Små nyheder fra Aprilia
I skyggen af lanceringen af den mærkelige GP-racer og Tuono 660, har italienske Aprilia sendt opdaterede versioner af to af deres mindre modeller på gaden.
RX 125 og SX 125 er, som du måske allerede har gættet, små 125 kubiks maskiner, egnede til dig med A1 kørekort, eller til dig der synes småt er godt.
SX kommer ab fabrik med 17″ hjul og asfaltegnet gummi, hvor RX er udstyret med 21″ foran og 18″ bagude, begge monteret med knopdæk.
Instrumenterne er opdateret, og er nu udstyret med to trip-tællere. Det nye LCD-display gemmer også din topfart, så du kan prale overfor dine venner senere.
Det er også muligt, at få din mini-Aprilia leveret med USB-port under sædet, så du både GPS og mobil kan komme i stødet.
Det er dog på motorfronten de største nyheder skal findes. Drivværket, som er identisk på de to maskiner, er nu Euro-5 kompatibelt, hvilket skyldes ændringer i luftindtag og udstødningen.
ECU’en fra Magneti Marelli, som er opdateret til i år, spiller også en rolle i kampen for at efterleve de de skrappe miljøkrav.
Aprilia hævder i øvrigt også, at den nye motorstyring har forbedret gasresponsen
Den fireventilede enstamper yder godt 15 hk ved 10.000 o/min og 11,2 Nm ved 8.000 o/min. Det er selvfølgelig ikke alverden, men begge maskiner vejer blot 134 kg våd, så er du vaks ved havelågen, kan du godt komme først over lyskrydset.
Bosch har leveret ABS-bremsesystemet som kun virker på forhjulet. Dog er bagenden ikke helt ignoreret, for klemmer du for voldsomt om bremsegrebet, forhindrer systemet også voldsomme baghjulsløft.
Nyt til i år er også muligheden for at bestille modellerne med “Rally Tribute” farver.