Sportsmaskinerne går på pension
Der sælges stadig mange motorcykler i Europa, men moden og kulturen er ændret. Hvor mange motorcyklister tidligere havde en sportsmaskine højt på ønskesedlen. Er det i dag de fornuftige og enduromaskinerne, de europæiske motorcyklister ønsker sig.
Helt ekstremt er det i det tidligere meget sportsorienterede Italien. Der skal man meget langt ned i rækkerne for at finde en sportsmaskine. Nemlig BMW S1000RR med sølle 469 solgte maskiner, hvilket sender den under top 30 i Italien.
Kun i Tyskland findes en sportsmaskine i top 10. Nemlig BMW S1000RR på 6. pladsen. Danmark følger derfor bare en fælles europæisk trend, når vi ser skift fra sport til fornuft og enduro, i vores lille land.
Muligvis er dette trend-skift godt for den samlede motorcykel-kultur, da flertallet af motorcyklisterne vil opleve større køreglæde på en nøgen letkørt hverdagsmaskine.
Salgstal Frankrig +50cc 2011
1 Yamaha 125 Xmax 8033
2 Honda PCX 125 5486
3 Kawasaki Z750 4654
4 Yamaha XJ600 3982
5 Honda CB600F 3660
6 Kawasaki ER-6 3556
7 Yamaha 500 Tmax 3555
8 Yamaha FZ8 3336
9 Piaggio X Evo 125 3216
10 Suzuki 125 Burgman 3080
Salgstal Italien +125cc 2011
1 BMW R1200GS/A 4110
2 Kawaki Z750/R 1921
3 Ducati MTS 1200 1885
4 Honda CB600F 1469
5 BMW R1200R 1377
6 Triumph Tiger 800 1302
7 Honda Translap XL-700V 1247
8 BMW F800R 1209
9 BMW F800GS 1180
10 Yamaha FZ8-N 997
Salgstal Tyskland +125cc 2011
1 BMW R 1200 GS 6120
2 BMW R 1200 R 1903
3 Kawasaki ER-6n/f 1893
4 BMW F 800 R 1797
5 Yamaha XJ6 1737
6 BMW S 1000 RR 1712
7 Yamaha FZ 8 1642
8 Suzuki Bandit 1250 1477
9 BMW F 800 GS 1473
10 Honda CBF 600 S 1319