Sportstourer bliver højteknologisk
Ninja 1000SX markerer fjerde generation af Kawasakis sportstouring platform. Hvis den virker bekendt, men navnet forvirrer, er det fordi den nu hedder Ninja, hvor det før var Z. Den gamle platform var ualmindelig velkørende, men ikke overraskende lover importøren nu en endnu bedre og mere højteknologisk maskine, som også har fået tilført masser af ny teknologi. Der er meget at leve op til, for Z 1000SX blev Årets MC i 2011.
Rent visuelt er ændringerne i den mindre dramatiske ende, selvom kåben har fået lidt nye kanter og spidser. Mere sportsligt – hvilket med det nye “Ninja”-mellemnavn synes meget passende. Og lysføringen er nu LED.
Ninja 1000SX lokker nu til længere ture, med en bredere og mere ergonomisk saddel til fører og passager. Fortil er vindskærmen nu justerbar i fire positioner. Og som mange andre 2020-Kawasaki modeller, er der nu mulighed for opkobling med smartphone. Ved hjælp af Kawasakis Rideology-app er det muligt at holde styr på brændstofindhold i tanken, kørte km og serviceintervaller. På Ninja 1000SX's TFT-display kan det også ses om der er indkomne opkald eller mails til chaufføren. Eller om man kan køre videre i fred.
Til 2020 er quickshift op og ned standard, mens den tidligere models to udstødninger nu er indskrænket til én. Samtidig skulle udstødningsgasserne være blevet renere. Langturene er også mere overskuelige, da gasgvningen er blevet tilpas elektronisk til, at der også er tilføjet fartpilot. Og når der er mulighed for den slags teknologi, er det nærliggende at der også skal være køreprogrammer – så det er der kommet: Sport, Rain, Road og Rider (indstilles manuelt). Dæk er nu fra fabrikkens side Bridgestone S22.
En visuel glæde er også at sidetaskerne kan monteres uden et stort og fælt stativ. Monteringsmuligheder er integreret i designet. Med et USB-stik til opladning under sædet kan en telefon blive opladet på farten. Og frygter man for kolde fingre, er det muligt at tilkøbe varmehåndtag.
Du kan se Kawasakis EICMA 2019 præsentation her: