Starten på en ny totakts æra?
Som de fleste ved, har totaktsmotorer gennem længere tid været under pres af blandt andet stadigt skrappere emissions lovgivning, og hvem har ikke bemærket de stadigt færre totakts modeller i gadebilledet.
Producenterne har svært ved at liste karburerede totaktsmotorer gennem nåleøjet under diverse miljølovgivninger, og hvor nogle opgiver den ulige kamp, samler andre handsken op og andre kaster sig med krum hals over udfordringen.
Rygter har nogen tid forlydt om at KTM hører blandt de ihærdigt arbejdende, og nu fejer realiteter rygterne af banen.
KTM har offentliggjort, at producentens kloge hoveder i udviklingsafdelingen er klar med benzinindsprøjtning til totakts motorer. Noget Bimota introducerede i 1999 i deres V-Due 500 maskiner, men Bimota fik det aldrig til at virke, og faktisk endte Bimota i konkurs i 2001 grundet det fejlfyldte 2-takt med direkte indsugning. Man må håbe historien ikke gentager sig for KTM.
Østrigerne har annonceret at deres Transfer Port Injection (TPI) indsprøjtningssystem, først finder vej til KTM 250 EXC TPI og KTM 300 EXC TPI modellerne i virksomhedens 2018 Enduro serie, og der skulle angiveligt følge uddybende information allerede i Maj måned.
KTM har tidligere vist sig som foregangsmand inden for teknologiske landvindinger, og træder nu helt frem i geleddet med Elektronisk reguleret brændstoftilførsel på ovennævnte modeller.
Ingen tvivl om at KTM inden offentliggørelsen har styr på de skærpede krav til minimering af udledning af skadelige stoffer, og opgaven er alt andet lige mere overkommelig, når teknikere har mulighed for at skrive præcise programmer til en styreboks, end når tildelingen af brændstof foregår rent mekanisk.
KTM bekendtgør at man med den nye Transfer Port Injection forventer drastisk reduceret brændstofforbrug, samt forbedret levering af effekt, og dermed optimeret kørbarhed.
Men det mest spændende er måske i virkeligheden, at der nu foreligger en mulighed for at totaktsmotorer får en renæssance.
Mange af os får en smule fugt i øjenkrogen når talen falder på modeller som Suzuki 380, Suzuki Vandbøffel, Kawasaki H2, Yamaha RD350/500… ja, man kunne blive ved i en uendelighed.
BRING IT ON KTM ! ! …. og alle I andre producenter må også gerne præsentere jeres bud på nutidige/fremtidige totaktere.
0 personer snakker om “Starten på en ny totakts æra?”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Beta har haft dette i flere år. KTM kopierer.