet over blot at kunne bruge pengene på en værdiløs 125-er med 15 HK. Håber justitsministeren besinder sig i sidste øjeblik.

  39. Er glad for det ikke er mig der fylder 18 år og har gået med drømmen om at få en mc. Stram dog i stedet op på køreundervisningen, og skal vi have andre regler end de øvrige EU-lande på dette område?

  40. Hvad betyder det seneste: At reglerne er ændret eller hvad? 123 skriver at unge på 16 år nu har mulighed for at køre 125 cm3.

  41. Ja det er sku surt, havde også håbet jeg skulle ud at køre lidt sammen med min søn,på en droslet cbr 600, men den drøm gik fløjten. Nu har han valgt at starte med en bil.Er bange for at rigtig mange unge vælger mcen fra til de bliver 20 eller 24 år, og det er jo ikke særlig smart hr Bødskov ?

  42. Man må jo undres, alle, borgere, politi, politikere vil gerne have de f….. ulovlige og dødsensfarlige scootere væk fra vejene, nu var muligheden der med de nye kørekortregler.
    Få fat i de unge når de er 15 – 16 år, en ordentlig køreuddannelse, kørekort, MC nummerplade,
    let at genkende/spore og ikke mindst ingen adgang på cykelstier. Det ville jo være til glæde og sikkerhed for de fleste.
    Hvis man ser på Norge, her har det været sådan i mange år, 16 år lille MC, uden de mange ulykker.
    Loven kunne jo indføres med konsekvens… tages man uden kørekort, konfiskeres køretøjet 1' gang,
    det kunne jo passende gælde for dømte spritbilister også, så tør lømlerne nu nok ikke satse deres sparepenge på at køre lille MC uden kort. Det gør de i Norge, meget præventivt.
    Sidegevinsten kunne i bytrafikken være at mange biler ville forsvinde fra P-pladserne, da en lille 125 cc scooter på bilkørekort ville være et billigt alternativ.
    Fornuft har desværre sjældent været en del af dansk trafikpolitik.

  43. Vi må konkludere at Morten Bødskov er en knallertdreng uden forståelse for tingenes virkelighed.

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start